Dag 160 Patmos -Skala -Chora 10 km

Griekenland, Skala

Wakker op fijn bed rond 8…heerlijk eem zo.
Een uurtje later koffie en crème broodtje op t balkonnetje en de zon is er ook weer bij.

Ik ga nogmaals omhoog richting de grot van Johannes met de hoop er eem alleen te zijn.
De weg is inmiddels bekend maar zonder rugzak ist allemaal wat makkelijker.
Onderweg tref ik een vrouw die zit te bidden op een muurtje en we raken in gesprek.
Ze heeft ook een heel verhaal en reist al jaren religieus rond. Ze is uit haar materialistische leven in t onroerend goed gestapt. Het is een interessante vrouw /Kostantina die veel weet van Bijbelse geschiedenis en bijzonder plekken.
We spreken later af om nog een ronde te maken vanuit het havendorp in de middag en ik loop eerst door richting grot/kerk.

Bij de ingang loopt een priester rond en hij begeleid me naar binnen en …ja we zijn mooi met z n tweeën.
Ik heb alle tijd om de grot met aangebouwde kapel rustig te bekijken en de bijzonderheden en iconen te aanschouwen en mijn gebed te doen.
Bij entre vraagt de priester waar ik vandaan kom en ik doe mijn verhaal. Hij maakt een zegenteken en neemt mijn hand en aait me aan de arm uit vriendelijkheid.
Een vredige man. Dat zie je hier meer bij de priesters .. zo n vredige blik in de ogen.

Terug naar het hotel ga ik wat kleren uitwassen want dat kan nu mooi ff hier.
In de middag tref ik konstatina bij de haven en we gaan naar andere zijde baai.
Hier is een kleine kapel staat waar we in kunnen en zij laat zien wat de rituelen zijn met wierook en kaarsen welk je ook zo kunt gebruiken. In de wierook komen verschillende elementen. Deels uit het heilige land.
Verder op vinden we een kleine grot.
Zo iets moet het ook zijn geweest in de tijd twee duizend jaar terug.
Met de zon der bij is t prachtig en ik klim erin. Voor Johannes zal t met regenweer wel anders geweest zijn.

Terug kopen we nog hapje eten en praten over wederzijdse ervaringen.
Interessant om altijd met andere reizigers te praten en te delen wat je weet en beleefd.
Ze heeft nog een afspraak en ga mooi optijd naar mijn kamer.
Fijn ff genieten van de luxe en ik kan mooi weer wat werken in mijn dagboek en blog s.
Ook verdiep ik me in de Bijbelse punten die Kostantina aangaf in Egypte . Jordanië en Israël.

Wie weet waar de reis nog heen voert.
Ik voel wel dat ik dichter bij mijn doel kom op dit prachtige eiland.

Moi Barry Even wat ontspanning Heb je wel verdiend De boog kan niet altijd gespannen zijn Je schiet al mooi op Wat een mooie foto van jou in die grot Heel veel succes met je droom gr

Bertus Gepken 2022-12-08 22:37:54

wat fijn zon dag om te genieten van de prachtige omgeving en fijne temperatuur even ontspannnen heb je wel verdiend

Akkie 2022-12-08 22:42:27

Mooi verhaal Barry, het is weer genieten

Linda 2022-12-08 23:01:50

Wat weer een fijn verhaal en mooie foto's. Je komt inderdaad steeds dichter bij je doel dus nog een paar weekjes vol houden. Gr.van mij en kuffel voor jou en Monique.🤗🙋‍♀️🙋‍♀️

Annie Knol Kolthof 2022-12-09 11:44:23

ben ook in de grot van Johannes geweest! heel bijzonder!!!! gaat je goed ...

Lenie van Middelkoop 2022-12-09 15:27:59

Volgens mij een geweldige ervaring dit en moet je dit ook écht meemaken op je reis….