Dag 186 Netanja - Givat Olga 18,2 km

Israël, Givat Olga

We hadden de wekker gezet maar werden ook al vanuit ons zelf om 6 wakker.

Onze gastvrouw is ook al uit de veren en we maken eerst met elkaar wat koffie en thee met toast en zekers knackers uit Scandinavië.

De koffie is ook bijzonder uit Schotland gemaakt van gebrande gemalen bonen.
We mogen kalm an doen want Silvi vertrekt al en we kunnen de sleutel ergens achterlaten. Wat een vertrouwen.
Tuurlijk heeft ze voor vertrek klompjes gekregen.
Een half uurtje later vertrekken we ook en gaan eerst weer over de boulevard.
De Israëltrail vervolgen we langs het strand met de stijle kustzijden van zandsteen lagen opgebouwd.
Er komen stenen los ..die wel op brokken koraal lijken.

Naast een strandtent rusten we op een picknickbank.

Een vrouw met een kleine border collie loopt een stuk al pratend met ons op.
Ze verteld ook over zogenaamde trail angels waar je kunt overnachten. Ze zijn zelf ook vaak wandelaar.

We lopen tot aan een groot hek waar we volgens iemand wel om toe kunnen over een laag rotsen langs de branding.
Met de grote rugzakken op valt dat nog niet met maar het lukt ons om an andere zijde van het hek te komen.
Zo komen we uit bij een zeil en roei opleiding club voor scholieren.
Ze zijn druk doende in de baai met zeil bootjes en ook grote roeiboten.

Een man vraagt of hij ons kan helpen en wil ons de weg wijzen.
Hij verteld ook dat het een besloten opleidingscentrum is.
Gips ziet dat hij kit bij zich draagt en we vragen of ze ook toevallig lijm hebben voor de schoenen.
Hij neemt ons mee naar de werkplaats en we kunnen hier ook koffie en thee krijgen. Even later komt de handyman eraan en hij pakt de schoenen grondig an. Schoonmaken en tinner erop en dan iemand heeft ook nog speciale schoenlijm gehaald.

Ik kan er de rest vd dag niet meer op lopen Ivm goed drogen.
Dan loop ik wel weer een stuk op de rubberen barefoot shoos.
Naar Rome liep ik er eens drie dagen op.

Hij heeft ook mooie zaagmachines en ik vraag of ik mijn nieuwe stok hier wat kan bewerken.
Hij doet dat ook nog ff gezien hun verantwoording en verzekering.

Er lopen diverse leerkrachten hier in en uit en tis gezellig.
Ze vinden het ook leuk dat we hier zomaar eem zijn.
Eentje spreek ik een tijdtje mee en hij blijkt een van de Angels vd trail te zijn en heeft een 5 km verderop voor ons wel een onderkomen bij een sporthal.
Dat komt weer heel mooi uit.
Ik sla Kosta zijn naam op en het adres waar we heen moeten.

Nadat de schoenen zijn in getapet kunnen we weer op pad.
Ik hang de schoenen om de tas.
We bedanken de aardige handymen met een paar klompjes en gaan het schoolkamp uit en lopen door een mooi reservaat
Bij een grote klif maken we geweldige foto’s. Op het strand lopen onder ons een groep paarden met ruiters.

Bij de volgende grote plaats drinken we koffie en thee en hier belt NPO 5 ons weer voor een update.. tevens as afsluiting van het oude jaar.

We gaan op zoek naar de plek welk dichtbij een Mac Donalds zit waar we via WiFi contact zoeken met Kosta.
Hij reageer niet dus gaan we naar de sporthal.
Uiteindelijk krijgen we contact via WiFi bij een groenteboer er tegenover en dan komt hij en geeft hij ons alvast de plek voor overnachting.
Tis een soort kantoortje van hem voor marine les.
De leerlingen lopen in en uit en zijn nieuwsgierig naar ons.

Wanneer de jeugd weg is gaan we ons eerst douchen en Gips haalt eten uit de supermarkt.

Kosta komt nog bij ons praten over diverse trails in het land.
Hij was een tijd lang beroeps in het leger en weet ook best veel over het land.
Ook Jordanië is heel mooi volgens hem en hij wijst ons op bijzondere plaatsen …zoals waar Mozes op de berg het heilige land zag voor zijn volk.
Tevens was het aan de Jordaanse zijde van de rivier de Jordaan waar Jesus door Johannes is gedoopt.
Dan laat hij ons alleen in het grote gebouw.

We gooien sportmatten op de grond as matras.

Er is een grote tosti apparaat waar we tosti s met knakworst voor mij en voor gips met kaas op kunnen maken.
Met een cola en een biertje hebben we het as pelgrim weer goed voor mekaar.

Ik tik nog enkele blog s en gips leest nog wat ….tot de ogen weer dicht gaan.

Weer mooie ontmoetingen!

Evelien de Ruijter 2023-01-02 20:35:01

Wat weer een bijzondere dag met mooie ontmoetingen 🫶👍

Akkie 2023-01-02 21:29:36

Dag Wandelmaatjes Gelukkig Nieuwjaar ! Nog even en de reis is voltooid in het beloofde land ! Prachtige foto's . Hou.vol.(.,ook.de schoenen) Groetjes en wandel.ze !

Annie Wolken . 2023-01-02 21:30:19

Monique, Barry. Nog de beste wensen voor 2023. Weet via rtv Drente dat jullie tijdens de jaarwisseling in Nazareth waren. Dát verslag komt wel over 6 dagen! ..Jeruzalem....al op de goede weg. Een goed vervolg met mooie ontmoetingen gewenst.

Els Hindriks 2023-01-02 21:55:13

Allereerst alle goeds voor 2023! Ik lees steeds mee en denk vanwege de achterstand in blogs dat jullie er bijna zijn. Geniet!

Linda 2023-01-02 23:13:36

Blijft leuk om te lezen. Nog de allerbeste wensen voor 2023!