Dag 91 La Verna - fragaiolo Monte alvernia 8km

Italië, fragaiolo Monte alvernia

Net as de meeste dagen worden we weer rond 7 waker maar nu kunnen we een duik nemen in een heerlijk zwembad en genieten van de ochtend zon en het fraaie uitzicht waar we later weer naar toe klauteren. Henri en Janine volgen later ook voor een frisse duik. We maken wat koffie en thee en daarna moeten we alweer opruimen, weg uit de luxe omgeving. Henri en Janine willen ook graag nog het klooster zien en ze moeten daarna ook weer richting vliegveld. Wij moeten weer verder de natuur in en we kopen eerst nog wat broodjes en een koffie en thee bij een bar. Er is een aardig Italiaans stel die ons bewonderen en we komen an de praat over de tijd waarin we leven. Hij geeft me bij vertrek een hele oude munt van de tijd voor de Romeinen toen ze hier nog gelukkig leefden met wijn en liefde. Hij heeft ook problemen met de machtspositie van het landsbestuur. Ik moet de munt dragen voor geluk onderweg. We gaan het mooie stadje uit en meteen is het weer flink zweten. Hier loopt ook de E1 de Europese grote wandeltocht. Na enkele uren is het luie avondje met een lekkere lap vlees er alweer snel uit. We rusten wat uit onder een boom met prachtig uitzicht op het klooster en ook de villa
As we dan eindelijk boven zijn komen we op een idyllische plek met grootkruis een kleine grill en picknickbanken. Verderop staat een oud gebouw wat een kapel della cassela blijkt te zijn met as aanbouw een pelgrims onderkomen. Het is hier heel mooi en sereen dus we willen graag blijven. Opeens komt er een man aan op motor zonder zitting. We hadden hem ook al getroffen onder het klimmen. We vragen of we in de buurt iets kunnen kopen voor het avondeten zodat we hier kunnen slapen. Dat is in het dal verteld hij met handen en voeten maar hij wil ons wel wat brengen. Das heel aardig en hij vindt het niet te veel om te doen. We vragen alleen wat brood en een beetje vlees of zo en water. We gaan de kapel in en bewonderen het vredige tempeltje. Het verblijf heeft meerdere kamers en ook twee haardplekken. Dit is echt een topplekkie. We gaan lekker nog eem rusten in het gras met prachtig uitzicht. Je wordt hier echt stil as mens. Ik lees ook dat Franciscus hier was na zijn ontvangen stigma’s en weer is teruggegaan om afscheid te nemen van de goddelijke berg! La Verna. Een uurtje later horen we weer een motorgeluid met Carlo Nassini aan boord met een grote groene rugzak. Hij deelt de tas uit met eten en drinken van Toscaanse afkomst de tafel is vol met verschillende broodjes, vlees en kaas en druiven en geeft het ons met de woorden een cadeau van Italië. We willen betalen maar hij wil het echt niet We nemen met tranen in de ogen afscheid van zo n prachtige kerel de barmhartige Italiaan. We eten an de picknicktafel met het prachtige uitzicht en zijn er gewoon stil van. We bellen met wat vrienden en familie om het moment te delen en gaan in het pelgrimshuis en ik maak vuur wat mijn hobby is in een van de haarden, er liggen ook nog achtergelaten kruisjes van voorgaande cammino gangers. We luisteren zo nog naar muziek via de slimme telefoon en dansen zelfs nog een ronde op onze favoriete country song. Ik tik nog een blog met glas wijn en we maken het bed op. De ene matras van gipsy komt een flop in. We lachen het weg en vallen in slaap in een van de pelgrimscellen het is denk ik wel een van de mooiste plekjes waar we ooit ben west.

Geen lange tocht maar een mooie, begrijp ik Één van de vele. Enne..... weer een mooi mens op jullie pad. Ja, ze zijn er heus wel!! Wie goed doet goed ontmoet!! Goede tocht verder.

Els 2018-09-22 08:23:59

Hahaha, de barmhartige Italiaan, wat een mooie woordspeling. Hij heeft ook echt een barmhartige uitstraling. Wat is het te begrijpen dat jullie daar willen blijven. Wat een pracht omgeving en het lijkt wel of de wolken het dak raken. Zitten jullie zó hoog?

Marja 2018-09-22 09:37:21

Het is iedere keer weer een plezier jullie verslag te lezen, en de foto's te zien! En ja, er zijn nog steeds goeie mensen op deze wereld! Mensen die geen commerciele doelen hebben, maar die "gewoon" andere mesnen een plezier doen met eten! ook al rijden ze op motoren zodner zadel rond! Mischien zijn dat soort mensen wel de beste, en de mooiste! DE mooiste foto deze keer vind ik die in het zembad, waarbij Maurice (zo ongeveer een beetje ONZE hond geworden), die daar staat te kijken zo van "waar is de rest van de baas nou gebleven" 'k Zie alleen maar z'n hoofd!". Success en blijf van de hele tocht genieten!