Dag 9 Bad Iburg - Borgholzhauzen. 28km 620 m kl/da

Duitsland, Borgholzhauzen

Na best wel koude nacht worden we wakker zo rond voor 7. Er zit ook een bult vocht in de tent door condens. Het grasland achter ons is ook vochtig.

We wassen ons bij de buitenkraan en vullen ook gelijk weer de waterzakken.

Dan alles weer inpakken en we kunnen weer op pad. De aardige man slaapt nog en we laten een mooie roofvogelveer achter op ons tijdelijke campeerplekje.

Direct moeten we weer klimmen en zo gaat het de hele dag wat op en neer.
Op de mooie bergkam die zo n honderd miljoen jaar terug is gevormd van samen geperste zeebodem door aardverschuiving van de continenten.
De Paden zijn ook hier van hardere brokken kalksteen.

We rusten bij de Vriedenhutte bij een brug over een kloof door vrijwilligers gemaakt in 1973. Dus net zo old as deze pelgrim.

Weer verder door naald en loofbos.
En bij weer een mooie rustplek met afdak ga ik met mijn klein meegebracht kacheltje water koken op takjes. Lekker een bak thee en koffie. Verderop scoren we een paar bollegies bij de tankstation.
Tis zundag dus weinig winkels open en al helemaal niet op ons pad.

Dan opeens tref ik een bruin klein slangetje aan hij is mooi rustig en Maurice liep hem zomaar voorbij.

Dan na heel wat klimpaden komen we uiteindelijk stadtje Borgholzhauzen binnen
Bij de eerste huizen treffen we een kersenboom waarvan de takken met trossen vol dikke kersen over ons pad hangen. We eten ons helemaal zat. Man wat lekker.

Dan zoeken we een winkel voor eten voor ons en voor Maurice en drinken we eentje op weer een dag volbracht.
En op naar de kerk een mooie oude kerk maar niemand woont erbij. We vragen aan een vrouw met kinderen of zij weet of er een pastoor is en ze begint gelijk te bellen en te organiseren. Bij de evangelische kerk is er niemand te bereiken de Rk kerk wel. Een vrouwelijke pastor helpt ons aan een plek.
Het is ons gelukt om in een bijgebouw van een moderne st Nicolaas kerk uit jaren 70 vorige eeuw met toren van beton te mogen overnachte.

We leggen de matrasjes weer op de grond en gips haalt wat op voor avond eten wat we kunnen bereiden in het keukentje.

Lekker met volle buik zakken de toch wel weer vermoeide pelgrims in de slaapzak.

Mooi hoe je dan het lekkers vd natuur krijgt fantastisch toch.

Akkie 2022-07-05 20:07:13

Pannetje mee, altied handig. Lekkere hangmat Voor Monique/Gipsy

Janine 2022-07-05 20:31:42

Moi luu, Wat beschriem'n jullie joen doag'n mooi. Volholl'n geur, dat schriem en loop'n.

Willemijn 2022-07-05 21:04:21

Toen we hier 4 jaar geleden zijn komen wonen, trof ik jullie net tijdens jullie vorige voettocht naar Rome. Dat voelde als een warm welkom in een nieuwe omgeving. Nu zit ik weer te genieten van jullie reis. Wandel, blijf gezond en laat ons meegenieten!

Margriet 2022-07-05 22:19:34

We hebben elkaar een keer getroffen toen jullie samen bij je oom en tante waren: Herman en Mini. Jullie stonden toen vlak voor jullie vorige voettocht. Ik heb jullie belevenissen daarna dus gevolgd. En nu weer! Wens jullie veel voldoening, plezier, groei en gezondheid en ik kijk uit naar de nieuwe verhalen.