Dag 111 Lastava Grbatiska - Przno 19 km

Montenegro, Pržno

Het was gien beste nacht. Het is nu helemaal gebeurt met het matrasje. Bovendien werden we al wakker gemaakt even na vier door de schoonmaakster die we pas een uur later verwachten.

Ik ben er maar uit gegaan en gipsy draait zich nog een keer. Ze heeft ook niet veel anders gedaan in de nachtelijke uurtjes.
Alleen onze viervoeter is het wel gewoon op de harde vloer te liggen .. de kop even omhoog als er wat is en dan weer lekker oogjes dicht.

Ik zwaai naar de schoonmaakster maar ze denk vast wat zijn dat van zwervers..
even later komt gipsy ook uit de tent als er een man aankomt met de schoonmaakster die duidelijk maakt dat het terras ook schoon gemaakt moet worden.

Het is de buurman bakker.
Ze zijn niet op de hoogte dat we permissie hebben denk ik .. maar oké. We moeten toch inpakken gipsy is er ook uit.
We moeten nog wachten tot de deur open gaat gips had haar jas binnen te drogen gehangen.
Ik ga in tussentijd maar eens met de pur band experiment an de slag. Dat valt niet mee het lucht en druk wil niet weg waneer ik het via ventiel gat naar binnen wil brengen.

Ik maak met mijn zak mes nog wat gaten extra zodat ik van meerdere kanten hem vullen kan. Om het model goed te krijgen doe ik hem in de oude buiten band. Tis een klajerij dus doe ik het mooi op ruiger terrein.

We pakken de boel verder in .
Het natte spul maar in vuilniszak. Die heb je nooit genoeg met op zulke reizen
Als alles zo’n beetje weer in de tassen zit komt onze vriend Alberto er ook an.
We krijgen ook nog een kop koffie en thee.
Hij is ook wel een klompje waardig en hij is er blij mee.

We gaan over de grote weg richting bekend oord Budva met een oud ommuurd deel.
Onder weg mooie uitzichten op hoogte over de zee en kustlijn.

We naderen de stad en moeten er buiten omheen welk modern is en ze bouwen hier ook als gekken. Dat valt ons wel op heel veel bouwerij van appartementen en luxe flats.
De prijzen liggen ook best wel hoog.

We gaan eerst bij een grote cafébar zitten voor koffie en heet water voor thee .
Vaak krijgen we het water voor niets. Het is een aardige ober die we vragen voor een outdoor winkel of waar we een matras kunnen kopen.

Hij stuurt ons richting een winkeltje die het niet heeft. We gaan maar richting baai waar enkele stalletjes altijd wel zo’n goedkoop zomer luchtbed verkopen. En ja hoor we vinden er 1. Tis geen luxe want die is toch te zwaar … dan maar een kleinere Dan hebben we in iedergeval weer wat.
We pauzeren op een bankje aan het water en eten ons brood. We kopen de laatste tijd zo’n groot wit brood die je zelf moet snijden. Die blijven best lang vers.

We lopen al te ver uit de richting van het oude stadsdeel.
Dan weer terug want dat mogen we niet missen. Er zijn hier allemaal jonge meiden die mee doen aan Europese box kampioenschappen. Ook veel Engelse toeristen valt ons op.

Het oude stadje Budva is heel mooi achter de dikke vestingmuren. Leuke steegjes en straatjes. We zoeken de kerken op en de grote is een RK. Er woont ook een pastoor vlak naast die aardig is en een stempel heeft. Hij verteld dat er weinig rk kerken zijn hier… verderop op onze weg in stad Bar zit ook wat.

We gaan weer terug van waar we al waren en lopen deels langs de baai en weer op de drukke kust weg.
Een plaatst aan zee kunnen we ook weer mooi onderlangs passeren en er is een voetgangers tunnel door een berg. Ervoor ligt een prachtige steen sedimenten met allerlei kleuren als blauw , rood en geel achting. Tis echt een aardkundig hoogstandje en we zijn er erg van onder de indruk. Dit zijn van die prachtige verassingen zomaar op je pad. Gipsy leeft zich als fotograaf helemaal uit. Ook zet ze graag weer andere op de foto zodat ze er samen op komen.

We zien in de verte het mooi eilandje svety Stefan welk wel in klein wat weg heeft van Saint Michael te Frankrijk. We hoorden al dat het jammer genoeg geheel van een hotelier is en niet toegankelijk.

Als we de weg uit het volgende dorp weer omhoog willen moet ik weer even mijn water kwijt. Wat wel een heel gedoe is met de karre achter mij an. Ik zie een mooie olijfboom en als ik mooi in de ronde kijk zie ik een leuk terrassen plekje erboven waar van ik denk. Hier kan de tent ook best mooi staan. Gipsy vindt het ook best. Het zit tussen twee appartementen complexen in welk nog niet volledig klaar zijn. Ik klim wat omhoog en vind de derde etage niet verkeerd. Daar gaan we mooi staan.

Eerst gaan we nog en het dorpje in voor een winkeltje en koffie en thee. Dat doen we hier in Montenegro ook vaker dan hebben we ook mooi WiFi
Tis een mooi plekje met uitzicht op
Baai en klein eilandje met kleine ruïne er op.
We tikken de blog weer in de slimme telefoon en gaan dan richting ons plekje. Het word weer tijd want het wordt snel donker in deze tijd van het jaar.
En int duuster de villa in de benen zetten is niet echt wat. We kunnen hier ook mooi grillen en er liggen genoeg droge takjes.
Gipsy haalt nog wat kipschnitsel en salade
Zo zitten we een uurtje later mooi op ons kleed heerlijk te eten naast onze reisvilla met uitzicht op de baai.

We gaan niet veel later weer mooi vlak. Ik op het strandluchtbed eens zien of we even weer wat uurtjes slaap kunnen bij tanken.
We kijken op de klok en beseffen dat het nog maar kwart voor 8 in de avond is!

Het wandelen en slecht slapen maakt vermoeid en we sluiten onze ogen.

Slapen, das toch wel essentieel. Sterkte met de nachtrust😊😘

Arie 2022-10-16 14:58:53

Zorg goed voor je rust en hopelijk ligt het matje naar behoren 🥱😴❤️🍀

Akkie 2022-10-16 15:50:04

Goeindag saamm Wel bezig geweest met de Pur operatie in het bandje. Ben benieuwd hoe het resultaat geworden is 🤔. Is wel een kliederpartij schreef je🤪😤 Slaapplek vinden is daar toch wat moeilijker. En de nachten worden frisser en langer in dit jaargetijde. Dat houtjes sprokkelen en een vuurtje stoken is wel gezellig, lekker stukje kip braden jammie jammie, dat zijn pluspunten. Maar om vier uur gewekt te worden door de schoonmaakster, vind ik geen goede start voor een nieuwe dag. Het is daar nog donker denk ik, net als in Drenthe ? Moi mar weer

N. Ahoj 2022-10-16 16:56:06

Ha wandelmaatjes !.Ondanks al het gekruk prachtige foto's Dat lijkt me genieten !! Mooi zo als jullie de pelgrimage beleven!. Wandel.ze groet voor beiden ,poot voor Maurice !🙋‍♀️

Annie Wolken . 2022-10-16 18:24:37

die Maurice, hij kijkt zoo trouw !!

aly 2022-10-16 18:48:07

Hopelijk gaat het de komende dagen beter met slapen!

Evelien de Ruijter 2022-10-17 11:35:52

Weer een avontuurlijke week. Heb de indruk dat de bevolking niet zo open is als in de vorige landen. Toch lukt het elke keer weer om een slaapplek te vinden. Nou de echte slaap nog. Hopelijk houdt het matrasje het een poosje evenals de banden van de kar. Mooie streek waar jullie nu lopen. Succes in de komende week. Ik blijf met veel plezier het reisverslag lezen. Dank daarvoor.