Dag 170 Kritinia - Archangelos 42,2 km

Griekenland, Αρχάγγελος

Om zes wakker na een wat onrustige nacht ..de bank sliep niet zo best maar daardoor nu wel mooi op tied eruut.

Tis weer goed weer en ik heb een dikke dag voor de boeg om bij mijn vrienden aan te komen in Archangelos.
Morgen pak ik samen met hun de vliegmachine.

De boel weer ingepakt opweg naar het dorpje Embonas die ik al eerder gepasseerd ben en waar ik koffie kan krijgen. Ik pak natuurpaden en zie de berg van Zeus al
In de verte. De top zit weer in de wolken.

Het dorpje is leuk en bij een locale bar drink ik koffie met een lekkere gedraaide kaneel suikerkoek bij wat kerels onder een kleine afdak voor de bar an de straat.
Ik koop nog een paar broodtjes en koffie veur met op pad.

Ik mix wat met natuur en teerpaden en pauzeer bij een kleine Nicolaaskerk op een berg met kinderspeeltuin en picknickplek voor grillen. Ik moet ook even uit de broek en dat kan hier mooi ook eem.

Dan drink ik mijn koffie uut de thermo nog op in de zunne op een stoel en ga weer verder.

Het pad gaat nu over de weg met stijgingen en afdalingen van 10%
Onderweg weer veel vruchtbomen met manderijnen, sinaasappels en ook weer olijfbomen en druiven.
Hier zitten ook enkele grotere wijnmakers van het eiland. Je kunt op verschillende locaties wijnproeven geven grote borden an.

In het dorp Apolina koop ik me eerst een lekker koud blikje bier en zet het bankje van de market in de zon voor een heerlijk moment. Die spieren kunnen even ontspannen. Ook weer een broodtje banaan doet goed.
Dan de tasse weer op de rugge en verder.
Het loopt lekker vandaag en ik denk wel dat ik het ga redden. De Duitse vrienden vragen regelmatig waar ik ben en ze willen me ook wel halen anders. Vanavond willen ze met elkaar en mij erbij uit eten.

Ik pak weer een stuk graffelnatuurpaden door het bos en de bergen over.
Tis hier mooi en de kleinere dennen en sparren geven me een beetje het Ameland gevoel waar ik veel tijd heb door gebracht in mijn kindstijd doordat mijn ouders daar een stacaravan hadden. Het is een fijn gevoel.

Er zijn ook kleine grotten en op een bord word een hikingttail aangegeven.
Ik pauzeer bij een oude mooie Byzantijnse kerk omgeven door oude bomen en steek er kaarsjes an en bewierook de kerk en mij er bij.
Het pad verder tref ik pauwen an met hennen. Ik vind een paar mooie veren voor an de stok.
In het bos kijken me ineens een koppel grote reebokken an van een redelijke afstand… het is een prachtig moment.
Dan gaan ze verder en ik ook.

Ik kom het dorp Eleousa binnen met gelijk een reuze fontein en in de kern een prachtig oud gebouw in verval Alles uit de tijd van de Italiaanse overheersing. Ik wil er zo wel een restauratie plan voor schrijven maar ik loop toch maar door. As ik denk hoe gips er mooie foto’s kan schieten .. Zie ik het een andere fotograaf net doen. Hij zet een bruidspaar op de foto die op een klein romantisch balkonnetje staan te poseren.
Weer verder het dorp uut over landelijke wegen.
Een stel ezels zitten achter een hek en ik geef ze wat oud brood. Ze gaan ook goed tekeer as ik weg loop. Lachen die beesten.

Dan gaat de weg omhoog de ruige bergen in die ik wat begin te herkennen. Ik was an de andere zijde van dizze grote berg met Uschi..de teerstraat gaat er km extra omheen en het word al donker zo dus maar dwars door het ruige gebied.
Ant begin in het bos een grote bunker in groen zwarte kleuren.
Een stuk betonpad is glad en waar leemwater stroomt glijd ik onderuit over mijn knie die goed word geschaafd.
Het vlees is wit en ik wil er niet naar kijken…maar stug doorlopen .. het doet ook nog s verdomde piene. Later zie ik het goed bloeden en bij een beekje spoel ik de knie wat af.

Ik moet ook nog een stuk goed klimmen en as ik afdaal is het donker .. maar ik heb geluk dat de avond helder is en de gesteente van de berg licht.
Voor het dorp zit nog een paardenboer en verderop bouwen ze er een kleine kerk cq kapel. Dat doet ze hier nog overal.
Het geloof zit hier nog goed verbonden met de mens.
Ook hier weer bijenkasten.

Dan zie ik de lichtjes van het dorp Archangelos en de verlichte Acropolis met kruis.
Het voelt al as een soort thuiskomen.
Uschi heeft het bed voor mij al weer opgemaakt bericht ze.
En ze wachten nog even met het eten bericht Sophie.

Om half zeven kom ik het dorp binnenlopen en zoek het appartement op van Uschi die me verwelkomt met Ramona.
Ze heeft een grote blik bier voor me koud gezet .. en die smaakt me alsof een engeltje je over de tong piest.
Ze kunnen niet geloven dat ik zoveel heb gelopen maar ook wel een beetje wel omdat ze mijn blog hebben. En mijn verhalen wat kennen.
Ik krijg ook eerst wat kippenpootjes uut de panne van Mien Rhodos mame.. en dan spring ik eerst onder de douche.

Lekker opgefrist kunnen we op pad.. maar niet voordat ik een knieverzorging met een kruidenmengselcreme van Uschi s dochter krijg.

Thomas en Sophie zitten ons al op te wachten en tis weer knuffelen en smokken geblazen. Zo eten we gezellig met elkaar en ik spreek mijn dankwoorden uit voor de fijne tijd die ik hier heb gehad.

Dan naar huis en te bed gezien we al heel vroeg ..zo rond vijf moeten vertrekken richting vlieghaven.
Uschi gaat ook mee zodat zij de auto een tijdtje te leen heeft.
Ik drink thuis nog eentje met de gastvrouw en met muziek op fijn even de ogen dicht.

Man...wát een eind heb je gemaakt!!! Alleen denken aan ke liefde geeft je al vleugels😊zet 'm op en op masr de hereniging!!!!

Marjon Estié 2022-12-19 19:28:16

Man,man,man, wat een tocht! Vallen opstaan en maar weer doorlopen! Prachtige foto’s en nu naar je grote liefde. Groeten ut Grunnen.

Berta Smilda 2022-12-19 19:46:57

Wat een eind gelopen! Weer mooie verhalen! Goede reis verder!

Evelien de Ruijter 2022-12-19 19:53:17

O Barry Je doet je naam eer aan ! Het was een barre tocht ! Gedragen zag ik op de foto's door alle kruizen onderweg . Maar toch . Beterschap met de knie je moet nog een heel end .Vlieg ze met blijdschap en gauw weer samen . Groetjes!

Annie Wolken 2022-12-19 19:56:29

Moi Wallfarher Al die dagen dat jij (jullie) wandelen Op de pelgrimage moet je steeds maar proberen te communiceren in verschillende talen, Drents daar begint het mee, daar heb je geen probleem mee ha ha en Duits ook niet Maar als je de Balkan naderde werd het al moeilijker lijkt mij. Je hoopt dan, dat er dan altijd iemand een Europese taal spreekt Om goed mee te overleggen of er een slaapplaats te ritselen valt. Elke dag maar weer. 🧢 petje af hoor!. Mooie uitdrukking had je vandaag weer ( nog eempies uut de broek mutn) 😂. Vandaag een behoorlijk eind gewandeld (42 km) dat is van Erica naar Assen, een behoorlijke tippel en dan ook nog over bulterige graffel paden en glibberige stenen waar je die knie mee open haalde. Mar nie zeurn, mar deursjouwn. Dat toont karakter 👍🏆👍. Morgen in het vliegtuig ✈️ en dan eindelijk weer samen op pad Naar het einddoel Jeruzalem Guten fahrt morgen 🌿🎄🌿

N.Ahoj 2022-12-19 21:07:52

Wat een tuus komm en dat zo ver van huus. Fijn dat er van die zorg same mensen bint en veur joe zorgt. Groet van mij.

Annie Knol Kolthof 2022-12-19 22:05:43

Beetje uut kiek'n mien jong! 🦋

Thyti 2022-12-19 22:35:11

Wat een eind gelopen!! Ik sluit me bij de vorige schrijvers aan waar ik helemaal achter sta. Als wij dit lezen heeft de hereniging al plaats gevonden. Wat zal dat een blijdschap zijn geweest, maar toch ook een beetje dubbel. Even ‘samen’ verwerken dat Maurice er niet meer is.