Dag 64 Prata Camportaccio -Curcio 29,7 km

Italië, Lombardije

We worden wakker door het ave Maria via het carillon in de toren rond 7:30 op het fijne bed.
Een uurtje later bij de pad langs dorpjes en rond de middag bij het meertje Lago di mezzola. Lekker pootjebaden en broodje eten we gaan deels langs het meer en over gewone straten waar Maurice vaak an de lijn moet ivm plaatselijk hard rijdende Italianen.
We gaan over landwegen en door weilanden waar nog ouderwets met de hand of simpel werktuig wordt gehooid. We lopen straatjes in waarbij het verboden ja voor auto’s en doodlopende wegen. Plots staan we te kijken voor een afgezette weg waar we toch om een groot hek kunnen en het spoor oversteken. Dat gaat nog maar dan komen we op een zeer drukke weg uit waar we over moeten naar de andere kan van de rivier, we lopen langs een industrieterrein met ook een kartbaan waar de Italianen zo gek op zijn. Ik denk ff an Assen waar nu de gamma racingday is en bel met Mien zeuns. Dat onderweg bellen blijft mooi en zo kletsen we steeds bij met het thuisfront. Vandaag passeren we ook veel fruitbomen met appels, peren, pruimen en ook druiven en zelfs al vijgen!
In het dorpje Curcio zoeken we de Rk kerk op die verstopt is achter al vrij grote sequoia bomen 5 stuks die zijn aangeplant tijdens de bouw van de kerk in de jaren vijftig vorige eeuw. Er is net een bruiloft geweest op 18-8-2018. De versiersels liggen nog op de grote trappen. We ontmoeten in de kerk een goed Duitssprekende vrouw Agnes genaamd die verteld dat de pastoor er zo aankomt ze hadden feest in het oude deel van het plaatsje achter de berg. Daar is het katholieke geloof gesticht door Spanjaarden een duuzend jaar terug. En ja de vrij jonge pastoor kwam eraan met zijn moeder die ook hulp biedt in het huishouden. We mogen slapen in het gebouw en er is weer een podium van hout waar we inmiddels ervaring mee hebben. Dat slaapt beter as op een stenen bodem. Ook is er een douche en wc. De moeder maakt ook nog eens pasta voor ons later op de avond
Ik krijg nog een rondleiding in de kerk die naar mijn mening mooi beschilderd is met de kracht van eenvoud, Jezus zit mooi gemakkelijk met zien kameraden an tafel. Dat heeft een plaatselijke kleine man geschilderd op de wand van het priesterkoor, echt heel mooi Ik klets nog met Agnes over de rijkdom van veel kerkgebouwen en dat het daar eigenlijk niet om gaat maar ja zegt ze de mensen schenken soms graag en hopen dan mogelijk op een vrijkaartje naar Petrus. Ze heeft een heldere kijk op de zaak. Een plaatselijke pastoor zei op de radio “geloof is mooi en een soort van extra versnelling in het leven” Agnes neemt met nog een andere vrouw gipsy ook mee in de auto naar de winkel verderop. Ik kan dan mooi nog een blog tikken op de slimme telefoon en er komen wat leuke trimsters voorbij. Gipsy is inmiddels er ook er weer en we hebben lol Er komen ineens allemaal vrijwilligers an met kleine vrachtbusjes en 1 op een scooter ze hadden de catering verzorgt bij het oude kerkje verderop voor ca 200 man. Ze trekken nog een grote fles wijn los en we gaan telkens met meer op de foto ook de jonge Don padre c.q. pastoor komt der bij, een gezellig sociaal volkje hier. Het eten wordt ons gebracht en we kunnen fijn eten in het gebouw. Maurice schrokt zijn kostje buiten op in de schaduw. Na het eten help ik mijn gipsy nog ff met bijkleuren van haar haar en daarna lekker douchen. We gaan lekker plat op onze oranje matrasjes uitgestald op het podium. Het optreden voor vanavond is dromen in snurkenland

Wat weer prachtige foto,s. Succes morgen maar weer.

Sieny. 2018-08-23 22:06:38

Het is elke keer weer genieten als ik het verslag lees. Ik "loop" met jullie mee, een kaart op tafel. Dank voor de mooie foto's en...... goede reis verder!

Els 2018-08-23 22:10:40

Wat weer een mooi verhaal en wat een mooie foto’s .

Jannus de Vries 2018-08-23 22:24:32

Mooie foto's!

Evelien de Ruijter 2018-08-23 22:56:20

Ha,ha...... humor....dat het bijkleuren van het haar nog even genoemd wordt. Ook op pelgrimstocht wil het oog ook wat 😉. Mooi stel zijn jullie.