Dag 202 King Talal Dam - Rmemeen 22 Km

Jordanië, Ain Albasha Sub-District

Om zeven worden we wakker en gaan eruit. De tent is wat nat van de regen en condens.
Dus ik probeer hem wat af te drogen met een doek.
Heb er altied een hekel an ..hij is dan extra zwaar en tis niet goed voor t materiaal. Maar ff zien of ik hem later kan laten drogen.

We ruimen de boel verder weer op en pakken in op de stoep van het bouwsel.

Tis wel een hele mooie plek hier om wakker te worden.
We zakken af en we gaan richting een pad die ik gisteren zag en waarbij we een stuk langs het toegangshek zo het terrein oplopen.
Een man verderop bij de poort zwaait naar ons en doet niet moeilijk.

We lopen langs het opgestuwde water en op de weg naast ons rijd een auto langs met soort bewaker van het terrein .
Hij is vriendelijk en we vragen hem of we hier wat kunnen drinken.
Hij regelt wel water bij een andere man die van andere zijde komt met zien auto.

We lopen langs een soort van werkeiland met gebouwen maar er is geen koffie of thee tent.
Op een paar bankjes nemen we even een pauze.

Dan gaan we de dam over en zien an de andere zijde de hoge berg die we moeten beklimmen.
Het pad is ruig en deels niet meer aanwezig.
Het is weer een hele klim ….Maar eenmaal hoog krijgen we weer de mooiste uitzichten.

We krijgen weer wat paden met stippellijn op de kaart … dus dat word weer zelf uitzoeken.
We treffen weer wat herders met schapen op ruig terrein.
Het is weer flink op en neer en de benen raken vermoeid.

We lopen een dorp binnen en er loopt een oudere man op straat met doek om zijn hoofd.
We vragen naar een winkel .. maar die is nog ver weg. We mogen bij hem ook koffie en thee komen drinken.

We komen te zitten onder druivenstruiken en de hele familie komt erbij.
Althans enkele zoons en veel kinders. De vrouwen zijn in huis of an t werk met de was buiten.
We krijgen een fles water en thee en koffie.
Een zoon heeft internet voor ons dus ook ff verbinding met thuisfront en een blog de deur uit.
Het zijn vriendelijke mensen en ze leven hier met elkaar in het grote huis.
De zoons kunnen een beetje Engels.
We mogen ons ook ff opfrissen.
Het is zo fijn hier ff te zitten dat we de ouwe een paar klompjes doen. Een zoon word FB vriend.

Dan weer in de benen en ze proberen de tassen te dragen en hebben respect voor onze lange tocht ermee.
We maken nog een foto en gaan dan weer verder bij de pad.

Een stuk verderop vinden we een winkeltje.
We komen erachter dat de portemonnee waarschijnlijk nog in de ingepakte tent lig … ik haal hem maar uit de tas en wapper er mee in de wind .. en ja Gips vind hem weer terug zo we kunnen er wat kopen.
Ik droog hem gelijk maar… in de zon met wind erbij gaat dat vrij vlot.

Verder komen we weer langs schapen en geiten boeren die leven in tenten.
We pauzeren op een berg.

Er passeert een auto bomvol met kinders en ik maak snel een foto.
Ook hier weer ezels.
De trail gaat steeds weer berg op en af en we komen in een groener gebied en met een kreek.
Dan passeren we kleine watervallen waar ook mensen picknicken.

Omhoog langs een mooi pad langs steile bergen naar het dorp Rhemeen waar we een minaret naast een kerktoren zien staan. Hier zit een Rk klooster en kerk dus daar op af.
Het complex is ommuurd maar de poort is open. De kerk is dicht en we lopen naar achteren waar een auto staat en denken dat hier de pastoor moet wonen.
Ik ga an de bel maar niemand reageert.
Dan zien we een etage laag onder de kerk een vrouw bij het onderkomen en we vragen haar naar de pastoor.
Ze spreekt geen Engels maar neemt ons mee naar andere zijde kerk waar een zuster klooster is van de orde Theresa.

Er komt een aardige zuster an en ze verteld dat de pastoor er niet is.
Ze beld en verteld dat een man ons zo haalt en dat het goed is.
Dan komt er een jongeman an die Engels spreekt en verteld dat zijn vader van de trail is en we naar zijn huis worden gebracht. Dit doet weer een andere man.

We komen hoger op in het dorp terecht bij een groot huis van Sam die ons onthaalt.
Hij spreekt goed Engels want hij is opgegroeid in Amerika.

Hij en zijn gezin zijn Orthodox katholiek waar hier ook een kerk van staat in t dorp.
We zijn welkom in zijn huis.
We krijgen gelijk een kamer en we kunnen ons douchen.
Ook krijg ik gelijk een glas eigengemaakte wijn. Gips is er niet zo van..
Zijn vrouw is niet helemaal lekker en lig op de bank.
Ze maken nog eten klaar voor ons.
Lekker geroosterde kip met rijst en groentes.

We hebben savonds nog leuke gesprekken met bak koffie en thee en ik krijg ook nog een raki welk zelfgebrouwen is.
Hij heeft een drank en waterzaak.
Hij last me die nog ff zien en zijn kerk.
Hij organiseert soms onderdak voor grote groepen die de trail lopen en zorgt voor eten .
Dan moet er wel wat voor betaald worden.
Dat geld niet voor ons gezien we met z n tweeën te gast zijn in hun huis.
Hij heeft ook al een stel uit Amstedam gehad die ook de trail liepen.
Sam is enthousiast over ons lopen en wil morgen misschien wel een stuk mee lopen.
Goed zegt hij om wat conditie op te bouwen en gewicht kwijt te raken.
Het is ook wel een gezonde jongen.

We gaan eerst een nachtje slapen. Lekker op het grote twee persoonsbed.

Prachtig wat een mooie wereld en mooie vergezichten. Dat zul je in Drenthe niet kunnen zien !! Alleen op de VAM bult (daar wel ha ha) En weer vriendelijke en zeer gastvrije mensen

N. Ahoj 2023-01-18 11:58:30

Alweer prachtige foto's en wat een avontuur, gelukkig ook steeds weer vriendelijke mensen onderweg! Nog fijne wandeldagen en leuke ontmoetingen onderweg! Wij genieten op afstand mee! Groet Marijke.

Marijke 2023-01-18 12:56:34

Wat weer een prachtige foto's en dan die auto vol met lachende kinderen 🫣😅 en weer te gast zijn ❤️👌

Akkie 2023-01-18 15:42:05

Weer een prachtig avontuur. Ik lees het zo graag steeds ❤️