Dag 169 Grot van Amartos - Kritinia 6 km

Griekenland, Κρητηνία

Om kwart voor acht word ik wakker in de grot en ik heb er heerlijk geslapen.
Ik ruim de boel op en na een laatste kaarsje zoek ik mijn vrienden op beneden onder op de berg in hun mooie gouden camperbus.

Ze zijn nog niet wakker dus tik ik voorzichtig tegen een raam.
Ze moeten ff waker worden en ik verken mooi eerst de ruïne resten van het oude dorpje wat hier ooit was.
Ze vertelden al dat ook hier rijke in dit geval Turken de kust gebieden opkopen maar omdat dit nu onderzocht word door archeologen is het al beschermd gebied en blijft het ook.
Gelukkig is niet alles in de wereld meer te koop.

Na de ronde is het duutse stel uut de veren en werken het bed weer terug as stoelen. We gaan eerst ontbijten samen en Sophie zet water op voor koffie en thee.
Gezien de wind gaan we met een tas vol lekkers de berg op en bij de grot maken we de kleine tafel op.
Een prachtplek om te ontbijten. We gaan eerst nog even weer in de grot om stil te zijn bij wat kaarsjes en wierook.

Dan komt er man uit het dorp om ook kaarsjes te branden en dan gaan wij gezellig zitten genieten van t ontbijt.

Weer terug bij de camperbus pakken we de laatste spullen bijelkaar en nemen afscheid. Het weer betrekt wel .. er komen donkere wolken op ons af.
Vaak waaide het wel over op een eiland zeggen we nog zo.

Ik zie een natuurpad richting een dorpje .. tenminste het eerst stuk lijkt het op de slimme telefoon een wegje.
Wanneer ik die pak houd hij toch snel op en het begint ook nog te regenen.

Ik zoek naar een pad wat zo lijkt maar tis meer een kloof met gesteentes.
Aan weerszijde vind ik wel wat doorgang met veel klimwerk.
Dan begint het steeds harder te regenen en de wind neemt toe zodat ik ondanks bescherming nat word.
Hogerop in de berg vind ik een kleine grot waar ik net in pas. Gezien veel keutels schuilen hier wel meer.
Ik zag ook al verschillende geiten en bokken onderweg.

Ik wacht de bui die gepaard gaat met donder en bliksem wat af en pak mezelf weer bijelkaar.
Ik zal toch verder moeten. Langs bossen en struiken klim ik met soms hand en voetenwerk omhoog tot ik een hekwerk zie. Daar ga ik op af en klim erover heen.

Het is een agrarisch terrein met verschillende mandarijn,sinaasappel en olijfbomen. Er is ook een huisje en ineens komen er een paar honden op me af.
Ik zit op hun terrein …maar ze blijven gelukkig van me af.
Richting straat zie ik weer een hek en via een berg kom ik daar ook weer over heen.
De weg voert me richting een dorpje waar ik op de slimme telefoon al van zag voorzieningen te hebben.

Nat kom ik het dorp in en ik zie licht branden bij een bar. En …er brand een haard waarnaast ik mooi plaats neem.
Ik bestel me een bak koffie en ga me eerst omkleden op het toilet zodat ik weer wat droge kleren an heb en warmer word. Heerlijk bij houtvuur genieten van een bak koffie.
Er zitten wat mannen en een oudere vrouw die geen Engels kunnen.
De vrouw achter de bar ook amper. Ik wil hier vandaag wel blijven gezien het weer.. en het nog maar een paar uur licht is dus vraag ik haar naar de pastoor ondersteunend met de documenten.
Dan heeft ze haar schoonzus an de lijn en die spreekt goed Engels.
Ze dacht dat ik in t café wil blijven maar ik maak duidelijk an de schoonzus wat mijn pelgrimsverhaal is.
Dan belt ze later terug met de mededeling dat er iemand komt van de dorpsraad voor hulp.
Even later komen er twee mannen en de ene heeft in Duitsland gestudeerd. Ze nemen me mee naar een dorpshuisje waar ook de post word gebracht. Ider heeft hier een bus. Er is een voorruimte met een slaapbank en wat stoelen.
Buiten verderop is een wc die voor me open word gedaan.
De oudere kleine vrouw uit de bar komt met een plastic tas met een dikke deken voor me .. Een jonge vrouw die bij haar zoontje is die verderop les krijgt wil me soep brengen. Dik voor mekaar weer.
Hier knap je weer zo van op na zo n stormachtige dag.

Ik hang mijn kleren op te drogen en dan komt de jonge vrouw er ook al an met heerlijke vis /groente soep en met enkele broodtjes.

Later in de avond ga ik nog weer naar de bar om de natte schoenen te laten drogen bij de haard en voor een biertje en bak koffie .
Ik schrijf mijn dagverslag op papier en tik een blogje weg in de slimme telefoon en vind het dan wel weer goed voor vandaag. Morgen heb ik een dikke dag om richting Archangelos te komen en moet scheef over het eiland.

das toch ook wat soms zit het mee en dan giga tegen wat het weer betreft, maar gelukkig weer lieve mensen die je willen helpen