Dag 3. Grosser sand - Bramsche. 27 km

Duitsland, Bramsche

Na een paar keer een beetje wakker te zijn geweest en denken van het kan ja nog wel eem werden we pas echt wakker om 8:30.
Duitsers hebben allemaal rolluiken en dan is het nog zo donker .

Margareth had vers gebakken broodjes al klaar staan onder afdak fijn samen ontbijten. Het hondje van de dochter waar ze vaak op passen snuffelde wat af op plekken waar die vreemde pelgrimshond allemaal was geweest.

Tis vandaag super mooi weer.
De tent en alles lekker weer droog in de tasse en dan weer op pad na uitgebreid afscheid te hebben genomen van deze lieve mensen.

We gaan gelijk het bos in en moeten bukken op plekken waar het pad deels is gespert door neergelegde bomen. Dat valt niet met .. met die grote tassen onder de takken door kruipen.

We komen jagers tegen die vriendelijk wijzen op hond aan de lijn maar gauw zien dat Maurice goed onder onze controle is. Ze vinden het super wat we ondernemen en willen ons ook graag volgen via de digitale weg.

Dan krijgt gipsy het in de gaten dat ze haar T shirt heeft laten hangen bij Margareth en die meldt zich ook direct.. ze vraagt waar we zijn en komt ons na op de fietse.

We pauzeren langs een weg op ons kleed en geven onze locatie op de slimme telefoon zodat ze ons kan vinden, alleen dat werkt niet zo goed en na diverse telefoontjes en 15 km teveel fietsen komt ze der an. Nogmaals afscheid en met de t Shirt weer verder op pad.

Vandaag mooie paden door natuurgebied in eemsdalgebied waar we ook wel eens op een vrije dag hebben gewandeld.
Zandverstuivingen en naaldbossen die zo lekker ruiken vooral as het zo lekker warm weer is.

We rusten uit bij een bijen info huisje zo midden in het bos met een Sitzgruppe.
Radio Drenthe belt voor een interview. Dat willen ze zo wekelijks doen.

Er komt een oude man op fietse bij zitten die graag een praatje met ons wil maken. Hij is al 88 en verteld over zijn vrouw die 92 is maar sinds 2011 niet veel meer kan. Hij is daarom veel allent op pad en vind het zo jammer. Oud worden is mooi maar oud zijn is minder zegt hij.

We proberen hem wat op te vrolijken en geven hem een koekje en gaan daarna verder waar een fietsend stel ons aanhoudt. Ze hebben zelf een pelgrimage gemaakt vanuit de Pyreneeën van Frankrijk tot Santiago de Compostela en vinden het bijzonder wat we doen en duimen voor ons.

We vervolgen mooie bospaden en net voor dorp schlepdorf belt radio van NPO 5 open huis voor een interview. Henk raakt enthousiast en wil zelf ook wel eens een tocht maken. Ook willen ze graag nog eens met ons contacten.

We zoeken een winkeltje maar die lig niet echt in onze richting dan maar weer verder en langs drukke wegen en als we over de Eems komen zien we een uitnodigend terras. We strijken neer en bestellen eerst een koud glas cola en een radler en natuurlijk grote bak met water voor de trouwe viervoeter. We zien op de kaart heerlijk omschreven hamburger staan zo van hamburger die Hammer en bestellen er twee.
We vinden het eigenlijk ook wel goed voor vandaag.

We willen nog klein stukje verder voorbij de grote kern energie centrale en kijken uit naar mogelijk een huis met tuin voor onze op te stellen tent.

We lopen langs een leuk stukje bos en een behoorlijke afgrond waarbij de stokken goed van pas komen.
We komen langs de industrie gebied van Lingen En lopen nog verder zonder bewoning dan zien we op bord Bramsche staan waar we vier jaar terug ook waren gestrand.Gips heeft het tel nr nog van Wollle en hij neemt op. Hij vind het helemaal geweldig as we weer bij hem komen te overnachten. Dus we pakken die leste km ook nog.

Wat een mooi welkom de deur stond al wagenwijd open en toen hij ons hoorde kwam hij op ons af met zien grote vriendelijke glunderkop
Het was direct een super gezellig weerzien.

En helemaal toen buurvrouw Bienne erbij kwam We hoefden de tent ook niet op te zetten maar kregen ook hier een logeerbed. Wat een verwennerij.

Wel eem lekker nog zo de eerste dagen op gang komen. Gips onder de douche en naar bed en ik ook wat uurtjes later en een paar flesjes wijn.
Wat kuj toch zo weer genieten met mensen die je zomaar ontmoet in je leven.

Day 3

After being awake a bit for a few times and thinking it's possible, we only really woke up at 8:30.
Germans all have shutters and then it is still so dark.

Margareth had freshly baked bread rolls ready to enjoy a nice breakfast together under a shelter. The daughter's dog they often look after sniffed around places that strange pilgrim dog had been.

Today is super nice weather.
The tent and everything nice and dry again in the bag and then on the road again after saying goodbye to these lovely people.

We immediately enter the forest and have to bend down at places where the path is partly blocked by fallen trees. That's not easy crawling under the branches with those big bags.

We meet hunters who kindly point to a dog on a leash but soon see that Maurice is well under our control. They think it's great what we do and would like to follow us digitally.

Then gipsy realizes that she has left her T-shirt at Margareth's house and she immediately reports.. she asks where we are and follows us on the bike.

We pause along a road on our rug and give our location on the smart phone so that she can find us, but that doesn't work very well and after several phone calls and 15 km too much cycling she arrives. Once again goodbye and with the t-shirt on the road again.

Today beautiful trails through the nature reserve in the Eemsdal area where we sometimes walked on a day off.
Sand drifts and coniferous forests that smell so good, especially when the weather is so nice and warm.

We rest at a bee info house in the middle of the forest with a Sitzgruppe.
Radio Drenthe calls for an interview. They want to do that every week.

An old man on a bicycle joins us who would like to have a chat with us. He is already 88 and tells about his wife who is 92 but can't do much since 2011. He is therefore often on the road and thinks it is such a shame. Getting old is beautiful, but being old is less, he says.

We try to cheer him up and give him a cookie and then continue where a cycling couple stops us. They have made a pilgrimage themselves from the Pyrenees of France to Santiago de Compostela and think what we do is special and keep their fingers crossed for us.

We continue on beautiful forest paths and just before the village of Schlepdorf, the radio of NPO 5 calls open house for an interview. Henk becomes enthusiastic and wants to take a trip himself. They would also like to contact us again.

We look for a shop, but it is not really in our direction, so we continue along busy roads and when we cross the Ems we see an inviting terrace. We settle down and first order a cold glass of cola and a radler and of course a large bowl of water for the four-legged friend. We see a delicious described hamburger on the menu, like hamburger that Hammer and we order two.
We actually think it's good for today.

We want to go a little further past the large nuclear power plant and are looking forward to possibly a house with a garden for our tent to be set up.

We walk along a nice piece of forest and a considerable abyss where the sticks come in handy.
We pass the industrial area of ​​Lingen And walk even further without habitation then we see the sign Bramsche where we were stranded four years ago. Gypsum still has the phone number from Wollle and he answers. He absolutely loves it when we come to spend the night with him again. So we also take that last km.

What a nice welcome the door was already wide open and when he heard us he came up to us with a big friendly beaming head
It was immediately a super nice reunion.

And especially when neighbor Bienne came in. We didn't have to set up the tent either, but we also got a guest bed here. What a treat.

It's nice to get going for the first few days. Quickly we got in the shower and to bed and I also a few hours later and a few bottles of wine.
How can you enjoy it again with people you just meet in your life.

Wat is het toch mooi dat de mensen je zo gastvrij ontvangen. In 1woord:Geweldig.

Annie Knol Kolthof 2022-06-29 16:55:30

Wat weer een mooie dag en eem lekker in een echt bedje. #geluksmomentjes

Janine 2022-06-29 17:19:02

Moi Barry en Monique. Prachtig om dit zo te volgen veul s6

Rolf Bakker 2022-06-29 17:56:06

Heel veel plezier op jullie geweldige reis naar Jeruzalem👍🏽 Ps, Monique heb je wel een pincet en soda bij je😉

Gerda Hofstra keuter 2022-06-29 18:25:07

Lieve zielsmaatjes, wat geniet ik weer van jullie prachtige reisverhalen… zo mooi beeldend beschreven! Kijk al uit naar t volgende verslag. Geniet van jullie reis, heel veel succes en knuffel voor Maurice.

Dorien 2022-06-29 18:36:25

Ha reismaatjes ! Al goed op gang zo te lezen! Mooi interview Barry ! Stap ze door groet van mij poot voor Maurice🙋‍♀️

Annie Wolken 2022-06-29 18:53:00

Hallo, wandelaars, zo kort onderweg en dan weer zulke leuke verhalen. Ik geniet ervan.

Will van Leeuwen, 2022-06-29 19:14:13

Nog maar net op pad en dan al zulke mooie verhalen. 🤩 Succes.

Albert , Margareet 2022-06-29 19:22:28

Geweldig en wat geniet ik weer van jullie mooie verhalen

Ada gerdes 2022-06-29 20:01:45

OP DE REIS VAN HET LEVEN Op de reis van het leven kom je veel wegwijzers tegen ! sommige naar plaatsen waar het gras altijd groener is en sommige naar plaatsen waren bloemen van geluk en liefde welig groeien Op de reis van het leven kom je veel mensen tegen! sommige omringd door een hoge muur van zelfvoldoening en sommige met open armen die vreugde en naastenliefde zaaien Op de reis van het leven kom je veel handen tegen ! sommige geopend uit onverzadigbaar egosme en sommige als symbool van wederzijdse vriendschap en respect Op de reis van het leven kom je veel harten tegen ! sommige versteend door het duister karakter van eigenliefde en sommige gewarmd door de onvoorwaardelijke liefde voor elkaar Op de reis van het leven kom je veel talen tegen sommige rijk aan woorden van onbegrip en haat en sommige overgoten met de zoete geur van verzoening en verdraagzaamheid Op de reis van het leven kom je veel stemmen tegen! sommige een klaagzang van onbeantwoorde verlangens en sommige een zachte symfonie van dankbaar geluk Op de reis van het leven kom je ook eens wolken tegen! sommige als zwarte dekmantel voor wegen slecht bewandeld en sommige als nieuwe bron van herboren geluk Op de reis van het leven kan je volop van de zon genieten ! als je de schoonheid in je medemens ziet en deze warmte deelt met iedereen die je tegen komt ! Dat is aan jullie toevertrouwd Carpe Diem

Nahoj 2022-06-29 20:26:09

In gedachten volg ik jullie en weet ongeveer waar jullie zijn. Fantastisch die lieve mensen die jullie onderdak en eten geven

Lida 2022-06-29 20:54:01

Moi! Wat mooi dat oma Leida jullie kwam uitzwaaien. Veel succes met de mooie tocht. Groet’n Koen

Koen de Groote 2022-06-29 21:18:41

heerlijk zon dag met allemaal lieve en aardige mensen, en lekker in een bed slapen , rust weer goed uit, voor morgen,weer een dag

Akkie 2022-06-29 22:45:53

Mooi weer, mooie wandelingen en lieve leuke mensen! Wat een vrijheid🎉

Silvia 2022-06-29 23:35:13

Geweldige start dus. Mooie ontmoetingen alweer... Fijn jullie te volgen en de verhalen te lezen. Ben verliefd op Maurice:-)

Geke 2022-06-30 10:49:50

Toch fijn om te lezen dat niet de hele wereld verknipt is en op zn eigen eilandje leeft, maar dat er toch nog mensen zijn die oog en oor hebben voor de medemens.....