Dag 188 Binyamina -Jokneam 29 km

Israël, Zarzir

6 a 7 wakker in de grote lege en holle kamer. We ruimen alles op en gaan dan naar Mirjam die ons uit had uitgenodigd voor t ontbijt.
De ondeugende tweeling broers zitten mooi met elkaar ..rustig op de bank met een computerspel.
Dat vinden die jongens op die leeftijd allemaal zo mooi.

We eten lekker eigen gemaakt brood met eigen boter en ook honing.
Met daarnaast de Hollandse producten as hagelslag en pindakaas.
We krijgen ook een half brood bruin mee en enkele bananen.
Dan nemen we weer afscheid met klompjes en dikke knuffels. We houden ook contact met elkaar.

Het eerste stuk van het pad gaat via agrarisch gebied met beekjes.
We zien veel verdroogde druiven hier.
Ze hebben ze niet geoogst.

We passeren ook veel modderpaden.

Dan verderop bij een kibboet zoeken we een winkeltje en een stukje verder zit een leuke relaxte koffie tent.
Hier gaan we mooi ff op het terras zo rondom onder de bomen zitten.

We gaan weer verder door een mooi en glooiend agrarisch bosrijk gebied.
Er groeien hier mandarijnen , druiven en granaatappels.

Er crossen hier wat jongeren rond in van die dikke crossbuggies.
Sommige hebben luide muziek erbij an en felle lampen.
Tis bijzonder dat ze zo hier door de natuur kunnen crossen.
We moeten soms an de kant ..dat ze ons niet van de pelgrimsbenen jagen.

We lopen over witte kalksteenpaden wat ook voorkwam op Cyprus.
Verschillende gebieden vallen onder bescherming want er staat vaak een bord met reservaat.

Bij een volgende kibboet market kopen we eerst een cola en een bier die we drinken op een picknick bank.
We lopen over een fietspad met een bord erbij van een fietster die we lang niet hadden gezien.

We pauzeren op een heuvel en t word zo langzamerhand al weer duuster
Door het bos komen we weer uit bij een kibboet.
Binnen in de kibboet treffen we weinig mensen en net bij het einde houden we een dame an in een dikke Volvo.
Ze is direct behulpzaam maar komt hier niet vot.
Ze belt met een vriend die hier woont en hij komt even later in zijn soort van golfkar an met jachthond achterin.
Hij een grappige krullenkop en maakt direct een grap en vraagt wat we willen.
Na ons verhaal gaat hij bellen voor een onderkomen.
We moeten bij hem instappen en hij laat ons eerst zijn werk gebied zien op het park.. want hij is druk doende bij de paarden.
Dat spreekt gips natuurlijk an en tis altijd leuk hoe het in andere landen gaat.
Op de heuvel heb je een mooi uitzicht op de vallei ook al is het nu donker.
Dan heet Ran ook bericht gekregen dat er wel een huisje vrij staat.
Hij brengt ons er heen.
Het is een grappig huisje met bed..Keukentje en douche. We zijn er heel blij mee.
Hij nodigt ons ook uit voor het avondeten bij zijn gezin waar ook veel vrienden komen.

Wanneer we gedoucht zijn haalt hij ons op. Zijn huisje staat aan de beek en tis gezellig zuid Amerikaans aangekleed.
Hij doet ook veel met hout.
In de kamer staat een hele grote gedekte tafel en er zijn al enkele vrienden en familieleden.
We raken gelijk volop an de praat met de aardige mensen.

Ik praat veel met een Argentijn die acrobaat is en leraar voor landbouw. Zijn vriendin ook acrobaat heeft een tijd in Nederland gewoond.

De tafel word vol gezet met veel lekker eten .. schalen vol vlees, aardappelen , groentes warm en koud. We smullen mee en we krijgen een Raki met geperste sinaasappel.
Tis heel gezellig en we hebben de dikste lol de gastheer is echt een clown bij toeren.

Ze zijn niet echt praktiserend Joods gelovig maar zijn wel goed op de hoogte van religie en het land.
We wisselen met diversen onze contacten en hopen ze mogelijk nog s te zien.

Dan wandelen we terug met volle buik naar ons eigen kibboet huisje.
Prachtig weer zo n dag.

Wat een fijne dag en mooie foto's.

Annie Knol Kolthof 2023-01-04 13:18:53

ja dit is weer een mooie dag met een heerlijk huisje voor jullie gaat mooi zo

Akkie 2023-01-04 17:01:56

Het Heilige land, zoooo mooi hoe ze jullie ontvangen, ik ken ze niet anders, alhoewel de NOS ons vaak anders doet geloven.. Veel plezier nog en geniet! Stay safe!!

Jakub Willemstein 2023-01-04 17:02:14

Weer mooi op jullie pad, wat een avontuur!

Janine 2023-01-04 17:03:48

Geweldig

Helmut 2023-01-04 17:16:59

Ziet er goed uit en wat een gast vrijheid Zal wennen zijn als jullie straks weer thuis zijn Maar dat is later succes

Pa Gepken 2023-01-04 20:48:53

Eure Erfahrungen in diesem "heiligen" Land tun gut. Herrlich, wie in jedem offenen Menschen, etwas von der "göttlichen Liebe" spürbar wird. Euer Gehen ist etwas "Heiliges" - Heilsames - für die Welt. - Danke !

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2023-01-04 21:12:50

Prachtig verhaal en wat een geweldige gastvrijheid is er weer op jullie pad gekomen. De foto’s zijn weer genieten

Linda 2023-01-04 21:14:39

""Ze hebben ze niet geoogst" Afgelopen september eindigde het "sabbatjaar". De Joodse jaartelling is anders dan de westerse. Mogelijk daarom de niet geoogste druiven. "Zes jaren zult gij uwen akker bezaaien, en zes jaren uwen wijngaard besnijden en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat des Heeren; uwen akker zult gij niet bezaaien en uwen wijngaard niet besnijden." (Leviticus 25:3-4) Zie ook Exodus 23:10 en Deuteronomium 15. De landbouuwers gaan verschillend met dit gebod om. Sommigen oogsten wel maar doneren de opbrengst of de winst. En anderen houden er helemaal geen rekening mee.