Rust Dag 76 Senj

Kroatië, Senj

Na overleg met Sonja van het appartement dat ik wel een rust dag kan gebruiken als dat voor hun ook ok is want het word vandaag ook slecht weer en ik ga vanaf hier de bergen weer in.

Lekker een uurtje langer blijven liggen en dan gezellig aan de koffie en er worden eieren voor mij gebakken.

De honden moeten eruit en ik moet de burcht ook echt zien zeggen ze.
Met de auto naar de leuke oude plaats Senj
Eerst nog wat drinken bij een bekende drink tent van hun. Ze kennen elkaar hier als je er wat langer verblijft.

Sonja is ook zeiler en verhuurt met een paar andere een paar zeilboten. Ze had een slagerij in Oostenrijk maar nadat haar man gestorven is heeft haar dochter en schoonzoon dit overgenomen.
Dan regent het pijpestelen en we gaan snel naar de burcht. De historie is interessant vooral om de befaamde Uskoks een leger wat zeer werd gefreesd is in de 17 e eeuw bij gevechten tegen de Ottomanen en de Venitianen .
Er is momenteel een kleine museum en een bar gevestigd .

Dan stelt Sonja voor om naar het eiland Rab te gaan ook omdat het weer daar beter is.
Dat mooie eiland ken ik goed van vakanties. Het oude stadje Rab is heel mooi en vooral bijzonder dat er in de oude kerk een schedel relikwie ligt van jawel de heilige Christoffel. Mijn favoriete heilig als beschermer van de reiziger.

Het is een lange slinger weg langs de kust naar de Ferry boot. Onderweg stoppen we nog bij een klein volledig door bergen en zee besloten vissersdorpje.

Bij de boot net wat te laat … dus ff wachten. Het is maar een klein stukje over water en dan zit je al op het eiland. Waar je gelijk een aanvaring kan krijgen met schaap of geit.

We rijden naar centrum Rab. En ik herken gelijk de plekjes. Dan verteld Sonja van haar vader die hier is verdronken met een leeftijd van maar 52. Bijzonder ik vertel het verhaal van mijn moeder.
We gaan door het park voor de honden die dol zijn. Dan richting het mooi gelegen oer kerkje op het eind van de punt. Jammer genoeg is de kerker met Christoffer zien hoofd al dicht voor bezoekers. Ik maak nog wel een foto door ijzer rooster deur.

Jaren terug had ik hem al gezien en we hebben al eens deel genomen aan een processie met voorop het heilige kistje.

We gaan nog door het oude stadje en eten en drinken wat. Tis hier nu gezellig .. en niet te druk zo als in het hoog seizoen.

Dan nog een ijsje en voer veur de honden en weer richting boot.
Anders zit je met donker ook op de kustweg.

Wat een prachtig gezicht ook met die lage zunne op t water.

We rijden mooi kalm an langs de kust. En als we weer bij Senj aankomen regent het daar weer. Wat een goede keuze om naar Rab te gaan.

Nog even wat drinken en dan weer te bed. Morgen giet weer loss de bergen in.

Ook fijn zo'n rustdag voor jou in een bekende omgeving, doet een mens goed 👏👌💪❤️

Akkie 2022-09-10 22:00:09

Goed van je, Barry om een dag rust in te lassen. Even genieten van de voor jou bekende plekjes. Lief van Sonja om met jou op stap te gaan. Ben benieuwd hoe de weg door de bergen is gegaan. Maar dat lezen wij morgen.

Marja L 2022-09-10 22:24:23

Wat weer een mooi verhaal, fijn om ook zo een fijne relax dag mee te maken, goede reis verder, Wim en Margreet

Margreet 2022-09-11 09:26:23

Heerlijk, al deze verslagen. Je begint weer te geloven in de goedheid van de mens. Prachtige foto's ook. Vandaag weer uitgerust op pad. Hopelijk krijg je binnenkort weer wandelgezelschap. Goeie reis verder.