Dag 80 Sarzana - Avenza 17km

Italië, Avenza

Even voor zeven worden we wakker in de door de dauw vochtige omgeving op het gras achter het mooie landhuisje van Simone. We maken haar en dochter niet wakker en gips bedankt haar even later d.m.v. een WhatsApp. We gaan door de stad en zoeken eerst een koffie en een thee bar. Vandaag is best wel weer een dag met een mijlpaal we komen op 2000 km en dat op de 80e dag op het moment dat ik zei dat gipsy het toch ook maar mooi lukt met haar wat bouwvallige benen wijkt Maurice wat uit bij het snuffelen op terras van een ander hondje en raakt vervolgens een stapvoets rijdende auto hij piept direct en we schrikken ons rot. Gelukkig reed de man heel rustig en kwam zijn tas en voorpootje alleen wat in de knel. Er kwam gelijk een vrouw uit de bar aan met een zakje met ijs. Het was meer de schrik en een klein schaafplekje maar zo zie je toch maar weer hoe snel het kan gaan. We voelen ons niets voor niets gezegend dat het gelukkig steeds goed met ons gaat. Vervolgens de stad weer uit via de via francigena en lopen langs oude ruïne s en ook oude kastelen. Hier is ook weer een agrarisch gebied met kanaal systemen. We kopen ons een bak koffie met koek en proosten op de 2000km het lopen gaat verder veel over de straat wat we alle twee niet echt leuk vinden. Tussen de middag pauzeren we op een bankje bij een parkeerplaats langs de gewone weg. Er staan mooie info borden over het gebied met uitleg over het ontstaan van de wegen ver voor Christus. Het blijft bijzonder om zo te lopen over het aole pad alhoewel het dikwijls niet zo voelt op het teer en met de drukte van de 21e eeuw. We laten bij het bankje ook weer de tent en matrassen drogen want de vocht moet eruit voor schimmel en bovendien extra grammen. As we net weer goed en wel bij de pad zijn lopen we voorbij aan een familie die gezellig met elkaar onder een boom zitten ze roepen ons toe of we wat willen drinken en zo komen we bij hun aan tafel. De vrouw gaat direct van alles voor ons halen stukjes vlees, kaas en brood. Ook krijgen we wijn van eigen fabricaat van oma die ook an tafel zit met opa.
Wat leuk om toch ook de gastvrijheid weer te proeven van de Italianen. De mannen zijn net terug van hun cammino per fiets naar Santiago. We nemen afscheid en gaan weer verder richting de zee, aangekomen in het plaatsje Avenza waarbij een oude vervallen toren uit de Romeinse tijd staat is ook een kerkpleintje met een hostella. Er zit een plakkaat op de deur vd parochie dat pelgrims moeten wachten tot 15:30. We hebben geluk want dat is het bijna. We zijn vandaag mooi vroeg en hebben wat minder km gemaakt om gisteren. Er komt een aardig man aan die me voor gaat richting bureau voor de stempel man. Daarna loopt hij met ons mee met de sleutels voor het pelgrimskamertje. Het is een heel mooi knus onderkomen met eigen deur vanuit het plein. De gewelfde kamertjes zien er goed uit en we krijgen opgemaakte bedden ook is er een kleine douche toiletruimte. Omdat we maar een paar km van de zee zijn pak ik de zwembroek en loop nog richting zee. Gips koopt wat eten en gaat lekker relaxen in het pelgrims huisje. Onze jonge vriend cheng uit Engeland is inmiddels ook gearriveerd. Ik loop langs grote natuursteen handelaars waar Indrukwekkend grote witte marmeren blokken staan op vele terreinen ze komen uit de bergen hier vlakbij en zijn goed zichtbaar. Het marmer gaat naar de duurste bouwwerken. Ook Leonardo da Vinci heeft dit marmer veel verwerkt in de gebouwen die we nog zullen zien. Bij een kleine bar c.q. snackbar ga ik naar de zee Er is niet echt een strand maar ik klauter wat over dikke natuursteen blokken tot ik toch een soort van strandje bereik bij een uitloop van een riviertje. Ik spring erin wat een fantastisch moment zo de zee te bereiken op dizze droomreis. Ik moet zeggen dat het best wel ff emotioneel is. Ik bel wat met familie en vrienden en ook ff met gipsy op de kamer. Morgen gaan we samen want dan lopen we een stuk langs de zee.
Terug eten we op de kamer een paar grote gevulde stokbroden Ik koop nog een bak koffie vlakbij op het terras en tik nog enkele blogs in de slimme telefoon onder het genot van wat straatmuziek. Ook spelen we nog ff op het plein met Maurice en het gele balletje daarna is het bedrijf en we doen ogen dicht op een heerlijk matrasje

Der arme Maurice.😯 Zum Glück nochmal gut gegangen . Gott sei Dank. Respekt zu über 2000 km. Und das in 80 Tagen 👏. Noch weiterhin viel Spaß und Freude. Liebe Grüße Margret

Margret 2018-09-08 22:11:16

Mir war es ein Erlebnis die 3 Pilger kennen gelernt zu haben. Wir hatten ein rührendes Gespräch zusammen..sodas bei mir auch die Tränen kamen .

Inge Moritz. 2018-09-08 22:40:18

Een hele mijlpaal: 2000km _ 80 dagen.👍 TOP!! Voor mij een "vers" bericht, voor jullie alweer enkele dagen geleden! Goede tocht, fijne ontmoetingen gewenst.

Els 2018-09-08 22:40:34

Pfff, knuffel voor Maurice. Top!

Thyti 2018-09-08 23:26:08

WOW! En zo had "onze" Maurice het bijna niet meer gehaald! Gelukkig goed afgelopen, maar het had veel erger kunnen zijn! Toek ik dat las, sloeg m'n harte even over, maar gelukkig, "alleen" maar een schrammetje........ Ook Maurice moet aankomen gezond en wel in Rome! Mensen zijn belangrijk, zeker, maar dieren minstens zo belangrijk, om voor te zorgen en voor uit te kijken! Franciscus van Assisi zou het helemaal met me eens zijn (denk ik). 2000 in 80 dagen, het lijkt wel op de Wereld in 80 dagen, maar dan zonder weddenschap!

Ad 2018-09-09 00:31:59

Klasse!!!! 2000km!! Wat een prestatie! Mij lukt 20km niet eens. Het is 0.30u en net terug van het feestje voor meisjes Krauts. Toch nog even het verslag lezen. Arme Maurice, wat zal hij en jullie geschrokken zijn. Ook weer

Marja 2018-09-09 00:35:35

Nog een keer ik. Zonder dat ik het in de gaten had werd mijn reactie al geplaatst terwijl ik nog niet klaar was. Ik wilde nog schrijven: ook weer gelukkig aardige en gastvrije mensen ontmoet. Hoeveel km moeten jullie nog? Toch zeker nog wel zo’n 300km?

Marja 2018-09-09 00:39:53

Toppie jongens! Had het al via snoutjebouk van mien zussie vernomen . Blij dat Maurice weer verder kan. Tot 11 nivemvember

Linda 2018-09-09 01:52:46

November

Linda 2018-09-09 01:53:10

Wat goed zeg zoveeeeel km, toppie

Trijntje 2018-09-09 07:53:26

@Marja: Barry vertelde me eergister dat ze ongeveer op 2600 - 2700 km uit gaan komen. Dus na die 80e dag nog minstens 600 km..... pffff wordt al moe als ik er aan denk!

Patrick 2018-09-09 10:39:50

Gelukkig goed gegaan met jullie lieverd is zeker schrikken kan dan snel wat gebeuren wat zijn jullie al ver en heerlijk dat jullie zo genieten toppers xx

Hilda adema 2018-09-09 10:49:12

Dank je Patrick voor de aanvulling!!

Marja 2018-09-09 14:59:15

Marja 2018-09-09 14:59:55

hallo pelgrims ik schrok wel even dat Maurice was aangereden. Maar gelukkig viel het mee . Ben blij dat verder alles met jullie 3 en goed gaat.Succes met jullie tocht. Knuffel voor alle drie gegroet.