Dag 126 Babje - Qukes 27 km

Albanië, Prrenjas

De nachten zijn hier echt pikduuster ik moest er een paar keer uit en zonder daklicht is het niet te doen.

Ook had ik het koud en heb maar een paar sokken aangedaan in de slaapzak.
Ik lig natuurlijk ook allent en dat merk je ook.
Om 5:30 hoor ik mensen langs de tent lopen op straat. met lantaarn gaan ze te werk.
Ik ben wakker en ga rond zes er maar uit en ruim de boel op met hoofdlamp licht.
De weg is grotendeels onverhard en oud. Ik passeer af en toe wat huizen. Het is hier gien vetpot. Een klein mannetje loopt net met kleine bijl zijn erf af. Hij geeft me een hand en met half gebakken woorden en gebaren vraagt hij as ik wat wil hebben. Ik wil wel graag koffie en dat komt goed. Ik moet gaan zitten op zijn plekje onder afdak op oud matras. Hij maakt koffie op kleine brander en natuurlijk komt er weer een borrel bij . Hij geeft me ook nog wat appels. Ik vind het zo n aardig mannetje dat ik hem een paar klompjes geef.

Weer bij de pad met ook vandaag weer volop zon. Ik tref verschillende paardjes en ezels Ze worden hier nog voor van alles ingezet.
Dan ga ik over een mooi pad door de bergen. Wat een andere wereld weer.
Het is nog steeds de Via Egnatia die ik zoveel mogelijk volg.

Bij een waterloop uit de bergen is een leuke bar gebouwd en een oude man is er omheen bezig. Een eindtje verderop bevind zich nog een oude watermolen die ook bij hun hoort. Ze malen er nog meel voor hun brood .
Ik bestel een kop koffie bij de oude en even later komt zijn zoon er an met klein kind. Hij keurt de koffie af en ik krijg een nieuwe. Hij spreekt goed Engels.
Ik moet ook hier een borrel proberen van een dikke bes uit de bossen.
Nadat we Facebook vrienden zijn geworden ga ik er weer van deur.

De wegen en paden zijn hier echt mooi en het is genieten. Je ziet hier veel koeien en geiten.
Bij een volgend dorpje koop ik me bij kleine winkel een biertje en een zakje chips.
De kinderen van de bar brengen me nog een fles water en brood en zelfgemaakte kaas. Dat laatst geef ik hun later maar terug met excuses.
Vanaf hier is de weg wat onduidelijk en mensen sturen me ook nog eens de verkeerde kant op.
Ik moet omhoog weet ik want daar loopt de via egnatia.
Ik vind zelf weer een pad overal tussen door klimmend omhoog tot ik weer op de goede weg ben. Vrouwen lopen voor me met rvs ketels om raki te maken.

In de verte door het dal zie ik de grote auto weg.
De boertjes maken hier van die leuke hooi bergjes met een paal in de midden. Dat doen ze ook met ander gewas welk moet drogen.
De zon begint alweer te zakken achter de bergen en ook gaat hier vannacht de tijd op wintertijd dus vanaf morgen worden de dagen echt kort.
De weg zakt en slingert naar beneden. Ik tref twee jonge meiden en vraag hun om hulp voor idee onderdak bij een kerk of ergens anders. De ene oudste weet wel een plek bij een boerderijtje van haar nicht.
Ze wijst me de weg en ik dank de leuke wichter.

Ik maak en zoek zelf een weg anders moet ik over de hoofdweg een eind omlopen.
Zo kom ik via berg en dal achteruit op het pad naar de boeren huisjes. Er blaffen gelijk honden en er loopt een oude vrouw die het wel gelijk over via egnatia heeft. De zoon is met zien auto an de gang maar kan wel wat Engels. Dan komt zijn vrouw er ook bij en ik vertel over haar nicht. Ik vraag of ik plek kan krijgen voor de tent maar ik kan ook wel in hun huis zeggen ze.

Ik kan eerst ff plaats nemen op de kleine veranda. Dan komt de oude vrouw eraan met een schrift vol met verhalen van mensen die hier zijn geweest. Ook een Fransman die nb naar Jeruzalem liep. Das toch heel toevallig zeg ik. Dan verteld de schoondochter me dat dr oude vrouw bij de organisatie is betrokken van de via Egnatia. O denk ik dan is dit vast meer een B&B…
Ik vraag haar er naar en het blijkt dat ze betalen voor de overnachting ..
Ik leg uit dat het mijn manier eigenlijk is om te overnachten bij kerken en anders in de tent as pelgrim en ook om te laten zien en ervaren dat dit nog kan.
Ze zegt direct dat ik dan niet hoef te betalen… das aardig en ik vraag of ze niet moet overleggen en dat ik anders wel in mijn tentje wil. Maar het is oké.

Ik moet mijn spullen pakken en er is een kamer met meerdere bedden.

Ik kan me douchen. De boiler word warm gestookt op hout.
Daarna kan ik in de kamer op de bank plaats nemen en er word een tafel voor me neer gezet. Even later staat de tafel vol eten. Gebakken paprika , vlees in sju, brood, en bord macaroni.
Het smaakt goed. Tevens een glas vol eigengemaakte yoghurt en natuurlijk as toetje een borrel. De oude vader zit er gewoon wat bij en de zoon ook die wat met me praat. Ze zelf eten wat later altijd.

Dan lopen ze nog even mee om me naar de kamer te brengen. Ik ga mooi vlak op het grote wel vrij harde twee persoons bed.

Wat weer een mooi verhaal met prachtige foto's. Wat kom je bijzonder fijne mensen tegen, dat doet je vast goed, we reizen zo wat met je mee. We denken ook aan Monique en Maurice, lieve groet vanuit BargerOosterveld, Wim en Margreet

Margreet 2022-11-04 21:32:41

wat een aardige mensen die je zomaar koffie, een maaltijd én onderdak aanbieden.........wat een vertrouwen ook !! een goede reis verder, sterkte voor jullie, met een groet uit zuidbarge

aly 2022-11-04 22:50:09

op de vroege morgen al aan de borrel je moet er maar mee kunnen lopen, maar wat een aardige mensen in al een hun eenvoud, zomaar bij je in huis op dan wel te harde bedden

Akkie 2022-11-04 23:31:46

Wat fijn dat we weer wat van je lezen. Hebben bewondering voor je doorzettingsvermogen. Denken vaak aan Monique en Maurice. Luisteren a.s. maandag weer naar je bij rtv. Drenthe. Groeten uit Anreep.