Dag 79 Villa Franca -Sarzana 37 km

Italië, Ligurië

Om 6:45 wakker en rond 8 nemen we eerst een bakje koffie en thee bij een barretje waar het alweer gezellig druk is met werkvolk. We gaan de weg eerst langs de rivier en daarna erover Er lig hier een bult grindsteen langs de rivier. Verderop langs een normale weg door de bergen en langs een oude ruïne wat ooit een kasteel was De snelweg loopt hier ook vlakbij langs, we rusten wat uit bij een klein dorpswinkeltje die je hier in Italië nog wel veel ziet. Dat houden ze hier dus mooi met elkaar in stand. Verderop passeren we stedelijk gebied we pakken nog een koffie en thee op een terrasje en gaan dan weer over op natuurwegen en door de bergen. Het zijn weer beste klimmers en afdalers over gladde delen keien en leemgrond en boomwortels. Het is soms best weer even oppassen.
We lopen langs overblijfsels van een kasteel ook staat er wat info borden bij jammer dat de meeste in Italiaans zijn dus voor ons niet te lezen.
Verderop op ons pad vandaag weer heerlijke druiven en vijgen. We rusten een paar keer uit in de natuur op ons kleedje.
Na een paar flinke afdalers met laaghangende takken verlies ik een van mijn mascottes an de tas. Een zwarte haas die ik direct al vond an het begin van de reis in Duitsland dus weer terug de bergpaadjes op tot ik hem in de bossies vond. Ja alles mot met naar Rome ik ben nu eenmaal een verzamelaar en de haas zo heet ook gipsy van achternaam dus heel belangrijk. Bijna net zo belangrijk as de babymammoet op de rugge. Ik bel Gipsy dat ik er zo aan kom en as ik weer bij haar ben hebben we een grote verrassing vandaag op ons pad. We zien de zee!! Geweldig moment we lopen verder bergafwaarts de grote stad Sarzana binnen. En eerst weer richting supermarkt de zon begint ook weer wat te schijnen op de wat bewolkte dag. Er is vlakbij an de rand van de stad ook een kerkje op een bult dus daar eerst maar weer heen. We lopen achterlangs maar dat is verkeerd en daarna moeten we over de grote weg maar we hebben pech niemand aanwezig. Dus verder dan maar weer de grote stad in waar meerdere kerken zijn. Bij de grootste kerk vinden we wat gebouwen van de kerk met deuren en een bel.
Maar de man an de andere kant vd speaker spreekt alleen Italiaans en we verstaan dat hij ons richting andere kerk stuurt. Daar aangekomen ook helaas geen mens het wordt alweer donker en laat op de avond. We vragen wat rond en komen zo uit bij een missionarissen huis an de rand op een bult. Maar as we binnenstappen horen we gelijk van een vrouw achter loket. No pilligrinies. Het zit weer niet mee en we worden steeds meer vermoeider. Gipsy vraagt bij een landelijk gelegen huis achter een hek om hulp en een leuke vrouw komt bij de deur en ze kan wat Engels. We vragen of we in de tuin mogen overnachten in onze villa maar ze twijfelt wel wat. Ze vraagt of iemand het kan bevestigen dat we te getrouwen zijn en we laten haar bellen met Marta. Ze babbelen wat met mekaar en we zien an haar glimlach dat het oké is. Simone doet de buiten sfeerverlichting aan en brengt ook een koude fles mineraalwater. We zijn blij met ons plekkie en as de tent staat vragen we waar we wat eenvoudigs kunnen eten. Er is een drukbezocht eettentje vlakbij en hier pakken we een lekker stuk vlees met dikke stukken friet. De hond krijgt vanuit de keuken wat stukjes vlees. We klinken op de toch weer verworven pelgrimsplek en zoeken daarna ons tentje op achter het fraaie landhuisje. We concluderen wel dat het in een stad als in Italië een stuk lastiger is om een plekje te vinden. Je bent ook zo maar niet pelgrim op de oude manier.
Truste

Heel veel succes morgen fijn dat jullie al zo ver zijn gekomen top. En een dikke knuffel voor jullie viervoeter.

Sieny 2018-09-07 23:54:46

Het is iedere keer weer een plezier om jullie verslag te lezen! En Maurice, met z'n toffels, en zoals hij steeds weer achterom lijkt te kijken, zo van "komen jullie nou nog een keer, ik wil verder!" Het lijkt wel alsof hij er steeds meer plezier in krijgt, maar ja, da's ook niet gek natuurlijk, het einde van de hele lange rit komt ook in zicht! Knuffels voor jullie alledrie, en niet teveel aan de soms denk ik wel teleurstellende mensen ergeren! De meerderheid is positief en steunt jullie!

Ad 2018-09-08 01:01:05

Ik volg jullie vanaf het begin! Erg mooi avontuur genieten jullie van! Maken jullie gebruik van een hand GPS voor het bepalen van de route of alleen een kaart?