Dag 21: Dillenburg - Herborn. 13 km

Duitsland, Herborn

Rond zeven uur wakker. We besloten deze dag maar eens een actieve rustdag der van te maken. De lichamen gaven het aan, dus mooi ff kalm an aan de koffie en de thee. Heerlijk gedoucht, broodjes halen en eten. Ff lol maken achter zowel de piano als het pijporgel in het gemeenschapshuus en toen de mooie oranje stad bezoeken. We voelden ons ook echt ff op vakantie Ook wel eem lekker.

We bezochten natuurlijk Willems toren, die eigenlijk als aandenken gebouwd is een paar honderd jaar terug. Daarvoor stond er een groot kasteel, waarvan de overblijfselen nog goed zichtbaar zijn. Er is ook een mooi museum. Die bezoeken we later ook nog eens. Het meest bijzondere zijn de kazematten, een stenen tunnelcomplex en verdedigingsmuren. Er waren ook tal van huwelijken deze dag. Gipsy zag het werk wat ze normaal ook doet mooi aan en liep er relaxed aan voorbij. Op gegeven moment was ze mij weer ff kwiet ..ik zag een onderdoorgang op de berg en kwam in een mooi kruisgewelfde ruimte terecht waar een aantal mannen net aan het middagbier zaten. Het bleken vrijwilligers te zijn van een delegatie toneelspelende soldaten uit de middeleeuwen.

Voordat ik erop verdacht was had ik ook zo'n lekkere koude halve liter te pakken van een weer herstarte brouwerij een eindje verderop. We maakten ook ff vrienden op fb en nadat ik het natuurlijk over onze stichting de mammoet had kregen we snel een uitnodiging voor bezoek. Wie weet...... Onze mammoet mot neudig weer eens op reis.

Gipsy speurde mij op en toen was het helemaal feest. Maar ja; we moesten verder. Ook nog ff kieken bij de nieuwe scheut van de oude linde waarin vijftienhonderd gevluchte Hollanders graaf Willem de Zwijger verzochten om te helpen hun Nederland weer te herwinnen. En zo geschiedde.

Hij bracht ook het hervormde katholieke geloof mee naar Holland, nadat zien pa Willem de Rijke kameraad was geworden met Maarten Luther. Dat ging der weer bij toen. Vreemd eigenlijk hè; steeds ook de strijd in de wereld en de verdeeldheid over diezelfde God. God god goed, wat ist ook wat. Eigenlijk moet onze Willem met zien katholieke mooie vrouw ook eens een knappe brief opstellen richting Franciscus om te helpen ter verbetering van geloofsgroepen. Dat zal mooi wezen. Ik denk dan zo, als vrijheid en gelukstrijder, gewoon terug naar de eenvoud van het geloof en wat afstappen van de Disney-achtige geloofswereld waar we nu zo met te doen hebben en dan die akelige machtsvertoning.

Maar ja; we zijn maar eenvoudige drie zielsmaatjes pelgrims uut Drenthe richting Rome. Maar je moet altijd hoop houden en het begint ook altijd bij je zelf zo. Maar goed we gingen weer verder te voet. Tegen drie uur in de middag vertrokken we wat beter gemoed de bergen weer in richting Hessenweg 1. Door de bossen en dorpjes, waarbij we nog een paar keer spontaan water kregen aangeboden. Vriendelijke mensen met een lijkt wel wat Amerikaans klinkend accent. De, auto wassende, mijnheer nam ons mee op zijn privé terras. Zijn vrouw bracht koffie en thee en hij ging helemaal over als reisorganisator tot hij het juiste telefoonnummer had van de priesteres van het volgende kasteelstaatje Herborn, even verderop. We vallen weer met de kont in de botter.

We mochten logeren in het supermoderne gemeenschapshuis naast de oude, inmiddels evangelische kerk. De vrij jonge priesteres was hier net geïnstalleerd. We nestelden ons wat en bezochten mooi nog ff de oude stad. Echt zo'n snoepjes stadje. De oude burcht is al sinds eeuwen een opleidingscentrum voor priester en priester innen. Wat ook mooi is zijn de overgangen bruggebouwtjes van het ene huis c.q. winkel naar het andere.... "de oude prinsessenweg". Anders moesten die meiden steeds klimmen. Toen we weer bijna bij ons onderkomen waren troffen we nog een vriendelijk echtpaar, die onze hond zo mooi vonden en na een kort leuk gesprek ons uitnodigden ter ontbijt. Ze hadden ook twee dochters in Holland wonen. Wat weer mooi om de dag mee te eindigen.

Tot morgn

Zijn jullie ook te volgen via fb?

Trea 2018-07-08 12:21:02

Hoi hoi reizigers! Iedere dag weer mooie verhalen van gebeurtenissen en beschrijvingen van dorpjes, paden, wegen etc. Mooi en relaxie om te lezen. Zet hum op en blief goud op de benen staon!! Ha ha Mazel!

Mieny 2018-07-08 12:57:08

Weer genoten van jullie reis verslag. Wat kan een mens met weinig ook gelukkig zijn.

Janny beuker. 2018-07-08 13:51:42

Goeindag allemoale Groot geliek Daj eempies een daggie kallempies an doet mit oen dreien !, de boage kan niet altied strak stoan, vien ie ök nie ?. Marrek ie an ut hontie ök wel ies dat ie muuij wordt ? 🐕 Of kiekt hij geregeld achterumme, mit een blik van, woar blieft Mien moaties, ?😉 Machtig mooi daj unterweegs overal wat annebeudn kriegt van meinsn op jullie route, gistern ök al weer een groooote Pulle (halfje liter) gerstenat ,. Heerlijk man k'ep ur zullef ök mar iene opslobbert 🍺 Have a Nice day Together Moi mar weer 👁👃👁

Nahoj 2018-07-08 15:01:00

Weer een mooj verslag Wat leer je op deze manier veel verschillende mensen kennen Mooj dat jullie deze reis maken Kunnen wij wat van opsteken gr pap

Bertus gepken 2018-07-08 16:27:55

En weer ook prachtige foto's bij het verslag !! Zou zo mee willen wandelen ! Groetjes !

Annie Wolken 2018-07-08 17:54:04

Dat hei je weer mooi onder woorden bracht, ik verheug mie elke dag weer op jullie verhalen. Marijke uut Wedde

Marijke 2018-07-08 18:55:52

Goed om even rustig aan te doen. En wat leuk toch dat jullie allemaal van die vriendelijke, gastvrije mensen ontmoeten! Goede reis maar weer!

Evelien de Ruijter 2018-07-08 20:19:10

Prachtig, iedere keer glimlachend jullie verslagen lezen! Een heerlijk begin van de dag, of aan het eind, een heerlijk ontspannend eidne van de dag aan deze kant! Wat dat geloof betrefd, je hebt gelijk als de mensen wer eens naar de basis van alles teruggingen, en de opsmuk en toevoegingen van alle latere kerkleiders eens gingen vergeten, zou de wereld denk ik een heel stuk beter zijn, en de mensen stukken beter met elkaar kunnen omgaan! Alle toegevoegde regels maken het voor de mensen bijna onmogelijk om normaal als mede-mensen met elkaar om te gaan! Kijk uit naar jullie verslagen, elke dag! Groet!