Dag 128 Radozda - Ohrid 26,5 km

Macedonië, Ohrid

Ik werd een paar keer wakker van de kou en om water te lozen. Ik heb mijn sokken maar aangedaan en trui. Rond 6 der maar uit.
Eerst lekker douchen met warm water.
De tent is wat vochtig en ik last hem
Nog wat drogen in de ochtend zon.
Tis een prachtig plekje hier zo.

Bij zons opkomst komen een paar witte reigers tevoorschijn uit het riet. Wat een mooi en vredig gezicht.

Het jonge stel slaapt nog in t busje en ik maak zo weinig mogelijk lawaai. Ze wouden nog koffie met me drinken maar ik laat ze lekker en pak mijn spul bij elkaar.

Ik loop het hek uit en ga richting grote plaatst Struga
De weg gaat langs het meer.

In de bergen ernaast zie ik een grot kapel Ik ga de trap op om hem nader te bekijken.
De orthodoxe kerken zijn wat bonter as we gewoon zijn.
Verderop het klooster waar ze me gisteren al naar verwezen.
Ernaast een groot hotel met zwembad. Ik probeer bij een koffiebar te komen voor WiFi cq internet voor contact met RTV Drenthe …maar er is weinig los.
Dan bellen ze me. Het gesprek is dit keer minder vrolijk met Judith gezien de situatie. Mooi dat we onderhand Judith wat beter kennen.. ze snapt goed hoe het is.

Dan vind ik bij een grotere camping Rino een koffie bar en via WiFi heb ik contact met gips die met Maurice in Utrecht is voor verder onderzoek en ook om sperma af te geven voor de mogelijkheid van pupies later. Dit word ook nader bekeken.

Ik vervolg mijn weg en dan zie ik een auto dwars op de weg met allemaal mensen erom heen. Ik denk in eerste instantie an een ongeval maar as ik er langs loop zie ik dat ze bezig zijn met een man achter t stuur. Ik kijk via de vooruit en het lek niet best met hem. Ik maak in me zelf een gebed en hoop dat het goed gaat maar dan zie ik enkele mannen hem hartmassage geven terwijl hij rechtop zit.
Ik grijp in en gooi mijn rugzak an de kant. Ik geef aan dat hij plat moet … maar tis een grove kerel en ze krijgen hem niet snel genoeg uit de auto. Dan de stoel naar achteren en ik geef aan 15 keer te drukken en dan moment rust..Ik voel zijn hart maar er is geen slag. Zo gaan we verder tot ik de ambulance hoor. Dan komt er lucht uit zijn neus en ik denk in eerste instantie dat het van het masseren komt. Ik spoor an we gaan door. En God zij dank hij begint te ademen. Ik voel en er komt pols hartslag. Het ambulance personeel neemt het over en vraagt me naar het verhaal. We werken hem met z n allen op de brancard en hij gaat mee met de ambulance.
Iedereen is in stemming en ze danken mij ook. Een van de helpers stapt in zijn auto en gaat naar het ziekenhuis .
Dan ga ik verder en as ik vijf minuten later door een pad tussen het riet loop besef ik me pas wat er is gebeurt. Ik heb kippenvel tot op de kuiten en tranen in de ogen van geluk. Wat ongelofelijk mooi om dit mee te maken. Het geeft me veel kracht en spirit om door te gaan met de tocht naar het Heilige land.

Het leuke pad door het riet komt uit in de voor stad en hier is ook een scouting terrein met kleine boomhutjes. Mooi denk ik voor uitwisseling met scouting op Erica.

In de stad ga ik eten op bankje naast de Drini rivier.

Bij een kerk vraag ik nog om een priester voor stempel maar ik vind er geen.
Verderop krijg ik er wel een bij een politie bureau. Ook wel leuk.

Langs het meer loop ik een stuk en pauzeer mooi op een bankje van een boomstam.
Tis nu mooi rustig hier aan de baai. In de zomer zal het wel anders wezen.

Ik ga richting de oude stad Ohrid waar het meer ook naar is genoemd.

Grote vliegtuigen stijgen op bij een vliegveld waar ik langsloop. Het blef altijd maar bijzonder vind ik dat zulke grote vogels de lucht in kunnen.

Dan zie ik de oude stad op de berg met oude vestigingsmuren.
De stad moet echt mooi zijn heb ik heurd.
Daar wil ik de tijd dan wel ff voor nemen.

Ik de voorstad koop ik eerst een kold blikie bier en blok chocolade.
As ik mooi buiten op een bankje zit in de zunne komt er een vriendelijk man op mij af en vraagt of ik onderweg ben naar Jeruzalem
Hij heeft meerdere mensen ontmoet die ook onderweg waren.
Een was een Fransman een maand terug. Hij Gianni woont in nieuw Zeeland en reist veel. Hij onderzoek oude paden en culturen en schrijft ook een boek.
Er komt nog een Franse vrouw aan die ook geïnteresseerd is.
Gianni weet de weg hier goed gezien hij hier al een maand is en hij loopt met me mee naar de oude stad met veel kerken

De stad had voor elke dag een kerk er moeten er nu nog drie honderd zijn

We gaan achterlangs via het meer en klimmen dan de berg op. Ze zijn hier druk aan het restaureren van diverse gebouwen
Wat leuk is dat ze in stijl gebouwen bouwen met ruimte op palen boven de oude ruïnes die zo ook beschermd blijven.

We gaan naar een hele mooie orthodoxe klooster complex waar mensen zijn die rondleidingen geven. De pastoor is er niet.
Dan stelt Gianni voor om bij hem te slapen. Hij heeft wel een bank over.
Gezien het ook al donker is en t een aardige vent is vind ik het helemaal best.

We gaan eerst wat eten bij 1 vd leuke en goed betaalbare restaurantjes,
Ik tracteer.
Dan richting zijn gehuurde appartement.

Ik kan me er douchen en daarna hebben we nog hele leuke gesprekken over belangrijke zaken in t leven met een paar biertjes.
Hij heeft ook een schat aan ervaring door het reizen en familie in verschillende continenten.

Hij maakt het grote bed op in de kamer voor mij en gezien hij een handig mannetje is kruipt hij zelf op de bank. Dat is toch zeer gastvrij.
Het duurt niet lang of we zijn beide an t reizen in dromen land.

Goed werk gedaan, Barry. En prachtige foto’s altijd.

Will 2022-11-06 16:35:02

Lieve lieve Barry, je was op de juiste plek en op de juiste tijd aanwezig met het redden van die man. Je bent een held! Ik geloof niet in toeval en je moest daar zijn. Nu 🙏🏽🙏🏽🙏🏽 dat die man het heeft gered. Ik begrijp jouw geluksgevoel en dit was even nodig na alle tegenslag.

Marja L 2022-11-06 16:54:31

Man Barry, deze man moest gewoon op je pad komen! Geweldig, wat moet dit een goed gevoel geven. 🍀

Carla 2022-11-06 17:21:18

Bij zonsopgang genieten van twee zilverreigers, die uit het riet opstijgen waar ook de nacht doorbrachten in de veiligheid, beschutting van het riet. Prachtig om mee te maken. En dan midden op de dag een bewoner van Montenegro helpen om zijn hart weer aan een hart beat te helpen. Moet een goed gevoel geven als daarna het ambulance personeel het van jou overneemt en de man naar het ziekenhuis, in de wetenschap dat zijn hart weer klopt !! 👍👍. En weer het geluk hebt iemand te ontmoeten die jou goed gezind is en een slaapplek aanbied voor de nacht, maar waarmee je ook lekker hebt kunnen tafelen 🍇🍷🥩 😏. Ook wij waren eens in Ohrid aan de rand van de kade aan het wandelen tegen de avond, we hoorden verschillende Grote Karekieten zingen , om hun territorium af te bakenen, mijn nicht en mijzelf hebben er een tijdlang naar zitten luisteren terwijl het langzaam donker werd en alleen de lichtjes van de oude stad nog te zien waren. Kan me voorstellen dat je elke dag weer geniet van de wereld om jou heen, maar soms ook best tegenslagen te verwerken krijgt

N. Ahoj 2022-11-06 18:53:09

Wauw man wat een verhaal van deze dag, wat jij hebt gedaan hopelijk zal deze man verteld worden wat er is gebeurd met een vreemde gast met een grote wandelstok. Geweldig goed gedaan en als beloning komt jou een mooi mens tegemoet die jou helpt aan een fijne slaapplek oa

Akkie 2022-11-06 21:48:09

Wat mooi dat je die man hebt kunnen helpen! Een leuke ontmoeting en een lekker bed! Dat geeft de burger weer moed! Goede reis verder!