Dag 2. Twist - Grosser Sand cq Dalum 20,5 km

Duitsland, Geeste

Wat we vandaag hebben beleefd geloof je niet!! Maar het gaat juist over óf door wat daarboven zit denk ik en waar misschien deze reis wel voor bedoeld is. (Klinkt wel wat zweverig veur een Drent, maar lees maar....).

Trouwens voor dat ik verder dit verslag maak, eerst ff hartelijk dank voor ieders belangstelling. We kunnen niet iedereen persoonlijk terug antwoorden gezien de tijd en ons eigen bezinning... Ik hoop dat er begrip voor is maar we vinden het wel fijn dat iedereen zo met ons mee leeft en ook dank met name aan Mariëlle Hensums voor de fraaie foto’s!!

We starten de dag al op tijd. Ik was al rond 4 uur, half 5 wakker en toen we beiden ontwaakt waren dachten we gelijk "we kunnen ook wel weer verder op pad gaan!
Dat was zo rond 6"uur. Even wat op gang komen met de lichamen en och we hadden toch nog brood bij ons. Het begon wel gelijk wat te miezeren. Gypsy vindt dat fijn, ik minder. Het regent niet hard maar uiteindelijk ben je wel kletsnat. Onderweg op een bebost pad ff aan de kant op ons picknick kleedt en mooi voor het eerst water aan de kook gebracht in een pannetje voor thee op onze minibrander genaamd Theo (waar hij vot komt).

Ik was zo eigenwijs om zelf een landweg te kiezen in de goede richting. Zuidoost in plaats van de aangewezen weg die we via een Duitse man onderweg aangegeven hadden gekregen…zodat we het laatste stuk over een akker met jonge maïsplanten moesten. Maar goed; slootje over en vervolgens weer op juiste pad. We kwamen vervolgens door een groot moor-/veengebied voor Dalum. Hierna oostwaarts over de drukke snelweg de N31. Inmiddels was het al rond de middag en had ik nog geen koffie gehad en ook werd het wel tijd voor een broodje. We hadden nog wel ff onderweg wat geschnabbeld in een voor Duitsland zo typerende jagershut op poten. Lekker knus ff droog en hoog zitten.

Toen het water in onze draagzakken op raakte werd het toch tied om eens aan te bellen bij een varkensboer onderweg. De dochter deed open en was zeer gastvrij zodat Gypsy ook nog ff gebruik maakte van het toilet. Ik vroeg haar inmiddels of er in het volgende dorp ook een bakkerij was of winkel of zo, maar de dochter was daar niet echt van op de hoogte dus we namen het risico maar. Anders liepen we toch wat uit de richting en de omgeving leek ook goed op Google maps voor mogelijk een plekje in het bos. Toen we best wel moe het dorpje binnen wandelden vroegen we gelijk aan voorbijganger eens of we ergens wat eten konden halen, maar dat leek er niet echt op waarna ik zei "Nou ja, dan moeten we desnoods maar wat vragen as echte pelgrims". Een eindje verderop zagen we al een vrouw lopen met een hondje. Dus die aangehouden met de vraag of we ergens wat eten konden kopen.

Dat kon hier niet maar ze bood op een gegeven moment wel aan dat ze nog twee broodjes thuis had. Das ja ook wat dacht ik.... Vervolgens gaf ik aan dat we pelgrims waren onderweg na Rome waarop ze zei hè dat heeft mijn vader ook gedaan in 1950 en hij was ook nog eens een Nederlander... Ik vroeg door hoe hij heette en toen de naam mij ook nog eens bekend in de oren klonk vroeg ik haar vader toevallig gelopen had met een Frans Muter uit Barger-Oosterveld, waarop de vrouw schrok en het bevestigde met tranen in de ogen. Wat gebeurt hier zo op ons pad!!! We zijn met haar mee gegaan en ze kwam gelijk aan met het Rome verslag boek van haar pa. En ik pakte die van reisgenoot Muter. Dit reisboekje heb ik gekregen van hun via de pastoor in de kerk en Frans Muter was mijn inspiratie. Onvoorstelbaar zeggen we; dit is een klein wonder. Die hebben dit samen mooi van boven gestuurd!! We zijn bij de mensen gaan zitten en kwamen er niet meer weg dus ook maar op een gegeven moment de tent opzetten op hun grote erf.

Ik heb gelijk mijn maat Johan Muter gebeld met het bijzondere nieuws. Die ook niet wist wat hij hoorde!! Hij belde later weer met de vraag of hij vanavond nog gelijk kon komen met wat familie leden. En die kwamen; inclusief moeders van 85. Wat ongelofelijk mooi!! De boekjes en verhalen werden uitgewisseld en er was weer een bijzondere band tussen de beide families door het avontuur van de twee mannen van 68 jaar terug.

De familie Muter is inmiddels weer vertrokken naar de Hollandse Drentse kant na het nodige uitwisselen van elkaars contactgegevens. Ik tik dit berichtje nog met kippenvel in de tent en denk zo van dit kan nog een bijzondere trip worden!!

Tot morgen

Dit bedenk je niet wat mooi. Vind het heel knap van jullie. Respect.

Margatonnie@gmail.com 2018-06-19 07:59:39

Er is meer tussen hemel en aarde, hier tijdens het lezen ook kippenvel😊

Marijke 2018-06-19 08:00:36

Geweldig z.n ervaring het moest gewoon zo zijn. Een goede reis verder

Joke duinkerken 2018-06-19 08:03:50

Even een reactie van mijn kant. Wat een prestatie en wat een avontuur wat jullie doen. Petje af. Ik geloof dat jullie net als gisteren bijzondere dingen gaan meemaken. Ga er van genieten met z'n drietjes!! Ik blijf jullie volgen. Een warme groet van de Schone Moe van Alex

Marja Leasa 2018-06-19 08:07:38

Prachtig...toeval bestaat niet......een mooi begin van jullie tocht...dat er nog veel van zulke momenten mogen volgen. Maar jullie kennende komt dat wel goed.

Talitha 2018-06-19 08:27:26

Wat bizar zeg!

Hans 2018-06-19 08:34:50

Wat een wonder en dat op de 2e dag al.... wat gaat er nog komen!

Geke 2018-06-19 09:00:49

Wat geweldig. Dat maakt de dag zo bijzonder

Trea 2018-06-19 09:02:04

Prachtig wat mooi!❤

Alie 2018-06-19 09:23:31

Voorbestemd!

Wil Wöhlken 2018-06-19 09:53:51

Wat geweldig om de verslagen te lezen. Wij wensen jullie nog heel veel van deze mooie momenten toe en een goede reis verder. (Buren 142)

Hillie 2018-06-19 09:57:12

Geweldig wat jullie is overkomen Dat is geen toeval Blijf met bijde benen op de grond Op weg naar een niew avonteur pap

Bertus gepkenGeweldig 2018-06-19 09:59:14

Beste mensen, Ik las jullie verhaal in het Dagblad van het Noorden en besloot direct dat ik jullie reis wilde volgen. Zeker ook hoe het jullie hondje zal vergaan. Ik geniet nu al van jullie verhalen. Heel veel plezier en mooie ontmoetingen gewenst.

Diete Kits uit Bovensmilde 2018-06-19 10:14:01

Ja geweldig, het moet zo zijn, leuk en kippenvel verhaal 👍

Marielle 2018-06-19 10:14:47

Goeiemorgen! Dat is echt geen toeval meer! Wat leuk zeg. Mooi om te lezen. Succes vandaag xxx

Alinda 2018-06-19 10:29:36

Nou Barry, deze verhalen kan je straks gaan bundelen, het leest lekker weg😀 Toeval bestaat niet zeggen ze toch?

Janine 2018-06-19 10:59:34

Kippenvel, hoe bijzonder is dit, x

Marja 2018-06-19 11:09:23

wat een start, dit kan alleen maar mooier worden en je ook weer oppeppen als het even niet meer gaat, heel veel bezinningsmomenten toegewenst en keep walking

akkie 2018-06-19 11:17:22

Blijf je verwonderen, onderweg!!

Joke 2018-06-19 11:40:39

Zo kort onderweg en dan dit al meegemaakt Bijzonder!!!!!!! Wat komt er nog allemaal op jullie pad. Blijf jullie volgen en af en toe natuurlijk een reactie

Albert 2018-06-19 11:44:29

Toeval bestaat niet zeggen ze toch. Geweldig veel succes nog met bijzondere momenten.

Marieke 2018-06-19 12:03:41

Wat een leuk verhaal, alle goede komt van boven😇

Trijntje Valke 2018-06-19 12:55:50

Wat ontroerend mooi!

Alie 2018-06-19 12:58:56

Ik las ook jullie verhaal in het DVHN en was direct gegrepen door jullie verhaal zo met z’n drietjes. Heel veel plezier met jullie reis en geniet er onderweg van. 😀

Liesbeth 2018-06-19 13:07:04

De viering zondag was al bijzonder en dan gelijk weer zo'n bijzonder moment! Wonderlijk! Ik wens jullie nogmaals een hele goede, mooie reis.

Evelien de Ruijter 2018-06-19 13:22:02

Het moet zo zijn en zeer bijzonder. Het geeft inspiratie en kracht om de rest van de tocht te maken.

Ellen Abrahams 2018-06-19 14:24:09

Een prachtige ontmoeting en zo zullen er nog wel meer komen! Dat is het mooie van wandelen of fietsen. Wij zijn bezig met de fietstocht naar Rome, af en toe een etappe. Rotterdam-Straatsburg hebben we inmiddels achter de rug. Zeg Barry, heb jij vroeger op de MTS gezeten en daar Bouwkunde gedaan? Als dat zo is dan kennen we elkaar! Een mooie tocht gewenst.

Gerrit Schieving 2018-06-19 14:24:37

Want er is meer Dan één vreemdeling Meteen op het eerste gezicht In één oogwenk kan zien 👁👃👁

Nahoj. E 2018-06-19 14:26:04

Wauw, wat een prachtig verhaal! Jullie zijn regelmatig in m’n gedachten geweest vandaag (best knap voor wildvreemden 😉). Ik heb m’n eerste km’s in de benen dankzij jullie inspirerende verhaal. En er gaan er meer volgen. Ik maak er mijn eigen ‘tocht van bezinning’ van.

Alice Boertien 2018-06-19 15:29:32

Dit is een prachtig verhaal toeval bestaat niet dit moet zo wezen Frans Muter was met zus getrouwd Heel veel sucses en sterkte Ik zal jullie verhaal volgen.

Johan Heijne 2018-06-19 15:45:28

De mevr. Siny Muter (85 jaar) is de zus van mijn zwager Johan Heijne. Klein wereldje toch.Goeie reis !!

Truus Reckers -Musters. 2018-06-19 15:51:06

Het verhaal vanmorgen gelezen en het bleef de hele dag door mijn hoofd spoken. Heel bijzonder.!

Peter Niemeijer 2018-06-19 17:53:58

Ondanks dat we nog met 29 graden in Umag aan de zee ligt een krijg ik kippenvel bij het lezen hiervan! D it berust niet alleen op toeval! Zet m op kanjers!

Marjon &Luc 2018-06-19 17:56:18

Wat mooi dat deze families weer met elkaar verbonden zijn. Er is inderdaad meer tussen hemel en aarde. Kijk nu al uit naar jullie volgende verslag.

Jeannette 2018-06-19 18:59:43

Kleine wereld!

Ivar 2018-06-19 19:22:44

Hier komen godswegen mensen weer bij elkaar zo bijzonder dank je wel dat het verhaal van Frans muter en Albert van oosten je heeft gezegd ik moet dit ook doen mijn vader de eerste wonder is geschied denk dat ze met jullie meelopen . Zo bijzonder dat jullie mijn papas pelgrims maatje door een toeval zijn dochter ontmoet godswonder afz agnes

Agnes muter 2018-06-19 19:24:18

Geweldig, wat een mooi verhaal❤️

Jacqueline 2018-06-19 20:20:07

Ik zag jullie zondag in de viering. Ik vind dit zo'n mooi initiatief dat ik besloot jullie te volgen. Ik wens jullie een goede tocht en ik kijk uit naar jullie belevenissen.

Ingrid Kamphuis 2018-06-19 20:52:12

Wat ontzettend leuk om jullie verhaal te volgen.. xx

Maryjanda Peters 2018-06-19 23:44:20

Wat een mooi verhaal en een wonder, liefs mij

Anita wever 2018-06-20 06:33:20

Prachtig en bijzonder moment. Past ook precies bij jou Barry. Altijd de meest bijzondere dingen vinden op de meest bijzondere momenten. Dit heeft zo moeten zijn. En wat mooi dat jullie op zo'n moment de familie Müter bellen en ook aan hun denken. Heel veel succes met zijn drieën en geniet ervan. We denken aan jullie. ❤

Marcia 2018-06-20 08:59:03

Bijzonder verhaal, dat maakt de tocht nu al de moeite! Ik ga jullie reis volgen op het blog (dankzij t stuk in het dagblad van het Noorden) Veel succes en mooie avonturen gewenst!

Conny 2018-06-20 16:29:44

Prachtig geschreven!!! Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!!

Marianne 2018-06-20 18:16:09

Gaat af en toe zwaar zijn maar die twee is het ook gelukt en lopen met jullie mee al is het gedachten cucces groetjes Agnes

Agnesmuter 2018-06-21 18:54:03

Ich bin immer noch überwältigt von dem, was wir mit euch beiden und Maurice erlebt haben. Solche Zufälle sind schon keine mehr. Das ist Schicksal 🙂. Es waren sehr schöne Stunden mit euch und der Familie Müter. Danke dafür. Ich wünsche euch noch viele tolle Momente und einen guten Weg 🚶‍♂️🚶‍♀️👣. .L.g.Margret

Margret 2018-06-21 22:23:33

Prachtig verhaal dit is pas genieten.

SIENY EN JO. 2018-06-22 16:49:17

Arme Maurice is niet zwart en wit meer maar grijs en zwart en nat hoop inmiddels anders hier in Emmen schijnt de zon en hele dag droog anders geweest van de week zitten met spanning te wachten met zijn allen groetjes