Dag 171 Archangelos (Rhodos) - Paphos(Cyprus) 6 km

Cyprus, Yeroskipou

Na een korte nacht spullen in de tasse en op naar het vliegveld met Uschi -Thomas en Sophie.
Het inchecken geeft mooi optied stress want ze doen moeilijk over mijn spullen en vooral de lange stok. Ook mijn zakmes mag niet met en ik geef de oale F Herder af an Mien Rhodos moedertje.
De stok probeer ik nog mee te krijgen door hem an de tasse te binden maar zo n fanatieke vrouw onderschept hem weer en ik krijg hem even later terug.
Het is een heel moeilijk verhaal over van te voren aangegeven enzo en uiteindelijk haal ik de mooie dingen as veren en kruis er maar af en laat ook deze stok achter in Griekenland.
Ik zoek me in het beloofde land wel weer een ander.
Wat ist ook een gedonder altied as je niet standaard bent en alles volgens de regeltjes doet … maar goed .. ik moet toch vliegen heb geen keus.

Eerst gaan we dus op Athene an en we zitten mooi gedrieën naast elkaar. We krijgen een pracht van zonsopgang te zien voordat we landen in de oude stad.
Daar neem ik ook afscheid van het leuke Duitse stel die naar Berlijn gaan en ik naar Paphos op Cyprus.

Het vliegen gaat beide keren goed en zo ben ik dan rond de middag mooi op het grote eiland Cyprus.
Tis er lekker warm en ik kan de korte broek weer mooi an.
Het vliegveld lig een stuk voor Paphos gelijk an zee en ik ga ook direct die kante op.

Een kapel is gebouwd in een soort bushokje en ik dank voor de goede vlucht.

Langs grote hekken is een soort pad langs de zee.
Wat leuk ik zie hier al een groot bord van de Europese langewandeltocht de E4.
Ik maak een foto voor gips die dat mooi zal vinden as ik haar morgen afhaal en stuur haar die al toe.

Het pad is ruig met een branding van rollende keien.
Een stuk verderop vind ik een soort van duinkommetje naast een oude bunker.
Ik ben erg moe en leg er eerst mijn kleedje in en leg me er dan op te rusten.
Ik val niet in slaap maar tis wel eem heel lekker.

Vandaag wil ik ook niet te ver want morgen moet ik toch hier weer terug om gipsy af te halen.
Paphos is nog wel een dik uur lopen .. maar ik zoek wel wat ervoor an.

Weer verder bij de pad loop ik langs de zee an de ene kant en een straat an de andere en ik zie mensen in hun auto mooi genieten op een parkeerplaats met zeeblik.
Wat raar denk ik dat ze zitten op passagierskante .. maar as ik ze zie rijden blijkt dat de sturen op rechts zitten .. dus Engelse stijl.

Langs een strand tref ik een man met hondje die me aanspreekt in perfect Engels en hij verteld me dat hier nog vele wonen en de landen een overeenkomst hebben. Cyprus was ook een kolonie van Engeland.

Verderop tref ik een stel in geparkeerde auto waarvan de man me toeroept en dikke duim opsteekt. Hij heeft lange fietstochten gemaakt door Europa en vind het geweldig en inspirerend wat ik doe.
Het is een Schot die hier een vrouw heeft opgedaan. We wisselen contacten en ik ga weer verder.

Dan zie ik verschillende mensen bij een groot zandstrand zwemmen en er zijn douches. Dat moet ik ook maar s doen. Daar knap ik vast van op.
En ja de zee is wel fris maar ook heerlijk en de douche met lauw water is heerlijk.

Bij een leuke strandtent plof ik neer op een luie stoel en drink in de zunne een heerlijke bak koffie.

Ik ga verder en as ik de strandtent voor bij loop zie ik een los staande tent met zitjes. Het gaat vannacht regenen dus het zal fijn zijn iets met dak te hebben.
Een stuk verderop is niet veel en de eerste kerk is nog enkele km dus ik ga terug en spreek de strandtent eigenaar aan.
Een kleine donkere vrouw achter de bar spreekt goed Engels en vraagt de oude baas of het goed is dat ik mag overnachten in de buiten tent.
Het is wel oké as ik morgenvroeg maar weer vertrek voordat de gasten komen want het is een soort grote rooktent.
Hij is ook niet helemaal waterdicht .. maar goed ik zie wel.
Ik koop me nog een zakje chips en een biertje want ze sluiten ook al.
De oude man Ricco.. zo as de tent ook heet is hier al vanaf 1975. Hij is het begonnen na de oorlog welk een jaar eerder was in 1974 met de Turken.
Toen is het eiland ook verdeeld.
Hij was ook soldaat en is ook gewond geraakt.
Tis een kranig baasje en hij slaapt ook in zijn eigen bar om op te passen.
Er word een bed op wielen voor hem in de ruimte klaar gezet.

Ik werk mij mooi een zonne ligbed naar binnen waar ik mijn luchtbed opmaak.
Een heerlijk bedje an zee. Niet verkeerd zo mijn eerste nacht op Cyprus met zeezicht en geluid van de rollende zee op het strand.

Na bijwerken dagboek met hoofdlamp en as avond eten een zakje chips met een biertje ist weer mooi west en doe ik op tijd mijn ogen dicht om weer wat uurtjes slaap in te halen.

Deze keer benijden we jou om het mooie weer, maar daarvoor zit je ook op Cyprus en wij in een nat kikkerlandje. Lekker doorgaan zo; het einde is in zicht. Fijne Kerstdagen!

Herman en Minie 2022-12-20 11:35:15

we wensen jullie fijne kerstdagen zo ver van huis. Zo zet hem op voor de laatste etappe. het is een reis met ups en downs,maar het is fijn om samen het laatste gedeelte te lopen en Maurice zal in gedachten bij jullie zijn. Heel veel sukses uit het verre Anreep.

roelof en willy lunshof, Anreep 2022-12-20 15:26:12

Wel fijn zo die temperature, geniet ervan wij genieten mee van de verhalen en de foto's

Akkie 2022-12-20 16:49:22

Das een mooi vooruitzicht Barry, zo vlak voor Kerst weer met je geliefde samen te komen! Wat een ergenis moet dat geweest zijn op dat vliegveld over je stok. Ik dacht nog even aan je dierbare stok die zoveel kilometers op je eerdere reis en nu is meegereisd. Ik denk dat t goed voor jou was, dat je hier op een rare manier al afscheid van hebt moeten nemen. Want het vliegveld was te klein geweest als ze je die daar hadden moeten afnemen!!!! Heel veel mooie kilometers straks samen!! En de afronding van jullie Maurice damen kunnen doen๐Ÿ’–

Marjon Estiรฉ 2022-12-20 21:48:24

Weer samen!!!! ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ’–๐Ÿฅ‚๐Ÿพ Genieten!! Veel succes en plezier weer!!๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜