Dag 28 Neustad- Neuhaus 32km 504hm

Duitsland, Neuhaus

7 uur eruit en spullen weer inpakken om 8uur gaat het winkeltje tegenover ons open.

We zetten nog snel koffie en thee voor onderweg. Alles is nog rustig dus ik klop nog even aan bij de gastvrouw op eerste etage en ze is reeds wakker. Ik bedank haar voor alles en als ik haar een hand geef, geeft ze aan dat we toch wat moeten betalen voor het onderkomen.

Beetje vreemd dat ze er nu mee komt en ze merkt het aan mij en als ze vraagt of het teveel is laat ik weten dat het niet om het geld gaat maar ik maak duidelijk op welke manier we willen reizen als pelgrim en dat we overal in kerken slapen zo als vroeger en anders in de tent.

Ze snapt het deels en ik hoorde van haar collega ook al dat ze wat in de warre is dus we laten het er maar bij en geven geld.

Tis lekker weer dus we zetten de pas er gelijk goed in. We krijgen wat telefoontjes en luisteren naar muziek doormiddel van onze luister oortjes en voor we het weten hebben we 10 km gelopen!

Het zijn weer mooie paden en boven in de bergen klimmen we dit deel niet te veel.

Onder ons bevinden zich tunnels voor de autobahn. De langste is dik 8km.
Een leuk informatie bord verteld ons dat ze bij het graven van de tunnel twee druipsteengrotten zijn tegen gekomen die ook weer zijn afgesloten.

Bij een winkel in een gehuchtje eten en drinken we wat. Er is hier ook weer een Reha kliniek en diverse mensen vragen weer naar onze tocht.

Verderop een reconstructie van een meilerhutte dat is een bouwwerkje voor te maken kolen van met name beukenhout.
De kolen worden veel ingezet voor de smid en spoorlijnen.

We klimmen en we dalen dan weer over graffel steentjes en dan weer over brokken steen en over boomwortels, lekker afwisselend.

Ze zijn ook bezig met grote ijzeren pijpen te leggen voor olie of gas. Wat een werk zo onder het fietsgedeelte van de rennsteig.

Vrienden Henri en Janine zijn vandaag onderweg naar ons toe en we hebben geregeld contact.
We willen graag samenkomen bij een groot skidorp Neuhaus am rennsteig wat ons gaat lukken.

We lopen via een industrie gedeelte het stadtje binnen.
Bijna gelijktijdig zijn we bij de Rewe.waar ze ons al omhelzend tegemoet komen.
Echt winkelen hoeven we dit keer niet want ze verwennen ons direct met lekker koud biertje en cola. Meloen en zekers dreuge worst. Wat fijn.

En ook voor Maurice heeft Janine gezorgd.Het ene worstje na het ander.

Dan gaan zij een hotelletje opzoeken en wij de kerk

Er staat een heel mooi houten en met leienbekleedt kerkje in het centrum.

Hij is niet open maar er hangt wel een tel. Nr. van iemand die als gids een rondleiding geeft.
We bellen de beste man op maar hij wil steeds ons een rondleiding geven. Uiteindelijk krijgen we hem an het verstand wat ons doel is en dat we graag een nr. willen van de pastoor cq dominee.

We moeten even wachten en dan belt hij terug. Maar helaas krijgen we niet goed contact en gaan we maar kijken naar een ander plekje.
We lopen richting wat huizen met tuin. En als we mensen horen op een balcon terras is het gelijk raak.
We mogen tenten achter in de tuun.

Als de reisvilla Hilleberg weer staat zoeken we onze vrienden op om samen ergens te gaan eten.
Eerst eentje drinken met Hendrik, Gipsy springt even stiekem onder de douche in hun kamer.

Dan struinen we het plaatsje af waar na km’s te hebben gelopen niks loss(open) blijkt te zijn om toch ergens te eten behalve bij het hotel van Henri en Janine.

Zo lopen we nog een aantal extra km’s ๐Ÿ˜… (deze worden niet meegerekend voor de reis maar als we op onze gezondheids app kijken blijken we 38km te hebben gelopen die dag)
We lopen terug naar het hotel en gaan daar weer lekker op het terras zitten we eten en drinken dan is de dag alweer ten einde en worden we moe met elkaar.
Wij gaan nog eens de berg af in het dorp richting tent en Henri en Janine eem de trappen op richting luxer verblijf.

Ha Wandelmaatjes ! Wat weer een afstand ! De 4 daagse is er niks bij. Tja de pelgrimage, zo mooi als jullie dat uitleggen. Fijn dat jullie vrienden zijn geweest . Tot morgen ik.kan niet wachten tot jullie verhaal weer verschijnen . Groetjes poot voor Maurice .

Annie Wolken 2022-07-24 18:57:39

Was gezellig, hoop dat Barryโ€™s nieuwe rugzak beter is! Wij zijn net weer thuus op Erica

Janine 2022-07-24 19:18:44

Gelukkig weer op pad, lekker uitgerust. Mooie lappies over de schoenen, vast om steentjes af te weren. Ik kijk iedere dag er naar uit om jullie verslag te lezen, ik wil jullie daar heel erg voor bedanken. Lieve groetjes Berta Smilda oet Groningen.

Berta Smilda 2022-07-24 19:31:40

Wat hebben jullie een eind gelopen vandaag, fijn dat jullie vrienden zo bij jullie komen. Morgen weer verder en lezen we weer mee, Groetjes Wim en Margreet

Margreet 2022-07-24 20:04:07

Heerlijk dat jullie vrienden erbij zijn ๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰๐ŸŽ‰

Silvia 2022-07-24 20:12:35

Men zegt wel eens Beter een beste buur dan een verre vriend Het is ook wel eens anders om Top Goed gedaan Janine en Henrie

Bertus Gepken 2022-07-24 22:44:11

Hoi Wat geniet ik van jullie avonturen en dst er zulke lieve mensen die jullie onderdak bieden. Nog heel veel wandel plezier en dikke knuffek aan de viervoeter ๐ŸŒž๐Ÿ•

Gretha Boltendal 2022-07-25 13:56:07

Wat leuk dat jullie met hen en nien geweest zijn.