Dag 174 Paphos - Peristerona 8,5 km

Cyprus, Peristerona

Rond 8 wakker en eerst een bakje thee en koffie en broodtje op het balkon op de begane vloer. Dat hebt ze grappig gedaan .. net as de massieve stenen zonne lig bedden.

Dan pakken we de tassen weer in want vandaag gaan we de bergen in.
We verdelen de tassen zo dat gips nog niet teveel tilt … dus ik een paar kilo extra.
We doen mooi kalm an en rond de middag zijn we bij de pad.
Het is ook even weer wennen voor Gips om te lopen met bepakking en ook ik moet eem wennen an de extra zware tasse.
We gaan omhoog de straten en bebouwing door en op naar de bergen.
Weer op de E 4 af met eerst wat dorpjes.
Tis direct goed zweten hier..De temperatuur is hier hoger dan op de eilanden hiervoor.

De weg gaat op en af over kleine bergen.
Gips is ook al bezig met vliegtickets voor volgende week naar het Heilige land.

We zouden anders van havenstad Limasol hier op Cyprus zuidzijde met de Boot naar Haifa Israël gaan. Dat was de weg in het verleden..
Nu word het vliegen van Paphos naar Tel Aviv.
Vandaar moeten we dan wel nu zo’n honderd km extra omhoog lopen richting Haifa /Nazareth.. Extra km s hebben we geen problemen mee …Nog meer om van te genieten.

We lopen langs sinas en grapefruit bomen en een paar gevallene exemplaren rapen we op en ze smaken goed.
Ook amandelbomen waarvan we een sok vol verse amandelen verzamelen.

Hier staan ook mooie huizen. Op een bergtop hebben we uitzicht op een stuwmeer en rivier.

In een dorpje Periserona treffen we oude molenstenen aan en grote wringers.
Alles gebaseerd om olie te halen uit de olijfen en druivensap uit de druiven en ook sap uit de andere vruchten.

Bij een leuke taveerne gaan we zitten en bestellen eerst onder het genot van de laatste zonne stralen een cola en biertje. We kunnen hier ook wat kleins eten en bestellen een hamburger met patat.
Het word kouder en we gaan mooi binnen zitten bij de aardige vlotte gastdame.
Ze heeft de houtkachel al an.

We vragen of ze de pastoor kent en ff later belt ze hem.
Er komen wat meer locale mensen in de kleine taverne en de sfeer is goed.
Dan komt de vriendelijke pastoor van de Orthodoxe kerk en hij geeft in de eerste instantie an niet echt plek te hebben.
Wanneer we aangeven dat we maar weinig hoeven neemt hij me mee naar een klein bijgebouw om te zien of het wat voor ons is. Het is oké as we een beetje ruimte maken kunnen we wel slapen op de vloer en er is een kleine keuken en toilet dus helemaal prima.
Hij heeft ook nog stempels .. das mooi de eerste van kerk op Cyprus.

We blijven nog even in de taverne waar de houtkachel nog heerlijk brand. Buiten ist al goed koud.
De mannen maken een weddenschap over een van hen die beweerd met zijn snelle auto met 180 km/uur de berg verderop te kunnen komen in drie minuten.
Ze gaan met elkaar weg ..Even later komt een van hen terug om te melden dat het 115 km is geworden.

Er komt nog een bananen vruit boer langs en we kopen een paar van hem zo vanuit zijn pick up.

Een aardige man waar ik een tijd mee in gesprek raak verteld me nog over zijn tijd as schipper op zee en dat hij in die tijd ook vaak naar Israël vaarde.
Dat lukt nou niet meer.

We krijgen van de taverne vrouw ook nog een zak met grote sinaasappels en as we vertrekken nog een paar reuze grapefruits van een andere man.

We gaan naar het kerkgebouw en maken eerst plaats door de vele iconen die er zijn uitgestald te ordenen.

We kunnen net mooi naast elkaar liggen .. tenminste normaal gesproken.
Maar dan haalt gips haar nieuwe luchtbed eruit die veel groter en dikker is.
Ze dacht dat dit de zelfde moest zijn as die van mij.
Ook deze kun je mooi opblazen met zo n luchtzak.
Tjonge jonge verschil moet er wel weer wezen onze pelgrim koningin ligt weer luxe.

Gips haalt nog wat heet water bij een andere bar waar we mooi koffie en thee mee zetten.

Onder genot wat een heet bakkie de dagboek schrijven en een blog tikken …en dan is t ook weer mooi west veur vandaag.

mooi zo weer lekker genieten zo samen

Akkie 2022-12-22 23:02:27

Heerlijk om jullie beiden weer te zien samen. En inderdaad een veel dikkere slaapzak! Maar wat is de natuur toch prachtig daar. Wat is Nederland dan een vlak land. Nog even en dan zijn jullie in het Beloofde Land.

Marja L 2022-12-22 23:10:05

Sie können mit dem Zug direkt vom Flughafen Tel Aviv nach Haifa fahren, ansonsten Buen Camino nach Jerusalem und Frohe Weihnachten