Jeruzalem dag 5 - Krar Sirkim

Israël, Petah Tikva

Zes waker en na een half uurtje ga ik eruit voor de ochtenddienst net as gisteren met onze bekende pater priester Ensemble.
Bij de vredeswens grtn en knikken de zustertjes naar me van achter het ijzeren scherm.

Na de dienst praat ik nog mooi ff met onze pater en maak gips ook wakker.
We nemen buiten nogmaals afscheid van pater Ensemble … nu voor denk ik langere tijd.
We treffen ook de officiële aardige gastzuster en over een dik uur kunnen we terugkomen voor een stempel van het klooster.

Eerst kunnen we nog eem lekker kalm an doen en ik maak nog 1x het ontbijt met gekookt ei.

Daarna gaan we het kantoor in van de gastenzuster in het klooster .
Een rode kat snap ook naar binnen.
Het is hun kloosterkat hier opgegroeid as kitten.
Toen zo klein mocht ie naar binnen … maar nu eigenlijk niet meer.
Wel lachen er wel om .. zo zitten we een tijdtje metelkaar achter de kat an te vangen waarbij ik me ook soms op min of meer verboden terrein bevind.

We krijgen stempels en hebben nog fijne gesprekken met de van Bari ..Italie afkomstige zuster.
Ze vind het een hele eer om hier de heer te dienen vanuit de heilige stad.

Dan pakken we ook alvast in en gaan eerst naar Mac voor WiFi.
Vandaag krijgen we eerst bezoek van Josiph en Marina uit Kroatië en tevens hier ook in Israël wonende echtpaar.
We hebben steeds contact gehouden na het hond verhaal.. die met me meeliep..
We zijn van beide kanten nieuwsgierig naar elkaar.
Na een tijdtje komen ze binnen zetten en ik herken ze gelijk vd foto’s.
Hij noemt me een held en we knuffelen elkaar alsof we mekaar al jaren kennen.
Ook zijn vrouw kust ons en ze besteld gelijk drinken en koekjes en bakje patatjes.
Tis een hele mooie ontmoeting met mooie gesprekken en dan vraagt Gipsy wat ze verder vandaag van plan zijn want we willen nog graag naar Saxum waar Blanca werkt en die ons heeft uitgenodigd.
Ze willen wel mee … tis ook heel interessant denken we. Het educatie centrum legt op moderne manieren het eerste en tweede testament uit.

Dan gaan ze met ons mee naar t Sint Claire klooster en we pakken onze spullen uit het gastenverblijf van de zusters en nemen afscheid van de gastzuster met een klompje en dropjes voor al andere de zusters.

Het komt mooi uit dat ze mee gaan want nu hebben we ook mooi vervoer.
En Yanik en Lilach willen ons ook wel halen daar weer bij het centrum …dus we hoeven niet meer te lopen .. dat hebt we voorlopig ook zat gedaan.

We treffen Blanca die hier nog maar net een paar maand werkt en komt uit Costa Rica.
Haar pelgrim vriendin is weer terug naar Spanje.
We mogen er zo in zonder entre en krijgen van een vrouwelijke collega afkomstig uit Mexico een bijzonder interessante rondleiding.
Je wandelt over een stuk Bijbelse kaart en daarnaast een tijdswand.
Binnen krijgen we een vier dimensionale voorstelling te zien van het lijdensverhaal.

Dan volgt er nog een soort van film … tis heel heftig en mooi tegelijk.

Gips word benaderd per slimme telefoon dat onze andere vrienden er ook al zijn.
Ze komen er ook bij en maken buiten ff kennis metelkaar.
Dan nemen we afscheid van de vriendelijke Josiph en Marina en hopen hun weer te zien in het mooie Kroatië.

De tassen gaan over van de ene kofferbak naar de andere en mien grote stok word ook weer midden tussen de stoelen gevleid.

Lilach en Yanif hadden een familie aangelegenheid vlakbij en we gaan nu met z’n allen richting hun grote huis waar vanavond zo as vaak op de vrijdag familie en vrienden komen.
Thuis is de jongste dochter die we al
hadden ontmoet en ook de zoon die even verlof heeft van zijn militaire baan.
De Bbq grill gaat vanavond an waar we helemaal niet op tegen zijn.

We krijgen weer ons gasten kamertje toegewezen en Yanif gaat weer tekeer in de keuken voor de gasten.
Hij word ondersteund door zijn dochter.

Een paar uur later druppelen de familie leden binnen waarvan we al meerdere kunnen.
Wat bijzonder … zo een maand geleden ontmoet en nu weer gezellig met elkaar.
Nu is ook de broer van Lilach er met zijn gezin die in New York wonen.
Het zijn wederom mooie en interessante gesprekken.
Ook zijn de ouders van Yanif er die een jonge Border collie bij zich hebben.
Hij is nog helemaal wild.
Het is wat dubbel qua gevoel om het hondje om je heen te hebben.

As de avond verloopt en de gasten vetrekken gaan we ook opzoek naar ons bed.
Morgen is de dag van vertrek uit het heilige land en terugkomst in ons vertrouwde Drentse land.

Goeie reis terug! En dank voor de prachtige en vaak ontroerende verslagen!

Atie 2023-02-02 23:23:07

En zo komt er dus ook een eind aan de reisverslagen van de zielsmaatjes. En eerlijk, ik ga ze missen. Het was toch elke dag weer zo’n moment om naar uit te kijken. Het was lachen, huilen, verbazen maar bovenal genieten. Dank jullie wel. 💋

Anneke Pieters 2023-02-03 00:00:09

Weet al van het feest bij thuiskomst maar wat genoot ik van de verhalen. Vooral tijdens papas laatste dagen en toen hij gestorven is, waren dit mijn uitjes om op andere gedachten te komen. Kus

Linda 2023-02-03 00:59:35

Dag Wandelmaatjes ! Ook de laatste dagen van jullie avontuur zijn van een schoonheid ! Het zal nog lang in mijn.gedachten blijven ! Dank jullie wel! SJALOM !

Annie Wolken . 2023-02-03 08:17:54

Jullie laatste dag alweer! Ook ik keek elke dag uit naar jullie verhalen en ga die zeker missen!! Het was een mooie, spannende, verdrietige, pijnlijke, gastvrije, emotionele en onvergetelijke pelgrimstocht! Niet alleen voor jullie, maar ook voor ons lezers. Het had een mooie serie op Netflix kunnen zijn. Voor morgen een goede reis (😂😂😂) Jullie zijn allang thuis.

Marja L 2023-02-03 08:36:57

Wat een reis! Met diep respect jullie gevolgd. Het mooiste? Dat verschillende geloven echt wel naast elkaar kunnen bestaan. Als de mens het wil. Jullie hebben op micro werelds niveau dit uitgedragen. Het begint bij, respect. In Love, Light, peace and safety. Shine 🦋!

Thyti 2023-02-03 09:36:10

Moi Saamm Prachtige reis Heb genoten Mooie verhalen Ups en down’s Soms triest Soms spannend Maar meestal Enerverend en relaxt Elke dag een blog Ook dat hoort Bij de dagelijkse Bezigheden Wassen van kleding Koken op een pitje Plannen van de route Elke dag voor dag en dauw Uit de veren 🪶 Koppie koffie Koppie thee Plakkie stoete Inpakken en daar gaan ze weer Langs s’Heeren wegen Elke dag de volgers verassen met een Nieuwe avontuurlijke Belevenis in trail En dan eindelijk Het einddoel van de reis Opluchting en voldaan Naar Bethlehem en Daarna Jeruzalem Climax en emotie En daarna nagenieten Van de bijzondere Wereld van het Heiligeland Met vriendelijke Mensen om jullie heen Om alles te verkennen Bedankt dat jullie zoveel mensen Mee hebben laten liften en Deelgenoot mochten zijn via Alle blogs die uitgetikt zijn Maar ook de prachtige foto’s Van de wereld om jullie heen Tijdens de lange reis Goede thuisreis gewenst En een behouden thuiskomst en 🌿🍀CARPE DIEM🍀🌿

N. Ahoj 2023-02-03 10:18:52

Goedemorgen pelgrims. Vanaf 26 juni lees ik jullie reisverslag altijd inder een kop kop koffie. Dat was altijd genieten van jullie verhalen. Verhalen met een lach en een traan en ook de mensen de jullie ontmoeten. De bijzindere overnachtingen. Twas atijd genieten. Bedankt dat ik een deel genoot mocht zijn vsn jullie reis naar jeruzalem.

Gretha 2023-02-03 10:56:52

Danke für eure Pilgerreise - für die Möglichkeit immer wieder dabei zu sein. Ich hoffe, nächstes Jahr wieder in Jerusalem zu sehen und werde gerne von euch erzählen. Hans aus Österreich

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2023-02-03 11:48:37

Het was het fantastisch!👌wat hebben we genoten van alle verhalen en foto's! Super bedankt dat wij met jullie met jullie mee konden genieten! 🥾🥾👍💋😘❤ Liefs Alie

Alie 2023-02-03 13:54:05

heel veel dank voor alles!!!

Lenie van Middelkoop 2023-02-03 14:23:58

Ik vond het heel fijn om via de blog met jullie mee te kunnen reizen en beleven. Wat een mammoet trip zeg en ik vind het heel erg knap gedaan. Het zal zeker best wennen zijn in Erica in vergelijking met de afgelopen maanden. Maar in eigen huis en eigen bed is het ook weer fijn. Oost west, thuis best

Lida 2023-02-03 16:14:36

Hartelijk dank voor het meebeleven van jullie pelgrimsreis. Bedankt voor de eerbied voor het land Israël en het prettige vertellen. Ik heb genoten en jullie hadden de moed.