Dag 93 Vrgorag - Medugorje 31 km

Bosnië en Herzegovina, Međugorje

Na paar maal draaien ben ik echt al goed wakker om 5:30. Nog even kalm an want tis nog duuster. Dan maak ik wat koffie en ruim de spullen op.
Vandaag een bijzondere dag op naar bedevaart oord Medugorje.

Uurtje later ben ik bij de pad en een bakker is al loss.
Ik loop de grote plaats uit welk vrij hoog lig ten opzichte van gebied waar ik heen loop. Een prachtig gezicht met het dal voor mij in een wolkennevel.

De weg binnendoor en achterlangs die ik pak voert langs akkerland en tuinders. Ik raap wat paprika’s op die zijn blijven liggen.
Lekker tussen t brood met plakje salami vanmiddag.
Zo heb ik ook vaak een siepel bij me.

Dan ga ik richting grens met Bosnië Herzegovina. Twee keer controle van mijn paspoort bij politie mannen en ik loop tussen de auto s het nieuwe land binnen.

Ik strijk neer bij een koffiebar want ik heb Judith ook zo weer an de lijn van radio Drenthe.
Der is zat weer te melden voor de Drenten Tuus.

Ik loop over straten verhard en onverhard en ook hier veel akkerbouw. Ze hebben allemaal water kanaal en betonnen sloten irrigatie systemen uitgedacht.

Ook een aangesloten viskweker met spartelende dikke vissen erin.

Een mooie wegwijzer met plaatsen van verre oorden maar ook met een bord van Medugorje erop.

Ik heb er zin in en stap door de grote plaats heen en ga voorbij aan wat rustbankjes.

Ik rust pas uit tussen de plekken in op een grote steen lekker in alle kalmte.
Tijd voor Brood met plakjes salami en de paprika.

Ik pak via Maps op de slimme telefoon wegen achterlangs naar het bedevaartdorp.

Onderweg nog wat lekkere dikke druiven en vijgen.
Dan zie ik de twee kerktorens in de verte van de grote kerk.

Ik loop via het kerkhof naar een parkachtige omgeving met een groot Christus beeld waar mensen jesus aan de benen vereren.

Ik loop het plein op vd kerk en ben dankbaar dat ik er ben.
Ik zoek een gebouw vd kerk en zie Zupni Medugorje staan.
Een vrouw helpt me aan stempels en verwijst me voor hulp onderdak richting info centrum verderop.
Twee vrouwen achter de balie vertellen me dat er niet direct plek is bij pastoors of ruimte vd kerk.
Ze gaan ant bellen as ik uitleg dat ik overal slaap en spullen daarvoor bij me heb.

Dan hebben ze een plek en trekken een envelop los en geven geld voor een pensionnetje Nada verderop.
Ik moet het echt aannemen zeggen ze voor deze nacht op kosten kerk.
Ik ga er gelijk heen en vind het in een drukke winkeltjes straat Het is een wat ouder pension en de eigenaresse Nada ligt op bed in een kamer achterin.. ze is herstellende van een heupoperatie.

Ze is aardig en een wat jongere man helpt me richting kamer.
As ik vraag of het haar zoon is heeft ze het ff moeilijk want een zoon is overleden …net as haar man. Ze heeft gelukkig nog een zoon die dokter is in Zagreb.

Ik pak wat spullen uit en ga dan richting grote kerk waar een dienst is om 6 uur. Bijzonder is de dienst met wel dertig priesters op t altaar die hier ook te gast zijn met hun eigen groep uit verschillende landen.
De kerk zit goed vol en ik moet achterin staan. Ook zijn er mensen buiten.

Na de dienst zoek ik me een eet tentje op. Tis hier lekker eten en niet duur. Zelfs niet hier waar zoveel mensen komen.
Ik tref een paar Nederlanders. Een man uit Apeldoorn is helemaal gek van bedevaartsoorden en ik mag ook bij hun zitten maar tis te drok. Lekker ff genieten op mezelf met lekker eten.

Daarna zoek ik mijn pensionnetje op en kruip na douche lekker op de dikke oude springveren matras Die wel wat hard voelt maar niet lang en ik ben in dromenland.

Dag Barry Wat weer een prachtige foto's! Bij iedere stap in jouw verslag wordt het spannender. Jouw menu is iedere keer een verrassing! Gevonden voorwerpen van het veld ! Mag het je goed smaken! (. Als je terug komt is een puutie patat niet meer te betalen .Je mist dus niks . Wandel ze .Groetjes voor beiden en poot voor Maurice !

Annie Wolken . 2022-09-29 14:21:40

Prachtig verhaal en alweer een grens verder. Hoop dat Monique en Maurice gauw aansluiten❤️

Linda 2022-09-29 15:34:20

Dear Barry I am so glad, that you arrived in Međugorje. In this year i was there for four times. In spring with group from Zagreb, later with my husband. Youthfest and now also with the group from Zagreb. Only 4 days was between my leaving Međugorje and your arrive. Our ways are so close. We both love God so much. I believe. And Mother Mary. God bless you with all his love. With love, Darja

Darja Bažec 2022-09-29 15:37:54

Het zal wel druk zijn daar, want op de foto kun je zien dat de kerk goed vol is Het is een bedevaartsoord waar sinds 1981 al 30 miljoen bezoekers geweest zijn, sinds verschillende verschijningen In de omgeving van Medjugorje Op internet staat veel geschreven daar over. Medjugorje of Međugorje in het Kroatisch is een dorpje in Herzegovina, het westelijk deel van Bosnië-Herzegovina. Het ligt op circa 25 km van Mostar, dicht bij de Kroatische grens. Het dorp maakt deel uit van de gemeente Čitluk. "Medjugorje" betekent "tussen de bergen". Het dorp ligt op een hoogte van 200m boven de zeespiegel en kent een mediterraan klimaat. De bewoners zijn vrijwel uitsluitend etnische Kroaten. De parochie Medjugorje bestaat uit vijf dorpen of buurtschappen: Medjugorje, Bijakovići, Vionica, Miletina en Šurmanci.

N.Ahoj 2022-09-29 15:47:19

wauw weer een dag om niet te vergeten al die lieve hulp van vreemde mensen toch, zo slecht is de mensheid dus toch niet, hopelijk snel met elkaar weer op pad

Akkie 2022-09-29 16:42:46

Mooie ervaring weer!

Evelien de Ruijter 2022-09-29 19:44:52

Geweldig je bent in Medjugorje, dat is een hele bijzondere ervaring. Ik wens je een gezegende tijd toe en veel genade. Zo mooi om de foto’s te zien want daar zijn we ook geweest. Mooie herinneringen hebben we.

Lida 2022-09-29 20:55:20

Hoi Barry, geweldig dat je daar bent, ik was er ooit met Lida. Als je wil kun je daar een levens biecht houden.