Dag 104 Poggio Bustone - Rieti 23km

Italië, Rieti

We worden zo Eem voor 7 wakker met mekaar in de reismobiel. Eerst maken we een lekker bakkie koffie van de bekende Hollandse filterkoffie zetapparaat. Cor bakt ons nog wat eieren in de pan. Dan zet hij ons af op het pad en gaat zelf verder zuidwaarts. We ontmoeten in een volgend stadtje op een berg 2 Oostenrijker pelgrims voor een paar weken. Verderop kopen we een koffie op terras waar de twee ook zitten en komen in gesprek. We passeren een aantal bergdorpen en maken weer een pauze bij een oud klooster die helaas in siësta tijd gesloten is. Hier is ook een soort van wonder gebeurt met Fransiscus. Er is ook een mooie beelden tuin boven op de berg. De ene speelt gitaar bij fransiscus. Ik moet denken aan mijn muziek vrienden en hoe gezellig dat altied is zo bij mekaar. Gips praat uitgebreid met de ene Oostenrijker en hij blijkt in een gospel koor te zitten. Hij heeft zijn gitaar ook bij hem in de rugzak. We praten over onze ideeën van meer muziek in de kerk en hij is het ermee eens. We houden contact en mogelijk komen ze bij ons op Erica. Ik bekijk het kerkgebouw die begonnen is met klein kapel en daarna een zijwaartse uitbreiding kreeg ik mag graag de bouwhistorie ontdekken in zo’n old gebouw. We gaan vandaag richting grote stad Rieti en drinken wat bij een bar in de voorstad. De jonge eigenaar geeft ons spontaan een lekkere koek. We lopen langs grote gebouwen er staan hier ook veel gebouwen leeg door aardbevingschade. We lopen langs een groot gebouw van het ministerie en gips gaat naar binnen voor een stempel. Ze komt terug met de verassende mededeling dat een vrouw ons onderdak wil verlenen en ook eten wil maken gezien ze dik onder de indruk is van onze trip. We wachten even bij een fontein op het fraaie plein. Ze komt een kwartier later teleurgesteld op ons af omdat haar zoon niet meewerkt an de gastvrijheid. Ze vind het heel vervelend en via een collega helpt ze ons aan een adres om te slapen in een klooster. Ze loopt met ons mee en onderweg trakteert ze ons op koffie en thee. Het klooster heeft ook een peuterzaal en we moeten ons melden bij een soort van receptie waar een goed Engels sprekende non ons inschrijft. Eigenlijk zijn honden niet toegelaten maar we overtuigen haar dat de hond heel braaf en ook gezegend is. Ze brengt ons uiteindelijk toch naar de kamers en praat later met de hoofdzuster. We komen op een zeer luxe kamer met badkamer. We denken gelijk as dit maar goed komt. As we Maurice even uitlaten komt de hoofdzuster nee knikkend op ons af en we gaan met elkaar in gesprek. Uiteindelijk gaat ze akkoord met Maurice en dan begint de andere non over de kosten welk normaal 50,- per kamer zijn. We praten over onze reis en dat we best wel soberder willen slapen en we laten zien dat we zelf verzorgend zijn met matrassen. Uiteindelijk laten ze ons toch in de kamer. We moeten maar een extra gebed voor hun doen in het klooster in Rome. We gaan nog de stad in en kopen een pizza om de hoek. De hoofdzuster verteld ons ook voor 21:00 binnen de poorten te zijn dus we zijn mooi vroeg in onze kamer. Ik kan nog mooi wat blogjes tikken en dan vallen de ogen ook wel weer dicht. Gips slaapt al ze is de leste dagen lang niet fit we denken griep onder de leden dit kan ook niet anders want overdag is het warm en zodra de zon verdwijnt wordt het koud. Maurice pit ook al een tijdtje op de betegelde vloer.

Guten Morgen zusammen, sehr schöne Fotos. Bald seit ihr in Rom angekommen. Bin schon sehr gespannt. Folge euch jeden Tag und sehe,was ihr alles erlebt. Besonders die vielen Menschen, die ihr auf eurer Reise kennen lernt . Hoffe,das das Wetter noch bisschen mitpielt. L.g. Margret

Margret 2018-10-02 10:12:27

Jeetje, ik kan jullie niet meer bijhouden. Vanmorgen net een gelezen en nu staat er alweer een klaar. Willen jullie dat we samen met jullie in Rome aankomen? Wat een prachtige foto's! Vooral die met Maurice die vol liefde naar het kleine poesje kijkt. En Barry jij lijkt wel op Fransiscus. De dieren houden ook van jou. Schattig dat poesje op je schouder.

Marja 2018-10-02 11:37:12

Wat toch weer een gedoe, met die toegang bijna iedere keer! Maurice is deel van de pelgrimstocht, en hoort erbij, en die monikken en nonnen moeten maar eens gaan wennen aan het idee ook Dieren op pelgrims-tochten meegaan! Ze zouden eens weat meer aan Franciscus van Assisi en zijn liefde en zorgzaamheid voor dieren denken, vind ik! Bedankt voor weer een serie prachtige foto's, het is iedere keer weer net alsof je erbij staat, naast de fotograaf! Succes en wees maar voorzichtig met die mogelijk opkomende griep! Jullie zitten in een fruitrijke omgeving, dus veel fruit eten zou ik zeggen!

Ad 2018-10-02 13:54:12

Echt weer nodig om mijn blijk van super genieten te laten weten. Maar wat is Italie toch prachtig en indrukwekkend tijdens deze voettocht.....en ik voel de spanning, ook bij mezelf, stijgen nu Rome in zicht is. En Maurice:-))wat een genot om dat wijze 'koppie' steeds te zien. En een lux bed is af en toe ook heerlijk natuurlijk;)…. ook al is het even boven het budget. Tzt wellicht in Erica een prachtige kerkdienst met gospelmuziek en gitaar...man man wat krijgt deze voettocht een vervolg...een boek uitgeven kan ook zo maar in het verschiet liggen. Voettocht naar Rome lopen had ik al als wens, maar staat nu echt op mijn 'To Do' lijst:-) Dank jullie wel. Op naar de laatste km's. , en vooral gezond blijven. Doeggg, lieve groet Willy oet Emmen.

Willy (vr) 2018-10-02 16:09:31

hopelijk is Gips een beetje opgeknapt, man man wat genieten wij vanaf de thuissituatie van jullie verhalen en foto's. succes voor het laatste stuk en hopelijk geen vervelende slaapplaatsen meer.

akkie 2018-10-02 19:12:26

He Harry, wat heb je lief gezelschap on je nek....die is vast niet lang mee op pad geweest

Marjon 2018-10-02 19:23:19

Mijn johan de hunebedwandelaar ik hebben jullie in juni ontmoet in duitsland en vanaf die dag gevolgd met veel plezier. Ik bemerk dat het spannend word zo bijna bij het doel en hoop dat jullie bij de paus op eindingen. De invloed van jullie op mij is dat wij samen 's morgens als ik vrij ben in het bargerbos tien kilometer wandelen, wat we nu 40 keer heben gedaan. Wij verheugen ons op 11 november! Lielsanne megan

Megan uit Emmen 2018-10-02 19:29:29

Wat zijn jullie al ver en wat een verhalen. Zo mooi! Nog een klein stukje:-)

Geke 2018-10-02 20:00:19

Prachtige foto's weer,jullie kunnen wel een boek maken met al die mooie foto's van jullie bijzondere reis. Hopelijk wordt Monique niet ziek daar heeft ze nu geen tijd voor nog even de laatste kilometers vol maken. Ik kijk alle dagen uit naar jullie verslagen,even kijken hoe het met de pelgrimgangers is of jullie al in Rome zijn. En dan die lieve trouwe Maurice zo knap dat hij de reis samen met jullie maakt. Nog even volhouden en genieten van de wandelingen.

Mariët 2018-10-02 21:45:13

Weer een mooie dag. Hopelijk knapt Monique weer op! En weer mooie foto's!