Dag 185 Ga’as - Netanja 19,7km

Israël, Netanya

Zo rond 6 wakker en tis gelukkig weer droog ..dus we kunnen de spullen weer inpakken.
De kop zit nog wel wat dichte.. maar we gaan er weer veur net as gips met der knie.

Wanneer de afwas is gedaan en de bezem door het kantoortje is gegaan zoeken we Avi en zijn lieve vrouw op om afscheid te nemen. Ze blijft erg bezorgt om Gipsy en geeft haar nog een warmte compres voor de knie.
Natuurlijk krijgen ze een stel klompjes en dan vetrekken we waar we weg kwamen .. de zee met prachtige branding.

Opnieuw door de kloof en vervolgens over de mooie duinen ca heuvels met de mooiste uitzichten.
Ook pakken we delen over het strand.
De noordenwind maakt het nog wel koud.
Uit de wind zoeken we een plekje om ff te zitten cq rusten. Dat doen we vandaag maar s wat vaker.

We hebben beide nog wel wat moeite maar de omgeving werkt ons mee vooruit.

Op t strand treffen we nog een kleine schildpad an in aangespoelde takken. Een stuk ervoor troffen we een grote schildpad zijn schild an op t strand. Hij zelf was al henne gaon. Wat bijzonder om deze reis steeds schildpadden an te treffen.

Waar een beek uitstroomt in de zee moeten de schoenen uit en gaan we tot an de knieën door het water.

We komen uit bij leuke strandtentjes en gaan bij eentje ff zitten op van die relaxte bamboe bankjes in de zon.
Hier hebben we ook weer even internet. We schrikken zo van de prijzen dat we toch maar weer verder gaan .. we bent ten slotte pelgrims en gien rijke toeristen.
In een plaats met moderne gebouwen vinden we een supermarktje voor wat blikjes drinken en een broodtjes met banaan.

We gaan verder langs de kust met moderne flats en een parkachtige omgeving.
Ook hebben ze mooie moderne bruggen van ijzer.
De Archtecten leven zich hier ook wel uit.

Bij een prachtig Joods oorlogsmonument welk is opgebouwd as een verhaal ..met an t eind twee grote witte marmeren vleugels as symbool voor de vrijheid staan we een tijd stil.
Bijzonder ook om juist hier in dit land erbij stil te staan.
We ervaren in de afgelopen week ook wel hoe krachtig het oude volk is ..welk altijd maar word onderdrukt cq gekweld.
We leren er weer een bult van in deze reis.

Bij een leuk winkelcentrum met plein gaan we zitten in de zon op ligstoelen die ervoor openbaar gebruik zijn geplaatst.
Naast mij ligt een orthodoxe joodse man half te slapen.
Mooi is de variatie an mensen hier ook. Dat zag ik ook bij een winkeltje .. allemaal verschillende hoofddeksels.

Gips regelt verderop een koffie to go en heet water voor thee. T is weer ff genieten.

De knie is nog niet top en ik heb de kop ook nog wat vol dus we moeten zo langzamerhand weer een plek zien te krijgen.

We lopen verder langs de moderne gebouwen en kunstwerken.
Dan hoor ik een hoog piepend geluid welk komt van een soort van hometrainer maar dan buiten in een fitnessspeeltuintje waar een oudere dame op zit te fietsen met een heel vriendelijk gezicht.
We gaan op haar af om te vragen of zei bekend is hier voor mogelijk een plekje bij een religieus of sociaal iets.
Ze is Christen en vind het leuk om ons te ontmoeten.

Ze verteld over een vriendin die ook hier had gereisd en slecht onderdak kreeg.. en vervolgens nodigt ze ons uit in haar appartement.
Ze heet Silvi en komt van oorsprong uit Noorwegen en is verliefd geraakt as jonge meid op een Joodse man in een kibboet.
Het is een heel aardige intelligente vrouw met een open geest.

We lopen weer een stukje terug tot haar flat en ze verontschuldigd zich voor geen zeezicht en dat ze geen eten voor ons heeft klaar staan …wat een mens.
We kopen gezamenlijk wat en zo komen we terecht in haar leuke onderkomen.
Haar man zit in hun huis in Noorwegen.
Ze is hier meer vanwege de kinderen en kleinkinderen.

Het hele appartement ligt vol met boeken en levens spreuken. We krijgen een eigen kamer en kunnen ons douchen.

Ze maakt voor ons soep met gekookte eieren en met brood eten we gezamenlijk nadat ze een dankgebed uitspreekt.

Ik heb met haar nog hele mooie gesprekken over het Christen en jodendom en ze heeft er een hele mooie wijze blik op.
Van dit soort mensen kuj altijd veel leren.
Het mooiste is dat ze niks veroordeeld. We moeten het in t leven ondergaan en t goede van elke club vasthouden.

We kunnen ook een deel van onze kleren hier wassen .. wat bij enkele wel tied werd.
Ook lijm ik voor de zoveelste keer mijn schoenen. De neuzen blijven maar losgaan.
Meindel was altijd mijn favoriete schoen.. maar zo langzamerhand word t tied om uit te kieken naar andere wat me past met mijn brede voeten.
De fabriek handelt ook raar af met haar garantie.
Maar goed de leste honderden km moeten ze het nog eem volhouden .. Andes word het toch nog op sandalen.

We hebben savonds nog leuke gesprekken en drinken koffie en thee met koekjes.
Ze gaat morgenvroeg ook op tijd opstap dus we gaan er niet zo laat in met elkaar.

Ik werk mijn dagboek nog bij en kruip dan lekker achter mien gips ..fijn ff een 2 persoonsbed weer.

och jongens wat weer fijn gewoon ff rustig aan wees zuinig op jullie lijven jullie mogen nog wel even lopen maar wat weer een lieve mensen

Akkie 2023-01-01 18:00:32

Wat fijn even weer een gewoon bed en dan weet je weer wat je gewoon bent om te gebruiken?

Annie Knol Kolthof 2023-01-01 19:53:41

Altijd weer mooie mensen op jullie pad die de kunst verstaan om voor een medemens te zorgen❤️

Linda 2023-01-01 20:52:33

Volgende keer Hanwag wandelschoenen proberen ? De schoentjes krieg'n ook wel wat te verduren .