Dag 17: Winterberg - Jagdhaus. 30km

Duitsland, Jagdhaus

Vannacht eens weer heerlijk geslapen in onze villa op de Winterberg in de zomer. Rond half zes wakker en eerst het dagboek geschreven van gisteren, aangezien ik lekker een paar biertjes op had en ik ook best wel moe was. Ik schrijf overdag wel altijd in mijn dagboekje de mooiste momenten op en heb natuurlijk het meeste nog in mijn kop.

Na onze spulletjes weer verdeeld te hebben in de grote rugzakken (Gipsy ca. 15 en ik ca. 18kg en Maurice 1-2kg) gingen we zo rond half acht op pad. We hadden gehoord dat de rothaarsteig heel mooi is en haakten deze vervolgens aan onze tocht. Het was gelijk weer klimmen. Eerst langs de springschans, toen diverse pistes en vervolgens weer het bos in. Echt grappig hier te zijn in hoogzomer, terwijl ik hier nog was in februari met zoon Nick om te skiën. Er waren nog werkers druk bezig met het vernieuwen en herstellen van de skibanen en diverse machines voor de komende winter. De klim omhoog op de steig was gelijk stevig. Je klimt over boom gewortelde stukken die als het ware als een trap fungeren.

We kwamen er al snel achter waarom deze tocht in Duitslands top vijf staat. Echt heel veel moois onderweg. Over gebieden met informatie over de twist van grenzen en mooi witgesteente, maar verderop weer over de Germanen en Saksen en wanneer de laatste heidenen (de Saksen) zijn geofferd. Een offersteen is de stille getuige. Ineens duikt daar ook een bijzonder bouwwerk op wat lijkt op een grote houten tempelgeraamte met in het midden een supergroot steenblok. Het blijkt een kunstroute te zijn. Je staat daar echt verwonderd naar te kijken en ik kon het niet na laten de grote steen ff te beklimmen zoals we in Drenthe ook altijd al as kind doen Eem op een hunebed klimmen. Geweldig mooi kunstwerk van die mijnheer Nils Hugo.

Verderop nog meer gekke dingen, zoals een lange touwbrug en een super spinnenweb. We eindigden de dag in het Luc idyllisch gelegen hotel kleinoord Jagdhaus. We gingen eerst naar het landgoed wat is omgetoverd tot luxehotel met op glooiend erf een jagdhaus kapel. Hier direct ff gezocht na een pilger stempel. Maar was er niet en ook gien pastoor.

Monique was inmiddels al neergestreken bij het hotel op het terras en vroeg bij de receptie of ze ons konden helpen met onderdak of plekje voor tent en belangrijk; wat eten te kunnen kopen bij een winkel. Het bleek allemaal wat moeilijk te zijn en ze wisten ook niet goed wat ze aan moesten met de drie pilgern. Dus eerst maar wat lekkers koud te drinken en toen kwam het spontaan op gang doordat twee leuke stellen mensen ons vroegen wat we deden en toen we het vertelden en daarna uitlegden dat het een beetje lastig ging een winkel te vinden en ook onderdak (ik was inmiddels ook al aan het bellen met telefoonnummers van de kerk) ging de ene leuke vrouw gelijk over tot actie.

De mannen moesten maar ff naar de winkel rijden met ons en ze hield de grote chef aan om ons te helpen voor een plekje voor de nacht. Lachen echt! Gips zat binnen vijf minuten met beide mannen in hun auto en ik had al een goed gesprek met de chef die ook pilger bleek te zijn geweest voor jaren terug (ca. 1000km stuk naar Santiago de Compostella). Hij bood ons de houten fraaie oude schuur aan; haast naast het kerkje; om te gebruiken.

We hebben ons avondmaal weer fijn klaargemaakt op de grill met sprokkelhoutjes. In het schuurtje hebben we de tent nog opgezet voor wat muggenwerk enz. Toen Monique nog ff ter toilet het hotel in ging bleef ze plakken bij vriendelijke mensen die, zo bleek, uit Soest (Dld) kwamen en aangezien ik Maurice kwijt was......ik der achter aan toen bleek hij bij Gipsy te zijn.

Wij werden ook gelijk uitgenodigd als gast en we hebben nog heerlijk zitten te kletsen over onze avonturen en onze redenen om deze tocht te maken. Ze haken ook aan op deze blog. Hij mag nog wel vertaald worden onderhand in het duuts.

Nb ieder nog dank voor de felicitaties. Echt hartverwarmend. Nogmaals we kunnen niet overal op reageren maar vinden het zekers leuk dat er vele mensen met ons meegenieten. Ik ben me er ook van bewust dat niet iedereen zo maar de luxe heeft om een 21-eeuws pelgrim te zijn!

Tot morg’n

Wat een super mooi avontuur en geweldig om s, morgens tijdens mijn ontbijtje jullie verhalen te lezen. Nog heel veel succes en vooral veul plezieršŸ˜‰

Yvonne 2018-07-04 07:48:10

Super gaaf, om mee te mogen (lezen) bij jullie avontuur. Groetjes uut Erm.

Gonnie 2018-07-04 07:49:28

Bij het lezen van jullie verhaal en het bekijken van de foto's wanen wij ons ook enkele momenten pelgrim. Hartelijk bedankt hiervoor.

Dick en Biek Zeeman 2018-07-04 08:03:06

Elke morgen even gauw jullie reisverslag lezen. Het word al een vast ritueel, prachtige foto's en man wat ku'j mooi schriev'n. As of ik dr zulf bie ben. Geweldig! Groet'n van een old Zwartemeerder uut Bargeres.

Claudia 2018-07-04 08:53:24

Leuk om te volgen, al vanaf dag 1! Succes met het vervolg van de tocht! P.s.: wat vaker Gypsy op de foto's vind ik niet erg ;)

johan 2018-07-04 09:02:51

Heel erg leuk om een 'beetje' met jullie mee te reizen. Zo bijzonder om te lezen wie, of wat er elke dag op jullie pad komt. Het 'moet' zo zijn ;) Ik kan helaas een foto niet meer terugvinden (van een paar dagen voor jullie vertrek), maar volgens mij wonen jullie in, of achter het huis waar ik geboren ben. Het oude brugwachtershuis. Mijn moeder draaide daar de brug (in het begin zelfs 2 bruggen) tot er een nieuwe brug kwam net om de bocht. Nadat mijn vader in '94 is overleden, is het huis verkocht. Ik weet niet meer of dat in hetzelfde jaar was, of 1-2 jaar later. Maar nu ben ik zo benieuwd of 1 van jullie het destijds gekocht heeft. Hoe dan ook, het is een waar paradijsje geworden als ik de foto's mag geloven. Veel reisplezier, hartelijke groet Gea

Gea 2018-07-04 09:08:55

Vanuit een zonnige zuidlaren heul veul plezieršŸ˜†

Trea 2018-07-04 09:09:53

Jullie verhalen zijn super om te lezen. Vind het elke ochtend weer fantastisch

Margatonnie@gmail.com 2018-07-04 09:22:22

Supper leuke foto,s En heeft de hond geen last van zijn pootjes Of voetzooltjes ,goed op hem passen hoor Fijn dat het goed met jullie gaat .

Minie Snippe zZwartemeer 2018-07-04 10:17:05

een beetje laat.van harte gefeliciteerd met je verjaardag.kan niet wachten op het volgende reisverslag.je moet schrijver worden.genieten.respect voor jullie allemaal.we blijven het volgen.geef de hond een extra knuffel en pas goed op hem.heel veel wandelplezier en blijf vooral gezond. groeten uit het verre anreep.

roelof en willy lunshof,anreep 2018-07-04 10:36:20

Fijn om jullie avonturen weer te lezen . Mooie foto,s elke dag weer. Fijne dag vandaag en groetjes van Hans en mij.

Ria kuhl 2018-07-04 10:52:01

Prachtig om te lezen wat een belevenis ik blijf jullie volgen!

Hilda adema 2018-07-04 12:13:37

Elke dag , na m`n werk moe maar voldaan ff dit lezen en genieten . Ja daar komt dan de energie weer!!! Wat gaat het lekker ontspannen tot nu toe. Volhoudenzo!!

teammeyer.reisverhalen 2018-07-04 17:30:28

Goedenavond! Es ist total spannend zu sehen, wie weit ihr kommt und die Fotos sind toll! Liebe GrĆ¼ĆŸe auch an Maurice! Weiter sošŸ‘

Katharina 2018-07-04 19:38:33

Wat weer een prachtig verhaal,ik verheug mij er op om s,avonds jullie verhalen te lezen. Even lezen hoe het met "onze" wandelaars is. Kan Maurice het goed volhouden? Goed voor hem zorgen hoor!

Mariƫt 2018-07-04 21:18:50

Dag Barry Ik had je vanmorgen noch aan de tel je voeten krijgen er behoorlijk van langs en ook die vanMonigue Maar ik weet dat je een doorzetter bent Kop der veur zeggen ze hier in Zwartemeer Het gaat jullie goed pap

Bertus gepken 2018-07-04 22:04:16

Het blijft leuk om al jullie belevenissen te lezen. Ik vind het knap dat jullie elke dag toch weer 30 km verder komen! Veel succes weer verder. Groetjes!

Evelien de Ruijter 2018-07-04 22:36:29

weer genoten van jullie belevenissen en van de kiekjes die er bij waren.Succes voor morgen.Groetjes van Jan en mij.

Annie Knol Kolthof 2018-07-04 23:23:51

Geniet mee vanuit Erica onder de kerk... vlakbij hoor ieder uur, bie de hoan.