Dag 73 Lipa -Bakar 33,2 km

Kroatië, Bakar

Om zes uur in de benen en het gezin boven mij is ook al op. Net als hun leuke hond.
Lekker bakkie koffie en een plak bekend brood uit yugo tijd.

Korina maakt me zelfs wat brood voor onderweg klaar in in een puttie.

Ik neem afscheid met dikke knuffels en natuurlijk krijgen ze een paar klompjes.

Ik ga de weg op weer tegen het verkeer in. Echte voetpaden zijn er niet en over bergwegen is te veel om. Ik pluk af en toe een brummel. Later tref ik de eerste vijgen aan. O wat ben ik daar gek op, vooral die al wat bruun bent en op de grond liggen.

Tis een warme dag en flink zweten. Over een heuvel ga ik richting een dorp en dan zie ik de zee in de verte. Wat een mooi kippenvel moment.

Ik kom langs een leuke koepel kerk en er is een pastoor waar ik een stempel van krijg en koud mineraal water. Hij belt ook voor mij naar een priester die hij kent en waar ik heen wil lopen het dorpje Bakar. Maar das nog een beste tippel.
De pastoor moet ik daar dan opzoeken en hopen dat hij plek heeft.

Bij een kleine winkel koop ik een ijsje. Dan weer een stuk langs de drukke straat tot weer een kleine winkel waar ik kan zitten op een bankje. Ik neem yogurt en brood van Korina. Weer verder langs de weg en bij een koffie bar rust ik met een kop koffie. Hier ook de dagboek bijwerken. Gipsy knapt al wel op maar moet nog heel kalm aan doen de eerste week heel veel en dan weer opbouwen, gelukkig is haar lijf verder goed gezond en zal ze snel kunnen herstellen.

Dan moet ik een weg vinden naar het dorp Bakar onder de grote snelweg bruggen door. Het ligt in een baai en ik vind een oude weg naar beneden toe. Ik zie de kerktoren al in het leuke oude plaatsje.

Op Google zoek ik weg naar de zupni de pastorie. Het is lastig zoeken op en neer door de nauwe straatjes. Dan vind ik de deur en de bel. Maar niemand.Ik bel hem ook een paar keer op van het gekregen papiertje van de andere pastoor maar neemt niet op.

Ik loop wat rond van de kerk naar de pastorie en tref de buurman waar ik vraag om info hij roept zijn schone schoondochter der bij die Engels kan. Ze weten ook niet waar hij is. Ik vraag of ik mijn spullen kwijt kan bij hun dan ga ik eerst lekker zwemmen. Dat lacht me toe. Ik kan ook douchen bij de baai. En ze wijst me de weg en loopt een stukje mee met een klein mannetje die het maar wat spannend vind.

Wat super om te zwemmen in de Adriatica. Tis wel kold water hier doordat het berg water hierin terecht komt. Heerlijk douchen en opdrogen in de zunne.
Ik zit naasr een soort tunnel welk de zee in gaat dit was vroeger voor transport.

Dan weer omhoog de trappen op richting de kerk en pastorie. Het gaat rond dat er een jong iemand is gestorven en de pastoor daar is. De moeder loopt met me mee naar een ander kerkje verderop.

Na een tijd ga ik weer eens kijken en ja hoor ik tref de pastoor aan die alleen maar Kroatisch en wat Italiaans kan. Ik haal mijn tolk er weer bij en dan geeft de pastoor aan een plek te hebben maar wil mee geld geven voor onderdak. Dat wil ik niet en dan belt hij met bevriende mensen met een appartement. Hij brengt me er ook nog er heen en ik krijg gelijk nog wat te eten en te drinken.
Een heel apartment voor mij alleen niet normaal . Ik moet een goed bed hebben zegt de pastoor en neemt dan afscheid.

Morgenvroeg krijg ik ook nog ontbijt.
Ik val wel weer met de kont in de botter.

Ik douche me nog eens met warm water en heerlijk in luxe bed.

Dat doet je goed, eens lekker verwend worden, mag ook wel hoor. We reizen een beetje met je mee, we hopen dat Monique snel weer in conditie is, maar dat zal zijn tijd nodig hebben. Zou fijn zijn als ze weer met je mee kan lopen, ook Maurice natuurlijk, Groetjes, Wim en Margreet

Margreet 2022-09-08 09:07:56

Bakar Een bekende plaats richting Celce waar we vacantie hadden Barry weet er alles van En die vijgen Wat zien ze er lekker uit Een veilige en voorspoedige reis pap

Bertus gepken 2022-09-08 09:30:48

Als er een deur dicht gaat gaat een betere deur open. Ook bij jou is dit het geval. Een heel appartement voor jou alleen. Ik was ook eens in Kroatië en de mensen waar we wij verbleven hadden ook een appartement die ze verhuurden aan mensen uit Bosnië die in Kroatië werkten. Waarschijnlijk hebben meer mensen daar dat. En wat heerlijk verfrissend een duik in de zee. Fijn dat het goed gaat met jou, Monique en nu werken aan het herstel, zodat je je weer snel bij je zielsmaatje kan voegen.

Marja L 2022-09-08 09:35:33

Weer een mooi verhaal.

Arie 2022-09-08 09:45:13

Super mooi verhaal en foto's.

janenannieknol2009@ziggo.nl 2022-09-08 14:36:11

Wauw wat weer een mooie dag ondanks dat je loopt op de grote weg tegen het verkeer in en met als goede afsluiting een lekker bed, met je gedachten veel bij Monique en die zal met haar gedachten wel bij jou zijn, komt wel goed zo.