Dag 87 Florence -Rignano sull’Arno 16,2km

Italië, Rignano sull'Arno

Ik ga er tegen zeven af en begin bij de eerste zonnestralen op de campingstoelen mooi eem met een blog te tikken. Gipsy volgt en ff later komt het vrolijke stel ook weer uit de camper met eerst een bak thee voor ieder en al snel gevolgd door een bakkie koffie. We ruimen de tent en spullen weer op en maken ons klaar om te vertrekken. Zoals is afgesproken zet Arhur ons weer op de rit zodat we dezelfde afstand weer hebben as twee dagen gelee. We gaan nu over op een v.d. franciscaanse voetreizen. Dat zijn de wandelpaden die Franciscus van Assisi allemaal heeft gemaakt in die tijd tussen Florence en Rome We zijn zeer benieuwd gezien we er al veel over hebben gehoord. We nemen afscheid v.d. de camping en Florence en rijden een oud dorpje binnen tegen de berg op waarvan de slimme telefoon zegt dat we hier een ronde kunnen maken met de camper en kunnen zo gedropt worden. Het wordt steeds krapper en na een oud kerkje zit de camper haast vast tussen zo’n met natuursteen gemetselde muur en een betonrand van een halve meter hoog ter bescherming van de afgrond. In een bocht wordt het nog meer spannend en we vragen eerst maar an een vrouw die achter ons rijdt hoe de weg verder verloopt. Ze geeft an dat je in het dorp onmogelijk kunt rijden dus we moeten terug met het huis op wielen eerst keren bij een soort van inrit wat net allemaal lukt. Maar goed dat Arthur de kop rustig houdt zo komen we stapvoets met ons as verkeer begeleiders weer bij het kerkje uit. We hebben nu al met mekaar een bult zweet op de kop. En we moeten nog beginnen met onze dagmars. Maar goed gelukkig allemaal zonder schade nemen we dan afscheid van de lieve mensen. We gaan het pad weer op richting dorpjes de berg op en klimmen gelijk weer met warme temperaturen. Van de weg gaat het over op een gravel pad en we zien opeens het teken van het kruisje van Franciscus. Wat mooi is dat toch weer even zo n moment. Want het betekent dat we zijn beland op de laatste grote tocht van onze pelgrimsavontuur. Het is nu nog ca 550 km over Assisi naar Rome. We rusten uit bij een klein kapel en eten brood met salami. We komen vandaag uit bij het dorp Rignano sull Arno met een gezellige dorpskern om een fontein. Er zitten allemaal mensen bij elkaar dan komt er een jonge moeder op ons af met kindje en spreekt ons an gezien de tassen en natuurlijk Maurice. Ze helpt ons met de naam van de pastoor in kerkje vlakbij en geeft ook gaat nummer voor verdere hulp. Na wat drinken zoeken we het kerkje op en pastoorshuis. Der is niemand dus maar een belletje. De pastoor is er niet maar geeft wel een adres af waar we ons kunnen melden voor een onderkomen. We moeten naar de schoenenzaak waar we een man genaamd Simone en vrouw Carla die beter Engels praat en ons mee neemt naar een soort van kringloopwinkel. Het is een sociaal gebeuren hier want de opbrengst gaat naar Bolivia. We kunnen in een grote blokhut die is voorzien van stapelbedden overnachten. Ze hebben een officiële wandelclub die grote wandeltochten organiseert ze geven ons ook goed advies voor ons vervolgtocht over de bergen. We hadden volgens Nederlandse gidsboekje op de slimme telefoon eerst een stuk met de trein gemoeten omdat de weg te gevaarlijk was om te lopen. Leuk is weer zo’n ontmoeting op het juiste moment. We hadden wat speklapjes mee genomen en een sparerib om te grillen op ons kleine gril dus voordat het echt donker wordt snel wat houtjes zoeken. Na vijf minuten was ik de speklapjes kwijt die ik op een werkbank had gelegd in het gebouw. Ik vraag gipsy maar die snapt het ook niet.. Totdat ik onze viervoeter in de gaten kreeg die nog na ligt te slikkebekken op de vloer en een kop trekt ..zo van ik ben er niet. Potverdikke wat is het ook wat. En hij had ook nog maar net zijn eigen eten gehad. Nou ja snel de rib op het vuur en oppassen nu dat het niet weer mis gaat. Op het laatst krijgt ie ook nog de botten.
Ach ja we kunnen ook niet lang boos blijven op hem.
We branden nog even het kaarsje van Linda en genieten. Daarna sluiten we na een poosje in de blokhut de ogen weer

Tot morgen

Goed gedaan Maurice! Hihi, een echte boef. Nu niet misselijk worden. Mooi verhaal weer.

Thyti 2018-09-16 21:44:20

Hallo ihr drei ,noch 550 km. Aber ihr werdet es schaffen.✊Tolle Bilder von Florenz. Maurice hat der Speck bestimmt gut geschmeckt🤗 .und man kann ihn sicher nicht böse sein . Noch eine gute Zeit. Es grüßt euch Margret

Margret 2018-09-16 21:47:45

Wat een leuk verslag weer.Spannend was het zeker met de camper.Jammer van de speklapjes maar Maurice vond ze vast heel lekker als toetje. Rome komt al dichtbij.Succes toi toi toi

Betsie 2018-09-16 21:57:25

En Maurice maar kijken zo van "Ben ik er nu wel of ben ik er nu niet.... 't Smaakte anders wel goed .... Ik ben er maar echt even niet"! Toch wel lekker hoor, geeft aan dattie dus een echte woef is, speklapjes liggen gewoon voor het grijpen, en dan moet je als hond toch echt wel je afkomst volgen....... die van Wolf! En niet boos zijn, hij heeft het denk ik ook wel verdiend, al dat geloop en gesjouw omdat de Baas en de Bazin nu een lange voettocht willen maken! Succes voor de volgende loop!

Ad 2018-09-16 22:38:35

Ik blijf genieten van elk verslag van jullie zeer bijzondere reis. Succes bij het laatste stukkie!

Ellen Abrahams 2018-09-16 23:19:51

Succes bij het laatste stuk!

Evelien de Ruijter 2018-09-16 23:28:27

Moi Barry, op die foto voor de apotheek lijkt het net of je in de prullebak staat te graaien! Past goed bij je huidige uiterlijk van dakloze 😁 nog veel plezier bij de laatste etappe van 550 km.

Patrick 2018-09-16 23:59:45

Mooi op weg. Maurice had dat vlees nodig, anders had hij dat niet gepakt. Ik lees dagelijks jullie verhalen, wat een avontuur. Stiekem toch jaloers. Succes en plezier op de laatste km. Zie jullie half okt. bij jullie thuis.

Eric 2018-09-17 01:43:28

Dat was even slikken dat je mooie dikke speklap foetsie was😂😂. Gelukkig dat het met de camper goed gekomen is😅

Janine 2018-09-17 09:45:03

Ja het blijft opletten haha. Maar Maurice heeft het wel verdient. Nog veel plezier met de laatste kilometers

Marieke Schaafsma 2018-09-17 09:59:21

Heb je helemaal gelijk in Ad. Als het daar voor het opeten ligt het lachte hem toe en gelijk had hij.Verder veel geluk met je drietjes .Nog een kleine week en dan de vlag in top.groeten.