Dag 25 Strüth Helmershof hütte-Oberhof 19 km 304hm

Duitsland, Oberhof

Lekker wakker worden op een matras tegen zeven uur.
Het is nog rustig in het vakantiehuis. De meiden slapen nog behalve Helena die is ook altijd vroeg op.

Eerst maar naar toilet en richting quelle voor lekker koud water voor onderweg.

Helena zet koffie en thee voor ons en brengt wat brood en zelfgemaakte jam en honing wat ze geleerd heeft van haar oma.
Zo leuk hoe deze jonge dames zijn. De toekomst is hier wel oké.

Na alles rustig aan ingepakt te hebben nemen we afscheid van de helft van de meiden de rest is nog in dromenland.
Dan komen net de drie jonge mannen er aan die we al eerder gesproken hebben met rugzak en ook een hond. Ze lopen niet meer zo best. Twee van hun lopen ook op gympies.
Ze krijgen van Helena ook een bak koffie.

We gaan weer richting de rennsteig en hebben ons voor genomen niet zo’n dikke dag te gaan maken vanwege de hitte.

We hoorden van een groot skidorp waar ook dokters zijn, daar wil Gipsy graag heen met haar isias klachten om te kijken of er iets te krijgen is wat minder zwaar is wat ze van huis mee gekregen heeft en niet durft te nemen door de bijwerkingen.
We zitten hier goed hoog zo steeds tussen 800 en 1000 meter.
In de winter zijn hier allemaal löpe voor langlaufer.

Onderweg weer genoeg zitbankjes om te rusten.
We passeren boven op pad werkmannen en 1 vrouw die onderzoek doen naar olie en gas zo boven op het pad.
Ze vinden het ook zeer Interresant wat wij doen.

Dan naderen we in de middag het grote skigebied waar het nu knap heet is en we kopen een ijsje bij zo’n reuze blokhut restaurant.
Gipsy regelt ook nog een zak ijs voor in de waterzakken.
Als we weglopen neem ik een slokje uit de zak dat we via slangetje kunnen drinken. Gatverdamme wat heb ik nuin de mond allemaal korrels. Wij terug naar de gastheer en blijkt het koelzak te zijn en geen ijsklontjes🤣🤣🤣
Hij kijkt ons aan zo aan van die domme Nederlanders jullie vroegen toch om verkoeling maar Gipsy had duidelijk gezegd ijsklontjes, maar helpt ons de zakken te spoelen en vullen met koud water.

Het dorp ligt nog enkele km verderop dus nog even klimmen en dalen.
We zoeken eerst een winkel op voor weer wat eten en drinken voor ons drieën .
We vragen direct wat mensen uit het dorp naar kerk en pastoor.
Wel kerkjes maar geen pastoor.
Gipsy loopt naar de dokterpraktijk maar die is al dicht.
We horen van een zwembad vlakbij dus daar heen, tis ja ook zo warm.

Binnen vragen we of de hond mee kan op de wiesse maar nee dat gaat niet worden.

Het zit ons niet mee vandaage … dan toch maar de bult weer op richting het kerkje misschien vinden we een tel nr op het info bord.
Maar weer geen geluk. Dan zoeken naar huis met wat ruimte voor de tent. Tis hier veel nieuwbouw en hotels vanwege ski-oord.
We treffen wat oude villa achtige huizen an.
En de een stuurt ons wat door naar de ander. Dan uiteindelijk bij een grote met leienbeklede villa komen we via een huurder bij de oude eigenaresse terecht die onderin woont.
Na met haar te praten mogen we in het speel tuintje staan voor 1 nacht. We krijgen ook wat stroom wat ook weer tijd werd de accu’s waren bijna leeg.

Ook brengt ze later een grote emmer water en ik mag nog een boek inzien over het ontstaan van dit dorp.
Mooi van klein boeren gehuchtje tot groot ski-oord en waar de eerste golfclub vereniging van Dld is ontstaan.
Gipsy haalt nog wat avondeten want we mogen ook een vuurtje maken op de vuurplek dus grillen. Ik zet de tent vast op en Maurice ligt lekker vlak onder een boom en hun huiskat lig verderop en heeft allang in de gaten dat de viervoeter braaf is en an de latten.

Ala ik net bezig ben met klein vuurtje komt de zoon met gezin eraan en deze verwonderen zich over de vreemde gasten op t’erf. Zij wonen hier ook.

Een klein mannetje vraagt me de oren van de kop en pa maakt zich toch wat druk om het vuurtje. Moeder blijft op afstand en vind het maar niks met dat volk in haar kinders speeltuin. Maar oma zegt dat het allemaal oké is en ik weet met mijn kleine grill en klein vuurtje het vertrouwen weer te krijgen.
Hij plaatst nog wel even een gieter vol water erbij. Wat altijd goed is en handig voor afwassen, later na het eten van de lekkere gekruide lapjes mit gurkensallat.

Ze melden vannacht slecht weer dus alles goed in de tent plaatsen en de scheerlijntjes mooi strak.

We kruipen er lekker in en al gauw begint het hard te waaien en onder het lezen vielen de ogen dicht.

Gezellig om elke dag jullie belevenissen te lezen en de mooie foto's te zien. Het is een hele onderneming, maar lijkt ons ook op de een of andere manier ook wel ontspannend, omdat jullie het zo goed voorbereid hebben. Sterkte voor Monique met de ischias. Dat lijkt ons pijnlijk. Het allerbeste voor jullie drietjes van tante Lenie en Lydia. Jullie komen er wel :)

Tante Lenie en Lydia 2022-07-21 16:02:15

Oh gut, een tegenslagendag....vallen straks die andere dagen weer mee als t voor de wind gaat😉wat vervelend voor Monique dat die Isias zo opspeelt!!! Pas goed op elkaar❤

Marjon Estié 2022-07-21 16:30:58

Dat was even lachen om de verkeerde ijsklontjes. Sta je raar te kijken als je koel helder water verwacht en een mond vol korrels krijgt. Ik hoop dat het wat beter met Monique gaat en ze onderweg toch nog een dokter treft voor andere medicijnen.

Marja L 2022-07-21 16:41:00

Hopelijk komen er weer betere dagen! Beterschap voor Monique!

Evelien de Ruijter 2022-07-21 17:03:07

Och af en toe een mindere dag er tussen en dan weer een goede dag is wel fijn. Dat brengt de sjeu in het leven anders is het zo eentonig. groeten voor jullie en een knuffel voor Maurice.

Annie Knol Kolthof 2022-07-21 17:04:47

Gisteren dan jullie blog gevonden. Inmiddels al een heel eind gelezen en wat bijzonder wat jullie elke dag meemaken. Ook van de Rome-reis heb ik al het een en ander gezien en ga dit ook zeker verder lezen. En dan die Mairice, wat een lieverd. In dit verslag lees ik wat tegenslagen en dat zal vast niet leuk zijn. En toch de nodige kilometers gelopen. Ach ja wie weet wat er morgen weer op jullie pad komt. "Na regen komt zonneschijn" was een spreuk van mijn vader, die altijd wel iets positiefs zag. Rust goed uit de komende nacht en dan voor morgen veel succes en fijne kilometers. Tineke.

Tineke 2022-07-21 17:11:16

Lees elke dag met belangstelling jullie belevenissenen en bekijk de foto’s die erbij staan Krijg je toch een beter beeld bij de reis die jullie maken Landschappen, bouwstijlen, mensen die jullie ontmoeten enz. Verder veel mooie ontmoetingen met mensen van allerlei pluimage Zie de volgende wandeldagen alweer tegemoet Succes!!! Groeten van Margareet en Albert

Albert en Margareet 2022-07-21 21:29:43

Hey Monique en Barry, Dagelijks lezen we jullie stukkies. Leuk om de reis zo te volgen! Groet'n uut MM!

Märia & René Gepken 2022-07-21 22:01:01

Hopelijk is de hitte wat voorbij want dat is toch wel heel zwaar maar weer genieten van de belevenissen ⛺️👌❤️

Akkie 2022-07-21 22:51:21

Het blijft inspirerend , mooie verhalen weer. En beterschap met je rug