Dag 62 Splügen -Isola 18,9 km

Italië, Madesimo

De blog wordt altijd nagekeken en verbeterd/geplaatst door onze vriendin Carla
Carla is nu op vakantie en vandaar dat we een aantal plaatsen zodat zij ook kan genieten van haar vakantie

Dus schrijffouten/spelfouten en geen puntkomma’s
Hopelijk kunnen jullie dit even door de vingers zien totdat Carla het weer overnemen 🤗🤗

We hadden een zeer koude nacht en ik miste mijn an mien zus afgegeven slaapzak. We kropen nog dichter tegen mekaar an en toen ik der ook nog eem uit moest was ik helemaal verkleumd. Wel een prachtige sterrenhemel trouwens. De tent was goed vochtig geworden door de douw.
We wachten dus nog ff voor vertrek want de zunne komt ook al op boven de grote bergen waar we straks over moeten ik maak ook nog ff water warm veur koffie en thee en dan pakken we de boel weer in en gaan langs de stroom de bergen verder in. Het is een mooie tocht en het klimmen valt ons nog met. Het gaat meer gelijkelijk an. We bent ook ja al veel went. We passeren skiliften en we horen onderweg ook steeds piepende geluiden het blijken bergmarmotten te zijn. Geweldig grappige beesten die uit hun hol komen en rechtop staan te kijken naar ons gedrieën en dan bult piepende geluiden maken tegen de andere marmotmaoties Gips probeert ze vast te leggen.
En onderweg komen we ook vaak dichtbij de autoweg waar ook vele motormuizen de weg nemen. Ik kan me er wat bij voor stellen dat hem we niet in Assen
Na een eind klimmer bereiken we dan om 11:11 precies het hoogste punt van dik 2100m1 een geweldig letterlijk en figuurlijk hoogte punt op dizze bijzondere reis. We maken leuke foto’s en korte filmpjes en bellen met het thuisfront. Ook babbelen we met bikers uit Australië en andere toeristen

Verder op aan Italiaanse kant zoeken we langs het pad een mooi rustplekje op dikke keien en we gooien ook meteen de tent en andere spullen in de zon om te drogen. Dat merk je namelijk gelijk op de rug dat extra vocht en tis ook beter natuurlijk we willen gien schimmels in onze reisvilla. We zakken gelijk af aan Italiaanse kant en daar lig ook een mooi stuwmeertje. In het volgende dorpje nemen we een cola en een bakkie koffie. En dat afrekenen is gelijk ook weer een stuk leuker we zitten an tafel met een houten Pinokkio en grote marmot lachen
We duiken op de via Spluga de bergen weer in en gaan behoorlijk stijl af langs een grote kloof. Echt geweldige uitzichten. Maar tegelijk ook oppassen dat je de voeten steeds goed neerzet. We hebben geluk met het mooie weer want bij regen kan het gevaarlijk glad zijn op dit stuk pad. We pauzeren ff en gaan langs de stroom richting een heel oud bergdorpje met huizen met zware natuurstenen leistenen als bedekking Op een steen glijdt opeens een bruinzwarte kleine slang voorbij gelukkig is hij as de meeste banger veur ons as wij veur hem. De Italiëeners bent qua folk ook geliek heel anders. Emotie folk ze vinden het geweldig en willen gelijk met ons op de foto als ze ons zien en helemaal als ze horen waar we vandaan komen
En natuurlijk na de Rk papa te lopen is helemaal het einde. Grappig dat verschil in de mensheid. Voor het oude dorpje lopen we dwars door een kudde koeien op de wiesse die begeleid worden door twee mannen. We naderen ff verderop het dorp Isola we lopen richting de Rk dorpskerk. Een oude kleine pastoor doet de deur los hij is zeer vriendelijk en we krijgen een stempel. Na ons document te hebben laten lezen die we van onze pastoor Buter ook in het Italiaans met tekst wie we zijn en voor eventuele hulp biedt hij ons ook een plekje an in zijn kantoor voor de nacht. Hij spreekt totaal geen andere taal maar we komen er wel uit met ook nog hulp van een jongeman v.d. kerk en een vertaler op de slimme telefoon we mogen ons ook douchen bij de pastoor en hij laat de hulp in huis ook nog s voor ons pasta koken We eten mooi ff samen en de pastoor die volgens ons aan Parkinson lijdt schudt een paar glazen wijn in voor ons en dat zonder een druppel te knoeien hij lacht der ook telkens bij. S-avonds is er in de kelderruimte nog een Isola got talent wedstrijd. We zijn ook uitgenodigd en kijken mooi ff na de dorpskinderen. De pastoor komt ook nog ff kijken. Het is hier nog een hechte Rk gemeenschap leuk om te beleven. De organisatie verteld tussendoor ook nog ff wat we doen en we krijgen ook een dik applaus. We maken onze bedden op op nog een extra dik vloerkleed die er gebracht werd. Gelukkig zijn we binnen. Want het regent als het giet. We sluiten de pelgrimsogen voor de eerste keer in Italië.

Bella Italia!

Evelien de Ruijter 2018-08-21 23:48:04

Wat een prachtige natuur en wat een prachtige foto's. Goede reis door Italië!

Evelien de Ruijter 2018-08-21 23:50:09

HELDEN, gefeliciteerd met jullie aankomst in Italië!! En wat een indrukwekkende foto’s! Die foto van jullie drieeën is ook erg mooi. Zó veel liefde stralen jullie uit naar Maurice, die kanjer!! Nu nog het lange stuk naar Rome. Hoeveel kilometer nog? Geniet ook van de gastvrijheid van de Italiaanse bevolking!!

Marja 2018-08-22 07:28:40

lieve alle drie. O, wat moest ik lachen om de wijn die in jullie glazen zijn geschud! Enig! Geweldig dat jullie nu in dat mooie Italië aangekomen zijn, heerlijk hè. Geniet nog verder van alles wat jullie daar beleven, even later doen WIJ dat weer door alles wat jullie erover schrijven. En dat alles met prachtige foto's. Dank!

ika 2018-08-22 08:26:52

Buongiorno ! Dat leest lekker weg zo zonder punten en kommas ! EEn schrijver is geboren ! ( zonder Carla tekort te doen prachtig dat ze dit steeds voor jullie doet ! ) Voor jullie op naar de volgende stappen in dit mooie land .! ( kanjers !) Grande successo !

Annie Wolken 2018-08-22 08:31:04

Mooie verhalen en foto,s weer. Ook eens wat mooie foto,s van jouw Monique. Je Staat er zo weinig op😀

Trijntje valke 2018-08-22 09:16:04

Wat zijn jullie al ver......!!! Prachtige verhalen,met humor geschreven........🤗 Dan de foto’s nog.........een lust om naar te kijken. Het ga jullie de komende dagen heeeeel erg goed.💒 ✍️ 💞

Ina Buter 2018-08-22 13:58:34

Wat een prachtige foto's vooral van die lieve trouwe Maurice!

Mariët 2018-08-22 22:09:28

Geweldig wat een tocht en wat een mooi hoogtepunt zo in die schitterende Alpen! Ben met terugwerkende kracht jullie reisverslagen aan het lezen; man wat een belevenissen en een vrijheid! De Mürmeltiere waarschuwden hun soortgenoten voor Maurice, het fluiten van hen hoorden wij ook vaak wanneer we met de hond in de bergen waren. Goede reis verder; ga met God en Hij zal met jullie zijn!