Dag 15: A dorf - Willingen. 28km

Duitsland, Willingen

Wat hebben we lekker geslapen in de kelder van Sandra's huus. Zelfs Gips was rond zes uur op en onze lieve gastvrouw had de tafel reeds gedekt. Wat heb ik een respect voor deze dame die overdag werkt met geestelijk gehandicapten. Ze heeft met haar zus beide ouders verzorgd toen het zeer slecht met hun gezondheid ging en zij hiervoor weer met haar zus terugkeerden naar hun ouderlijk huis. Ze bleven daar tot hun dood en tot overmaat van ramp overleed ook nog eens haar zus aan acute leukemie op jonge leeftijd, enkele jaren terug. Sandra is zelf 35 jaar en zo krachtvol en positief. Door kuj een voorbeeld an nemen!!

Aangezien ze straks in september met een stel vriendinnen het laatste stuk van Santiago de Compostella (Spanje) wil lopen in twee weken hebben we haar overgehaald een vandaag een stuk met ons mee te gaan. Dit wilde ze uiteindelijk wel graag en dan kon ze mooi wat van ons opsteken en voor ons ook wel mooi; zo'n gastloper uut de buurt die ook mooi de weg kon richting Diemelsee en het mooie Willingen. Dit kennen we ook wel goed van de wintersport. Trouwens, ook heel mooi voor de zomersport.

Toen we over de heuvels het super heldere stuwmeer zagen liggen, maakte dat wel ff wat in ons los. Prachtig om hier zo te wezen! We liepen er een stuk langs waar ook nu vele toeristen zich goed vermaakten. We kregen ineens ook zo'n vakantiegevoel erbij. Over de stuwkeerwand naar de overkant. Wat een bouwwerk en techniek voor het opwekken van energie. Het mooie is dat deze mensen toch maar eem het negatieve overstromingen verhaal van vrogger omgezet hebben in een groot meer voor recreatie en fijn wonen en om bovendien stroom op te wekken via een eigenlijk super watermolen met mega fietsdynamo. Die duutsers kunt der wel wat van!

Aangezien het al best wel warm was, zijn we mooi even neergestreken aan dit meer veur de duutsers een See. En ik der lekker ff in. Heerlijk. Toen we aankwamen vond Monique ff later nog een mooi Zwitsers zakmes op een bankje en later bleek een van oorsprong Limburgse Utrechter met zijn drie zoons te zoeken na het verloren mes. Wat was dat kleine mannetje weer blij hem weer terug te krijgen.

We gingen weer verder met zijn allen over het fietspad langs het meer en straat totdat we weer een leuk dorp binnenkwamen. Wat opviel waren de vele motorrijders waarvan Sandra vertelde dat er ook dikwijls welken uut de bocht vlogen, tot de dood an toe. We vertelden ook over de Dutch TT, die nu in volle gang was in onze, anders vrij rustige, Drentse hoofdstad Assen.

Ik belde ook ff met mijn jongste zeun Nick die ook een tijdje gereden had in de junior track, gezamenlijk met zien bonus bruurtie. Hij zat nu gekluisterd achter het scherm en vertelde dat hij woensdag zien brommerbewijs kon ophalen waarna hij weer wat kan rijden op Drentse dreven.

Wij waren inmiddels wel ff toe an een tasse café en grote cola voor Gipsy en bak water voor Maurice. Er kwam op het terras nog een leuk Duits stel zitten, die ons van bovenuit hun vakantiehuis al hadden zien lopen en vroegen waar de tocht heen ging. Hij (Harold) tipte ons ook nog even, als tevens geoefend wandelaar, op een mooie tocht over de Alpen i.p.v. via de Reschenpas. En ook gaf hij aan via welke mooie weg we konden gaan naar Willingen. Het was nog best eem pittig voor ons, maar vooral voor de 1dags pilger Sandra, die stoer bleef met wandelen. Toen we bij de nodige zitbanken aankwamen, waar ook een stroompje liep, flikkerde nu ons Maurice wat naar onderen doordat het wat te stijl was en gezien zijn zijtassen. Maar gelukkig niet zo hoog en hij slurpte ongestoord het bleekwater op. Die hond kan ook best wat hebben.

Eenmaal aangekomen in ski- en wandel_ en fietsoord Willingen was onze medepelgrim zo bliede als een kind. Super ook dat ze het had gehaald. Op een terrasje hebben we de overwinning eerst beloond met koud drinken en pommes mit majo, schnitzel of currywurst. We kregen onderweg al een aanbieding van een aardige, voormalige Russisch Hollandse vrouw die hier inmiddels woonde om te kamperen in de tuin, maar kozen er toch voor om met onze 1-daags pelgrim mee te gaan naar haar huis. Ze vond dat zelf ook leuk en wilde ons zo morgenvroeg weer afzetten voor haar werk aan.

We probeerden nog een stempel te krijgen bij of de RK of evangelische kerk, maar helaas er war niemand da. De tante van 70 haalde ons op, deze vrouw bleek ook 2 keer Rome te hebben bezocht en daarbij ook 2 keer verschillende pausen te hebben ontmoet bij een aangevraagde Privé audiëntie. Bijzonder; ze nam mij eenmaal thuis in A dorf ook nog ff met naar de vrij kleine Maria RK-kerk waarvoor zij zich behoorlijk inzette. Deze was gebouwd in 1950 voor de gevluchte grote groep katholieken uit voormalig Sudeten Duitsland en die werden verdreven door de Tsjechen na herverdeling Europa's Duitsland. Ze moesten binnen twee week hun huis en haard achterlaten om vervolgens hier in Sauerland weer een geheel nieuw leven op te bouwen. Tjonge wat weer een verleden hier! We hebben het ook nog ff over wat we gezamenlijk vinden van de nieuwe c.q. te hervormende RK-kerk. Ze wilde het ook steunen in gedachten dat we goed en gezegend an komen te Rome.

Ik tik inmiddels mijn laatste uurtjes weg van de leeftijd 44 en ga morgen te reis verder op mijn geboortedag inmiddels 45 jaar terug te Zwartemeer.

Bis morgen!

Lieve Barry, Gefeliciteerd met je verjaardag en Monique en Maurice natuurlijk ook! Wat een bijzondere manier om je verjaardag te vieren. Een heel fijne verjaadagswandeldag en dat je vandaag vele verjaardagsgasten mag ontmoeten. Een warme groet uut ‘t Hoogevene! Haha, een halve Molukker die Drents probeert te schrijven.

Marja 2018-07-02 08:22:12

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag Barry, ik zal er een op nemen vandaag. Mooi al die belangstellende en behulpzame mensen. Doe kalm an vandage en geniet. Eric en Erika.

Eric 2018-07-02 08:23:59

Wat eeer een mooi verhaal. Gefeliciteerd en geniet ervan

Riena 2018-07-02 08:25:45

Elke dag weer mooi om te lezen wat jullie beleven onderweg een fijne verjaardag Barry en dat de rest van jullie reis ook maar zo goed verloopt

Yvonne H 2018-07-02 08:35:09

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! En een mooie dag!

Evelien de Ruijter 2018-07-02 08:35:55

Lieve Barry gefeliciteerd met je verjaardag!! En doorrrr...

info@gekehoogstins.nl 2018-07-02 08:50:44

Met veel plezier blijf ik jullie zo volgen. Deze keer hoop ik dat je een minuutje tijd kunt vinden om een onbekende vrouw te beantwoorden. Je schreef dat je een andere route had gekregen dan over de Rechen pas. Mijn eigen planning loopt wel over de Rechen pas. Zou je kunnen vertellen welke route dat is. Dan kan ik die eens vergelijken. En kijken wat ik zelf uiteindelijk ga lopen. Ik blijf verder genieten van jullie zo herkenbare ontmoetingen. Veel plezierverdwr.

Tootje Surie 2018-07-02 09:02:09

Herzliche Glückwünsche und alles Liebe zum Geburtstag wünschen Dir Kurt und Margret. Liebe Grüße auch an Monicue . Habt einen wunderschönen Tag

Margret 2018-07-02 09:05:56

Van harte gefeliciteerd en veel wandel plezier op je verjaardag. En ook Monique en Maurice ook gefeliciteerd. Hopelijk kom je nog een bakker tegen met een lekker stukkie gebak!!!🍰☀️☺️🎊🎉

Saskia Knol 2018-07-02 09:21:36

Barry, van harte gefeliciteerd met je 45e verjaardag, wat gaat de tijd toch snel. Succes gewenst door je oud collega . Vr groet Miek en Egbert.

Egbert 2018-07-02 09:33:35

Met veel plezier volg ik jullie! Voor vandaag sluit ik mij volledig aan bij Saskia!

Els 2018-07-02 09:39:33

Van harte gefeliciteerd Barry

Jannus de Vries 2018-07-02 09:42:50

Happy Birthday Barry.....ik lees al jullie mooie bijzondere verhalen.....Prachtig!!! Dikke kus en knuffel voor jullie 💋💋💋

Jacqueline 2018-07-02 09:45:12

Gefeliciteerd Barry met je verjaardag !! En heel veel succes met jullie prachtige reis !!

Annemarie 2018-07-02 09:46:50

Barry van harte gefeliciteerd en hele fijne dag gewenst Monique Maurice ook

Agnes muter 2018-07-02 09:54:12

Goeindag Ik ken oe wel nie, mar toch fieliecieterere ik oe, mit oen viemveertigste vurjoardag ! 🍺🍾🍷 K'ep alderbarstens veule respect, daj mit oen dreiën, elleke dag mar weer zoe'n laank ende kunt sjouwn mit al die pakkelage op de rögge, zulfs ut hontie mut zie'n eign spullegies sjouwn, dat liekt mij een kregel en dapper beessie, woar jullie je mooi an op kunt trekn, Knap heur, pettie öf veur alle drei En dan ök nog tied vient, um s'aoms nog een héél laank verhaaltie te schriemm, oaver wat Aj die dag hept mitmaakt Hold de gaank ur mar goed in zulk zeng 👁👃👁. 👍

NahoJ.E 2018-07-02 11:28:06

Gefeliciteerd

Trijntje Valke 2018-07-02 11:42:03

Van harte gefeliciteerd en bedankt veur die prachtige verhalen

Peter Niemeijer 2018-07-02 11:55:07

Ook van ons van harte Deze verjaardagsdag wel even wat anders dan je gewend bent Zal altijd in je herinnering blijven Goede loop vandaag en op het eind van de dag er maar één of 2 op nemen!!!!!!!

Albert en Margareet 2018-07-02 12:05:46

Zo mooi om op deze manier je verjaardag te vieren, van harte Barry, Monique en Maurice. Het blijft Leuk om jullie verhalen te lezen, xx

Marja 2018-07-02 12:17:49

Van harte gefietselanteerd mit de 45, jullie alledrie! Mit neijoar zeggen ze dan Veul Hail en Segen in't neie joar! (was dat nu goed Drents, vraagt een Grunniger (glimlach)) En van dat Maurice bleekwater slobberde maken we maar lekker beekwater, anders haaltie Rome echt niet!

Ad 2018-07-02 12:37:50

Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Dank jullie wel dat we elke dag mogen genieten van jullie mooie verhalen. Heel goede reis verder.

Geert en Margreet 2018-07-02 12:48:11

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ! Wat fantastisch om deze verhalen te lezen . Ik zie al een leuk boek van jullie in de winkel liggen . Fijne reis en veel plezier samen 💕

Caroline 2018-07-02 13:22:31

Barry van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren samen.nog een fijne dag verder.

Annie Knol Kolthof 2018-07-02 14:10:57

Gefeliciteerd, hoop dat je een gezellige dag hebt gehad.

Anneke 2018-07-02 18:51:27

Gefeliciteerd !! En ga zo door ! Fijne dag samen !

Annie Wolken 2018-07-02 19:27:54

Beste Barry, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Veel succes verder op jullie reis!

Albert Buter 2018-07-02 20:13:50

ich wünsche euch nur das Beste.Weiter so.L.g

hermine veltrup-van oosten 2018-07-02 21:27:44

Van harte gefeliciteerd🎉En een fine reis gewenst!

Alie Wisman 2018-07-02 22:05:01

Barry, vanuit het Amsterdamse, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ook van je tante Lenie. We lezen jullie gebeurtenissen met veel plezier. Mooie foto's hoor Monique! Goede trip verder. Ook voor Marice. Xxx

Lydia 2018-07-02 22:17:45

Dag Barry als ik dit schrijf heb ik je al gebeld en gefeliciteerd met je 45 verjaardag Dit is wel een andere verjaardag of je gewend was jouw zus in Croatie pap op Cran Canaria en jij loopt met Mongue in het grote Duitsland Ik eindig maar even met een gezegde Niets is meer waard dan de dag vandaag veel lfs van je vader

Bertus gepken 2018-07-02 22:50:34

weer mooi, ik heb vandaag 2 juli mijn 60e verjaardag gevierd (eigenlijk gisteren) maar voor jou gefeliciteerd en een heel bijzondere manier om zo je verjaardag te vieren

akkie 2018-07-02 23:41:36

Hoi Barry Een dag te laat maar alsnog van harte gefeliciteerd.. Wij lezen de verhalen van jullie 3 met veel plezier.