Dag 50: Stockach - Bodensee - Ludwigshafen 6km

Duitsland, Bodman-Ludwigshafen

Tegen zeven uur der uut in het godshuis. We pakken net de boel wat bij elkaar as de voormalige Russische koster der ook aankwam. Hij keek wat conservatief in de ronde maar was verder wel vriendelijk. Toen we onze slaapplek hadden opgeruimd ging het zo over in de koffie ruimte. Er kwamen steeds meer kerkgangers en vrijwilligers. Het aardige domineesechtpaar kwam met ons een praatje maken en we namen afscheid na uitwisseling van de contacten. Hij had ook al ons een adres voorbereid voor een kerkplek an de Bodemsee in stadje Ludwigshafen.

We vertrokken net voordat de dienst begon, maar realiseerden ons dat het eigenlijk wel vreemd was. Het ging ons ook om de dag rust te nemen aan het water. Maar we gingen toch terug. Zij deed de dienst voor het eerst en ik wou dat ook wel eens meemaken. Gips en Maurice bleven an andere zijde van de schuifwand. Ik moet zeggen dat de dienst me wel erg goed beviel. Zo relaxed; ze zat zelf ook eerst in de banken en ze bracht het woord ook fijn over. Deels zo vanuit de bank, deels vanaf het altaar en de preek gelijk met het evangelie vanuit de preekstoel. Er was deze ronde ook nog s het laatste avondmaal (1xmaand). Dat ging ook mooi. Ieder in een kring zo naar voren en ze gaan rond met schaaltje echte brokjes brood en daarna ging de kelk steeds stukje gedraaid met wijn rond. Heel mooi om met te maken en ik dacht ik kom ja bij zoveel kerken maar misschien ook wel mooi om al die soorten s live met te maken. Zo die verschillen maar toch met dezelfde boodschap. Aan het eind vroeg ze mij ook naar voren om kort te vertellen wat we doen en waarom. Kort valt voor mij niet met, maar ze vonden het mooi aangezien er een applausje kwam. Na de tijd nog ff gezellig koffie en theedrinken met stukjes koek. Ik stond weer op de plek waar ik ff daarvoor nog had liggen pitten. Er waren ook omgedoopte in Bodemsee Iranese en een kereltje Asal kreeg onze blog en contact. Ze hadden hier een Wereld café opgericht. Mooi wark!

We namen voor de tweede keer afscheid van de dominee en gingen richting de Bodemsee. Eerst langs industrie en toen vele appelbomen. Het was weer knap warm dus ff onder een paar grote appelbomen te ruste. Ik gooide mijn bloesje alweer uit; lekker uitwaaien in de takken. We liepen verder over kleine bergen en langs een camperdealer en we naderden de stad. Ik dacht wat staat hier een bult geld op het erf. We arriveerden de Christus kerk van de evangelisten; een modern kerkgebouw met losstaande toren. De dominee zijn vrouw doet de deur los, maar weet niet gelijk wat we willen. Wanneer we uitleggen dat we al contact hadden met haar man Mathias via via neemt ze ons gelijk mee richting gemeentehuis en voorziet ons van lekker koud drinken.

We kunnen ons installeren in welke ruimte we willen. Er is ook een mooie keuken en we mogen gebruik maken van de door de jeugd gemaakte ligstoelen. Ze vraagt ook nog of we wat eten willen koken; dan brengt ze ons pasta ingrediënten. Wat een gastvrijheid! Wanneer we lekker ff relaxen besef ik me dat ik mijn bloes heb laten hangen in de appelboom zo'n drie kilometer terug. Ik mag een fiets lenen. Das best eem weer vreumd. De banden eerst vol met wind en dan snel naar de bewuste boom. Aangezien ik niet veel bij me heb en de bloes dus ook snel droogt is het wel belangrijk. Gelukkig hangt hij nog mooi tussen de appels op me te wachten. Als ik weer terug ben gaan we lekker ff naar het water. Heerlijk zo'n dagje, het stadje heeft een leuke promenade en er is ook een kunstmarkt vandaag.

Bij de zee staat een beeld van een dikke naakte vrouw. Die wordt natgespoten door een ondeugend kereltje. We zoeken ons een mooi plekje op waar
Maurice ook te water mag gaan. Hij is niet zo'n zwemmer maar as der een balletje an te pas komt wordt hij toch ineens anders en vliegt achter de bal het water in. Wat is de Bodemsee geweldig mooi en super helder water. Maurice wordt ook ff goed in bad gedaan.

As we lekker op ons picknickkleed liggen benadert me een kameraad per slimme telefoon. Hij zit vlakbij met vrouw en kind en we spreken morgen wat af. Bijzonder; ik kom Marcel al bijna mijn hele leven tegen op vakantie. We genieten lekker van de pasta en liggen nog heerlijk in de tuin op de ligstoelen. 's Avonds komt Mathias
De pfarrer, die ook bruist van de energie. Hij brengt ook nog wat bier. We sluiten mooi de ogen in de kinderkapel.

Bis morgen!

Groot gelijk dat jullie het weer even rustig aan doen! Ik heb bewondering voor alle kilometers die jullie hebben afgelegd! Veel succes weer de komende dagen!

Evelien de Ruijter 2018-08-10 22:47:00

Das een verrassing!! 2 verslagen op 1 dag. Mooi dat jullie een rustige dag hebben ingelast. Zeer verstandig!!

Marja 2018-08-10 23:03:41

Volgens mij ben je ff in de war Barry.. Jullie zijn vast in Friederichshafen ipv Ludwigshafen ;) Maar top dat jullie het zo goed doen met zn drietjes.. ook voor Maurice een dikke poot! Echte kanjer die schat! Succes met de volgende kmtrs.. bijna al in Oostenrijk! Petje af! Ik kijk alweer uit naar de volgende verhalen!👍🏻 Groetjes uit Winschoten( Gr)

Tineke Smit 2018-08-10 23:06:04

Heb ff op de kaart gekeken en je hebt gelijk er ligt net onder Stockach ook een Ludwigshafen zie ik..oeps!! dus ik trek mn commentaar in.. ;)

Tineke Smit 2018-08-10 23:14:06

Oohh:-)))) wat mooie foto's...… ik zit te 'smilen'..... humor is een groot goed hè! en als dat via foto's overkomt, geweldig. Voor deze keer ff mooi zo. Doeggg, Groetjes Willy oet Emmen

willy (vr) 2018-08-11 12:53:41

Goed bekeken een dagje rustig aan En wat een plek De Bodensee Die kans moet je benutten Wel mooj dat je even in het kort uit moest leggen over jullie reis Dat is een probleem als Barry aan het praten is stopt hij niet Waar heeft hij dat van ? Ga lekker door en geniet er van Dat doen wij ook