Dag 90 Bibbiena-la Verna 19 km

Italië, Chiusi della Verna

Zo even voor zeven worden we wakker in ons pelgrims stapelbed. Anna is der ook uut. We pakken de spullen bij elkaar en zoeken een koffiebar in het dorp het was even klimmen maar dan kom je op zo n mooi dorpspleintje. Anna levert de sleutels van het gebouw in bij de kerk met een pastoor uit Madagaskar. We krijgen ook een stempel. Bij de koffiebar komt er een wat oudere nette man op ons af die verteld dat hij veel weet van de wandelgebieden en cammino’s. Hij Giovanni ca selli blijkt een bekende schrijver cq professor te zijn die o.a. het boek Romania heeft geschreven dat gaat over wandelboek vanuit de Harz in Duitsland. Hij heeft ook in Duitsland en in Nederland (leiden) gestudeerd en woont nu deels in Engeland. Heel bijzonder. We moeten even op hem wachten en hij komt vijf minuten later met een exemplaar van het boek as geschenk voor ons. We gaan op de foto met de aardige man en wisselen de contacten. Ook geeft hij ons nog een contact van een bekende gids voor Rome. Misschien kan hij ook nog helpen dat Maurice bij de paus komt. We gaan met Anna de bergen in en komen langs een pad waar de brug over een riviertje is afgesloten. Een man die er vlakbij woont geeft tekst en uitleg aan Anna maar we besluiten er toch langs te gaan. En het valt mee met het waterpeil en er zijn dikke stapstenen gelegd. We gaan vandaag naar de berg van Franciscus La Verna. Hier is nu een klooster gebouwd boven op de rots waar hij een tijd in een grot heeft gewoond. We komen door een dorpje en vragen aan een vrouw op het balkon of er ook een bar is voor koffie. Die is er niet maar ze wil ons wel wat maken dus gaan we bij haar achter het huis zitten aan een grote tafel. Ze geeft ons ook een stuk koek vanuit de pan zelfgemaakt. Dit is haar vakantiehuis en we moeten ook binnenkijken naar een gevonden klein eekhoorntje die ze verzorgt. We gaan verder en nemen afscheid van de lieve vrouw. We klimmen verder en ons Italiaanse medepelgrim heeft daar maar wat moeite mee het is ook in korte tijd 1000 meter klimmen en weer dalen en weer klimmen en We zien op eens in de verte het oude klooster op de rots boven op de berg opdoemen. En ervoor een groot hout kruis van rondhout. We komen voor de oude Romeinse opgang weg naar het klooster langs een bar restaurant waar mensen me ineens in Hollands toeroepen van medepelgrim van pelgrimswegen. Ze hadden mijn vlaggetje gezien. Het blijkt een aardig stel te zijn uit Limburg die vijf jaar terug de cammino hier hadden gemaakt. Ze hebben de hele tocht naar Rome in vele etappes gemaakt. Ze reizen nu langs de plekjes om weer een stuk van de herinneringen op te snuiven. We gaan gezamenlijk naar boven. Bovenaan bij het kloostercomplex heb je op een pleintje een geweldig uitzicht en de kerkdienst is net afgelopen. De grote deuren gaan open wanneer ik er heen loop en ze gaan aansluitend in een processie tocht langs de galerij met fraaie muurschilderingen met hoogtepunten uit Franciscus leven. Ik werd zo meegezogen met de rugzak nog op maar wordt aangesproken dat ik mijn bovenlijf moet bekleden. Net as ik de bloese an wil doen komt Anna bij me en neemt me mee richting een zijdeurtje naar buiten waar de ingang is van Franciscus zien grot en waar hij altijd heeft gebeden. Boven op dit punt heeft hij ook de stigma’s ontvangen dat bent de kruiswonden die Jezus ook had. Heel bijzonder! Het klooster is er as ware om heen gebouwd. In de grot is een steen waar hij altijd op sliep Ik ben er ook eem op gaan liggen en heb een mooie veer achter laten in een steen erboven. Met gipsy maak ik even later nog een ronde gezien ze bij Maurice bleef en Anna past nu eem op. We kopen Anna ook nog een mooie ketting as afscheid cadeau en ze geeft mij haar houten ketting. Ze heeft het moeilijk en er vallen tranen. We nemen ook afscheid van de aardige Limburgers en gaan weer verder gedrieën. We hadden ook nog contact met Henri en Janine die ons opzoeken en morgen weer terugvliegen. As we de top van de berg afzakken en langs een bar restaurant lopen komen ze er ook net an met de auto. We gaan gezellig ff wat drinken met mekaar. Ze hadden ook nog niet een overnachting vaststaan en ze zoeken wat op de slimme telefoons uit. Waar we zitten verhuurd ook van alles en ff later komen ze met een heel mooi appartement aan vlak in de buurt. Ze gaan eerst ff kijken en nodigen ons uit om de nacht bij hun in het appartement te overnachten. We kopen ook wat in voor grill en drinken en gaan richting het verblijf. Het is een superplek een omgebouwde villa met appartementen op een berg met mooi zwembad en grill plek. Henri en ik maken gelijk het vuur an met takken die er in voorraad bij liggen. We maken er een supergezellige avond van met top uitzicht. Wat even een luxe voor ons. Heerlijk ff genieten en een goed bed.
Morgenvroeg springen we eerst in het zwembad.

Gezelligheid ten top, gegrilld, gezwommen en mooie gesprekken #luxezielsmaatjes #veuréénnacht 🔥

Henri en Janine 2018-09-20 19:16:28

De mooie foto’s lopen als een rode draad door het verhaal heen. Prachtige foto’s! In gedachten loop je mee. De laatste loodjes, zet hem op, jullie zijn er bijna. Lieve groet van een reiziger, (camperaar/fietser)

Berta Smilda 2018-09-20 19:19:13

Mooi hoor, dat land van St. Franciscus!

Albert Buter 2018-09-20 20:46:02

Wat een prachtige foto's!! Even de foto van de grot van Fransiscus aan Ronnie laten zien. Hij heet ook Fransiscus. Ik ben zo benieuwd of jullie het voor elkaar krijgen om Maurice naar de paus te laten gaan.. Weer bijzonder lieve mensen ontmoet en dat Anna in tranen was, blijkt maar weer wat voor een bijzonder prachtige mensen jullie zijn.

Marja 2018-09-20 21:52:57

super....van jullie.leny

leny.wehkamp@gmail.com 2018-09-20 22:12:19

Wat een ontzettend mooie dag weer voor jullie! Zoveel aardige mensen en heel bijzondere ontmoetingen, zoals Giovanni met zijn boek en Anna in tranen en de bijzondere sfeer van het klooster. En een heerlijke slaapplek na al dat klimmen en dalen!

Evelien de Ruijter 2018-09-20 23:01:58

Wat weer een mooi verhaal en wat een leukeluu he Henri en Janine...

Linda 2018-09-20 23:43:47

Hoe krijg je het voor elkaar,elke dag maar weer op nieuw die mooie verhalen neer te zetten. Heb weer erg genoten van de mooie foto's en het verhaal. groetjes van mij en knuffel voor alle drie.