De dagen in Rome

Italië, Rome

We trekken de eerste dag mooi op met onze Cor. We lopen wat bij bezienswaardigheden langs en het is allemaal behoorlijk indrukwekkend zoals de overblijfselen van de oude stad en het grote Colosseum. Gips kiest middags voor de rust in de camper tezamen met onze viervoeter. De mannen pakken lekker een koud biertje op een bankje in het mooie park “de tuinen van borghese “met prachtig uitzicht over de oude heilige stad. We maken nog een ronde langs de Spaanse trappen en krijgen ook bericht van Monique en Erik Jan bij ons uut de buurt die ook hier een weekend zijn gezien Monique zondag vijftig wordt en graag de zegen ontvangt van de heilige vader. We blijken vlakbij elkaar te zijn via locatie melding middels onze slimme telefoon ..wat weer een toeval ze staan op het grote galerij gebouw van oud keizer Victor waar wij naar staan te kijken vanaf het plein. We gaan de grote trappen op en ontmoeten elkaar. We nemen ze mooi met richting huus op wielen en gaan fijn BBQ en met elkaar. De andere dag vliegt Cor terug gezien hij gevraagd wordt om te gaan omroepen bij twee belangrijke handbal wedstrijden van Zwartemeers Hurry up waar Gips haar zoon ook bij speelt. De volgende dag gaan wij de stad in eerst richting Zwitserse garde om te vragen naar de weg voor stempel en testimonium. Het is lastig qua tijden En dan ontmoeten we Erik en Marlies bij het Vaticaan ze zijn ook dizze kant op gevlogen voor een mooi weekend. We zoeken de Friezenkerk op middags nadat ik een bericht kreeg van de diaken. Ik kan me melden bij bisschop Hurkmans die nu de rector is bij de Hollandse kerk hier. Hij zit te bidden in de kerk as we hem ontmoeten in het leuke kerkje Hij geeft ons een stempel van de kerk en we komen uitgebreid aan de praat over onze tocht hij luistert aandachtig en ik raak niet uitgepraat ..hij is ook zeer onder de indruk van ons klein wonder op dag 2. Zondagochtend is er een mis en krijgen we ook het Nederlanders testimonium van de friezenkerk. Ook krijgen we de eindzegening en komt er een mandje met onze beden, bidprentjes en gekregen foto s van zowel familievrienden en mensen onderweg voor in de kerk een ere plekje tijdens de mis. Later kunnen we het plaatsen na gebed op een speciaal ervoor bedoelt altaar en wordt het ook gearchiveerd Wat een medewerking en een super gebaar. Zo kunnen we in stijl onze tocht goed afsluiten. We eten met elkaar nog wat op een terrasje half onder een afdak gezien het wat regent en gaan op tijd weer vlak. De moeheid zit nog goed in de lichamen.
De andere dag na lekker uitslapen weer richting Vaticaan maar als ik eindelijk door verschillende controles ben en achter de basiliek me meldt willen ze ook mijn gewone paspoort die ik net niet bij me heb. Ik kan me eind van de middag melden bij een ander loket. Ik zoek de vrienden op en we bezoeken nog verschillende hoogtepunten zoals de Trevi fonteinen en de oudste koepelkerk het pantheon waar in het midden een groot luchtgat zit waardoor het ook wat naar binnen regent. Er trekken vandaag dikke buien over de stad maar later wel zon en een hele mooie regenboog aan het eind van de dag meld ik me weer bij de garde en ik kan een kerkje in waar net een misgaande is. Na de dienst moet ik naar een broeder maar daar kan ik alleen een stempel krijgen. En morgen is het zondag dan lukt het ook niet. Tis me wel wat met de oude pelgrimsstad as pelgrim om zo’n Petrus certificaat te kriegen. Ik ga na gipsy die nog een dag kalm an hef gedaan. Ze is nog lang niet fit. We krijgen avonds nog bezoek van onze wandel maatjes van het leste stuk Giorgio, Mario en ook Judith. Ze hebben een paar flessen wijn mee en het wordt heel gezellig.
En dan is het alweer zondag we gaan in onze wandel outfit met rugzakken en stokken richting friezenkerk. We kunnen achter de controles langs met de hond en rugzakken het plein is al afgesloten voor het Angelus. We naderen de kerk tegen 10:00 waar eerst een mooi historisch verhaal wordt verteld van Petrus zien graf de opbouw van het christendom en zendelingen in Europa, de bouw van de basiliek boven op Pertus (as eerste paus) zien graf en het begin van de pelgrimage cq bedevaarten tochten tot de tijd van nu. Dan begint de eredienst. Van tevoren heeft de bisschop het mandje met onze beden incl. het verhaal van Frans Muter voor in de kerk bij het altaar neergezet en er drie kaarsjes bij aan gestoken De dienst is mooi en get over de schepping en het trouw zijn an je naaste en dat we allemaal maar mensen zijn dan weer gelovig en ook ongelovig maar dat de deure altijd los blef. Die bisschop brengt het heel mooi. Ook is er een pastoor bij van een groep zuidelijke Nederlanders. De vrienden van ons zitten ook in de kerk. Aan het eind worden we als pelgrim onder applaus naar voren geroepen en de bisschop geeft een korte weergave van onze reis en noemt hij de zegeningen en het wonder dat we mee mochten maken. We krijgen de eind zegen erover en daar staan we dan met tranen die over de wangen lopen.. Het is een prachtig einde zo en ze zingen nog een mooi eind lied. We worden gefeliciteerd en krijgen ons testimonium van de Friezenkerk en na felicitaties komen we op de foto met elkaar. Op zien Nederlands is er koffie in het kerkzaaltje en dan gaan we snel de trap af om an de overkant de paus te zien. Hij heeft een beetje dezelfde preek als tijdens de dienst vertaald Elizabeth uit Rome die ook de blog volgde van ons en er ook in Rome bij de dienst is. En dan komt van hem ook nog eens de zegen. Geweldig zo !!wij gaan nog weer de kerk in om een mooi rustig moment te pakken bij het altaar om bij de kaarsjes te bidden voor onze beden, Bidprentjes en foto’s van ieder welk we meenamen op onze voetreis. Ook de vele mensen in onze gedachten. Op de trappen zingen nog even voor Monique (Mestemaker) die 50 is geworden en we gaan daarna nog lekker wat drinken en wat door de stad.
Op maandagmorgen de leste dag in Rome gaat Gips wat leuke dingen kopen met Marlies en ik ga op tijd de sint Pieter in voordat er weer een lange rij staat. I.v.m. de beveiliging moet ieder door de scan poort. De grote basiliek is een en al pracht van binnen en gigantisch groot centraal is boven de tombe met graf van Petrus de grote koepel gebouwd die is beschilderd door Michel Angelo en word gedragen door vier enorme zuilen. Ik ga ook even de voeten aaien van het beeld van Petrus welk door de zovele pelgrims inmiddels zijn versleten van boven en Ieder doet hier zijn gebed. Om 9:00 mag ik de tombe in van de pausen waar de graven c.q. kisten van natuursteen zijn heel divers. De kist van Petrus zit dieper in de grond en ik hoor van een gids dat hij onlangs is onderzocht en op de kist staat in het Latijns “hier is Petrus” Verder is hij heel sober. Ik wacht even dat ik alleen ben en ga dan geknield mijn meegenomen hunebed plaatsen op zien graf. Ook deze persoonlijke missie is voltooid. Een mooi mini Drents grafzerkje op het grote roomse heiligdom!
Ik denk nog even an de bewakingscamera’s maar ze pakken me verder niet op. Dan komt kameraad Erik ook nog in de basiliek en we bezoeken tezamen nogmaals de graven. Daarna ga ik nog voor de leste keer richting Zwitserse garde en nu gaat alles goed. We komen door alle hekken barricades en bureaus en uiteindelijk krijg ik de twee Petrus Testimoniums voor onze reis Nu is alles volbracht!! We gaan nog mooi met elkaar wat eten op zonnig terras en daarna pakken we de camper in. As we willen vertrekken komt op de valreep Giorgio nog der an voor afscheid met een paar flessen wijn We nemen afscheid van hem en de stad en krullen in een aantal daagjes mooi weer op huus an. Nadat we nog een aantal lieve gastvrije mensen willen bezoeken in de landen waar we door trokken.

We bent heeeeel dankbaar dat we dit zo hebben mogen doen en mee hebben gemaakt en wat zullen we hier vaak momenten van terug pakken in onze gedachten. Deze hebben we mooi in onze pocket en pakken ze ons noooooit meer af!!!

Nog even voor 11 november een herinnering als je nog zin hebt om langs te komen stuur ons een e-mail op
Zielsmaatjes3@gmail.com
Of stuur een berichtje op 0647101746

Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in om deze dag jullie te kunnen ontmoeten

Bedankt voor de steun die we door alle mooie reacties hebben gekregen.

Barry , Monique (gipsy) en natuurlijk onze lieve Maurice

Wat heb ik genoten van de mooie verhalen,mis jullie nu al!

Yvonne Hoge 2018-10-11 19:20:04

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt, te voet naar Rome samen met jullie prachtige hond Maurice. Jammer dat de reis nu voorbij is maar jullie zullen nu wel blij zijn om naar je eigen huis te gaan. Geniet nog lang van alle waardevolle herinneringen ,veel plezier in November. Bedankt voor alle mooie verhalen en foto's.

Mariët 2018-10-11 19:20:14

Was geweldig om jullie zo op deze manier te volgen. Wat een prestatie👍

Riena 2018-10-11 19:21:43

Wat een prachtig slotverhaal. Zie ik daar Monique Mestemaker staan van de Fransiscus parochie en collega lectrice. Dat is wel heel verrast. Wij wensen jullie voorspoedige thuisreis.

Will van Leeuwen. 2018-10-11 19:23:33

Prachtig!😍

Tjits H. de Groot 2018-10-11 19:30:14

Dat klopt de mooie foto’s heeft Monique mestemakers gemaakt in de kerk

Monique 2018-10-11 19:37:36

Wat een mooi dagboek hebben jullie geschreven over deze indrukwekkende tocht. Super om te lezen en te zien. Wanneer en waar gaat de volgende tocht naar toe. Kan nie wacht'n.

Willemijn 2018-10-11 19:38:08

Hallo,ihr Lieben , was für ein schöner Abschluss eurer Pilgerreise. Ich habe die Berichte jeden Tag mit Spannung gelesen . Es wird mir fehlen. Diese vielen gemeinsamen Wochen werdet ihr sicherlich niemals vergessen und zu eurem zukünftigen Leben gehören. Kommt gut nach Hause und auf ein baldiges Wiedersehen ☺ Ganz liebe Grüße von Margret aus Dalum

Margret 2018-10-11 19:45:04

Wat een geweldige ervaring. Heb jullie vanaf dag 1 gevolgd. Een indrukwekkende tocht. Met een indrukwekkend slot. Bedankt voor jullie verslagen en prachtige foto’s. Een goede reis naar huis.

Marietje Bruinewoud 2018-10-11 19:45:18

Jullie bedankt . Heb genoten van de verhalen. Jullie belevenissen.

Joke duinkerken 2018-10-11 19:59:05

Bedankt dat we op deze manier met jullie mee mochten reizen.....heel bijzonder en ik zal de verhalen missen. Nogmaals dank en veel geluk in jullie verdere leven. Knuffel voor Maurice!

Gerda Hoogland-Dokter 2018-10-11 20:11:52

Prachtige verslagen. En mooi dat jullie het met gezondheid hebben gehaald. Veel geluk in jullie verdere leven. Groet Marie Siebers

Marie Siebers 2018-10-11 20:38:18

Heel erg bedankt voor het delen van jullie pelgrimstocht.

Klalien 2018-10-11 20:39:04

Wat een giga ervaring hebben jullie in je hart gesloten! En wat een mooi boek zal dit worden zeg. Ik ben ook blij dat jullie nu rustig aan kunnen doen met zn drietjes, voordat de uitputting nabij is.....en Monique van harte met je 50ste!!

Marjon &Luc 2018-10-11 20:43:45

Wat een geweldige reis hebben julie gehad . Heb altijd genoten van jullie reis verslag . Diepe buiging voor jullie en voor de hond natuurlijk . Monique ben wel erg benieuwd hoe je gewicht nu is ....😊je heb je voor je voetreis gewogen ..😞 Groetjes

Gretha Boltendal 2018-10-11 21:00:56

Goeinoamd alledrei Aj de verslaagn, die Aj schreem hept, allemoale uutprint, dan hebbie al een prachtig te leesn boekie mit honderdneegn bladzeide's, en Aj dur nog een serie mooie foto's bijvoegn zult die Monique scheuten hef mit heur fototoestellegie, op jullie voetreis, dan wordt vast een alderbarstens mooi boekie van jullie Pilgers reise noar Rome Heb met veul plezier en interesse jullie vollugt al die daagn En weinse jullie sterkte, um ut gewone léémm weer op te pakn Da ge bedaankt zijt da wetege

N.Ahoj. 2018-10-11 21:07:12

Erg mooie verhalen van jullie. Mooi om te lezen. En het een beetje mee te maken. Dank daarvoor. Groetjes 😘

Saskia knol 2018-10-11 21:14:26

Prachtige verhalen en mooie foto,s

Trijntje Valke 2018-10-11 21:26:23

Wat een verrassing!! Nog een laatste verslag. Barry, Monique dank voor jullie verslagen, heb met intresse jullie gevolgd en de verslagen gelezen. Inmiddels weer in Erica?? Wens jullie alle goeds en........tot 11 november.🙋

Els 2018-10-11 22:19:16

Lieve zielsmaatjes, wat een belevenissen voor jullie. En het was het mooi pm jullie te volgen op deze bijzondere reis. Net zoals al vele anderen hier schreven is het stil zonder weer een nieuw verslag van jullie reis. Geniet van alles wat jullie beleefd hebben en bij thuiskomst nog zullen beleven. Heel veel geluk liefde en gezondheid voor jullie en een dikke knuffel voor Maurice!!

Tineke Smit 2018-10-12 01:26:23

Gerwoon even de groeten doen, aan jullie alledrie, da´s alles. Bedankt voor een prachtige tijd, bedankt voor de prachtige verslagen, en vooral bedankt voor het delen van alle menselijke ontmoetingen, gevoelens en magnifieke gebeurtenissen! Veel geluk en nog meer plezier!

Ad 2018-10-12 02:24:54

Mooi om jullie laatste verslag te lezen. Wij wensen jullie een fijne terugreis en behouden thuiskomst toe. Het zal wel wennen zijn:)

Tante Lenie en Lydia 2018-10-12 07:48:42

Dank voor jullie laatste verslag!! Wat waren de momenten na het opstaan deze afgelopen week leeg. 109 dagen lang begon mijn dag met te kijken of er al weer een verslag van jullie was. Nu is het dus definitief afgelopen na dit laatste prachtige en indrukwekkende verslag met de prachtige foto’s. Vooral de laatste foto met Maurice. Jullie droom is werkelijkheid geworden. Jullie bewijzen maar weer dat dromen uit kunnen komen. Dus...... Blijf je dromen dromen Heb je dromen lief Liefhebben is lef hebben Lef hebben is leven Als je leeft voor je droom Dan komen ze uit. Barry en Monique, dat is in jullie geval dus waarheid geworden!!!

Marja 2018-10-12 08:32:09

Hallo jongelui, In een woord fantastisch. De reis, het verhaal en de plaatjes; geweldig En dat kan niemand je meer afpakken. En voor 11 november staan we al op het lijstje.

Gerhard 2018-10-12 09:08:39

Wat een geweldige ervaring!Ik heb mee genoten van jullie reis. Knap hoor zo'n voettocht! Trots is een passend woord!

Roeli Stuiver_Rijfkogel 2018-10-12 11:20:52

Ik heb jullie zo goed als mogelijk gevolgd. Nu lees ik nog enkele gemiste verhalen terug. Eens een pelgrim altijd een pelgrim. Een belevenis die je nooit zult vergeten. Bedankt voor alle mooie momenten. Tootje Surie

Tootjeoppad.reisblog 2018-10-12 12:19:24

Hoi Barry en Monique Heb net het verslag van het verblijf in Rome gelezen het waren weer mooie dagen dagen in Rome en Vaticaanstad geweldig en mooie foto's. nou tot ziens maar weer groeten van ons.

Annie Knol Kolthof 2018-10-12 14:04:11

Een diepe indruk hebben jullie beiden op mij gemaakt en vergeet vooral de invalhond Maurice niet wat is dat ook een kanjer. Ik heb genoten van de verhalen en de foto's. Een groot respect heb ik voor wat jullie hebben gepresenteerd, Super gedaan !!!!!!😀🤗

Willy Rohling 2018-10-12 18:25:01

Jullie zullen inmiddels al weer tuus zijn, maar nogmaals bedankt voor jullie verhalen de eerste dagen moest ik echt afkicken, van hee geen verhaal van de pelgrims, Oh nee ze zijn er al. bedankt voor dit afsluitend verhaal. het gaat jullie goed met zijn drieën.

akkie 2018-10-12 19:23:50

Wat geweldig mooi om mee te mogen beleven zo samen met jullie. Een super prestatie, die jullie zeker nooit meer vergeten. Monique nog van harte gefeliciteerd. Fijne terugreis.

Gonnie 2018-10-12 22:28:00

Dank dat ik deelgenoot mocht zijn van jullie bijzondere reis en mooie ontmoetingen. Elke keer weer genoten van de mooie verhalen. Wat zal deze reis een verrijking van jullie leven zijn.

Anne-Marie 2018-10-14 01:25:43

Barry en Monique, Heel veel respect voor de door jullie volbrachte pelgrimstocht naar Rome. Niet alleen voor jullie, maar zeker ook voor jullie hond Maurice. De gehele tocht heb ik jullie elke dag gevolgd en met name in het Zwitserse gedeelte veel voor ons bekende plaatsen gezien.

Albert Postuma 2018-10-18 15:50:38

Jullie hebben volbracht gefeliciteerd ook voor maurici de eerste hond die de voettocht naar Rome heeft gemaakt warschijnlijk groetjes Agnes en kinderen en Dick herringin💕

Agnes muter 2018-10-20 20:40:55

Heel veel respect. Ik heb genoten van de beschrijving van jullie reis. Ik woon nog maar net "op" Erica en jullie reis heeft ons geholpen ons eerder thuis te voelen! Raar maar waar :-) Het zal thuis weer wennen zijn.