Dag 199 Maoz Chaim - kufrabeel 24,8 Km

Jordanië, Kufr Abil

Op tijd wakker en we gaan er tegen zeven uit.
Moeders gaat as vrijwilligster/verpleegster ook opstap.
De man des huizes is ook nog druk met het organiseren en de connectie tussen de kibboet en bouwbedrijven die nieuwe huizen hier bouwen.
Ze doen dit ondanks hun gerespecteerde leeftijden.

We krijgen brood met thee en koffie voor ons vertrek en geven hun de verdiende klompjes.

We gaan naar de brug cq grens met Jordanië.
De eerste paspoort controle gaat vlot.
Dan treffen we een Fransicaanse pater die zit in een klooster bij de Mozesspring waar we later nog komen.
We mogen niet lang praten want we moeten in grote hal voor de paperassen …. Er volgt een hele tour om door de verschillende poortjes te komen.
We moeten eerst een visa betalen van ca 60 ,-voor de Israëlieten dan weer een paspoort en bagage controle..zo as op het vliegveld en dan moeten we verplicht in een bus die ons een stukje verderop brengt voor de Jordaanse molen.
Hier weer visa maar de helft goedkoper en ook de paspoort controles.
Dan moeten we verplicht een taxi nemen tot over de grens en we gaan kort tot de eerste straat … tis me wat maar oké..
De taxi geeft ons ook wat korting en dan stappen we uit op Jordaanse bodem.

Het verschil is direct zichtbaar … we lopen eerst langs de straat en het ziet er wat rommelig uit.
Verderop komen we langs een familie die wonen in tenten. We moeten er wat komen drinken en zo we gaan bij hun schamele bezittingen zitten.
We krijgen vers water en ik zet gipsy met de kinderen op foto.

Dan gaan we de weg omhoog oostwaarts het land in. Onderweg komen er wat straat jochies op ons af en vragen om geld. Eentje is wel erg brutaal en we moeten even kwaad worden voordat we hem kwijt raken.

We naderen een dorpje en bij een winkeltje gaan we wat drinken. Ze hebben ook een antiekzaakje waar ik een prachtig old mes vind die relatief goedkoop is en dus met get.

We gaan over afgeronde bergen die aangeven dat ze heel oud zijn… hoe spitser hoe jonger. En dan praat je niet over een paar jaar.

De weg is soms lastig te vinden en bij een ruïne uit Romeinse tijd gaan we omhoog langs een soort van bar.
We moeten hier weer zakken maar zien geen aanwijzing dus maar weer op goed geluk en we pakken as richting een punt verderop.
Het is mal afzakken over smalle geiten paden en we moeten donders oppassen dat we niet afglijden. De stokken zijn weer hard nodig.
We zien een weg in de verte en daar moeten we op an.
Ik ga as eerste en zak af waar een boom groeit. Mocht ik gaan glijden dan vangt de boom mijn val …. Maar het gaat goed. Gipsy volgt me spoedig en het laatste stuk doet ze op de kont. Ze houd er wel een klein gaatje aan over in de broek …
Maar we zijn weer op de gewone natuurweg.

As we een stuk veder zijn treffen we een groep jonge jongens met een dikke Toyota jeep uit Koeweit die hier op vakantie zijn en picknicken op mooie kleden.
Ze nodigen ons uit voor een kop thee en ik krijg een klein kopje Arabische koffie.
We krijgen ook dadels en later nog een pak vol om mee te nemen.

Het zijn geschoolde jonge mannen en we hebben leuke gesprekken en maken enkele mooie foto’s.
We krijgen ook nog water mee voor onderweg en nemen afscheid na uitwisseling contact op instagram.

We vervolgen de onze weg en gaan op een grote plaats an.
Er zijn meerdere moskee s en bij een supermarkt vragen we aan een man die werkt voor reclame cq marketing bij de ingang en Engels spreekt voor hulp

Hij vraagt de winkelman cq eigenaar en nog een ander maar het is lastig hier voor een plek ..dus we gaan veder.
We lopen het stadje uit met as doel een huis te vinden met vlak grasgrond voor de tent.

Op een kruising spreekt een jonge man vanuit zijn auto hoe het gaat en zegt steeds welkom to Jordanië.
We vragen of hij mogelijk kan helpen en dan moeten we met hem mee gaan naar zijn ouderlijk huis.
Hier kunnen we slapen in de woonkamer en hij wil eten laten brengen.
Hij Qusem is een aardige man die echt zijn best doet het ons naar de zin te maken.
Zijn baan is taxi chauffeur in de hoofdstad Amman.
Hij ging daar normaliter heen maar om ons blijft hij nu hier.

We gaan eten met elkaar an een lage tafel waar je gehurkt bij zit en tis gevarieerd. Shoarma … brood en patat en kavala en groentes. Het smaakt echt goed.

Ik vraag hem na een schilderij an de muur met een Arabische tekst. Tis een deel uit de Koran Hij legt ons uit wat de paar Arabische zinnen betekenen en het is een heel verhaal over God en hoe sterk hij is en dat hij over ons waakt.

Mooi altijd dat we praten over dezelfde God vanuit een andere hoek.

We maken onze luchtbedtjes op in de kamer en zeggen welterusten en krijgen van Qusem zo iets terug vanuit zijn slaapkamer.

Goedemorgen wandelmaatjes ! Dat was weer met verbazing genieten van jullie avontuur. Glijden in Jordanië. Jullie doen het beter als in de Alpen waar bijna niet te glijden is ..Op de skies welteverstaan . De foto's geven duidelijk het verschil aan tussen de landen die jullie bewandelen. Zo mooi !! Wandel ze met groet !-#

Annie Wolken . 2023-01-14 07:44:23

Wat een gedoe bij de grens, maar ook dat is weer gelukt. Ook weer een slaapplaats bij gastvrije mensen. Als ik die blauwe lucht zie en die vergelijk met de grijze lucht hier, zou ik daar nog blijven.

Marja L 2023-01-14 08:28:21

Wat weer een enerverende dag jullie beleven van alles en soms ook nog erg spannend. Groetjes en een goede dag gewenst vandaag. Gaat het een beetje met je knie Monique? 🙋‍♀️🚶‍♂️🚶‍♀️

Annie Knol Kolthof 2023-01-14 09:21:37

Prachtige foto maar wat een griezelige smalle paadjes zie ik jullie lopen. En wat toch steeds weer zulke vriendelijke mensen overal. Wat zullen jullie nog lang terugkijken op deze bijzondere reis. Nog even en einddoel bereikt. Gr.Will.

Will van Leeuwen 2023-01-14 09:38:55

Wow, wat een wereld van verschil! En die man die met jullie osseert, is dat de sjah of zo?🤣 ik kan me voorstellen dat Monique op haar kont afgedaald is als ik zo zie, die helling met alle losse gruis en steentjes!!! Denk er maar gied om, dat laatste stuk! Wat zijn die mensen die jullie op jecreis tegenkomen toch gastvrij zeg👍

Marjon Estié 2023-01-14 09:43:53

Hallo Wandelmaatjes, Toch, wil ik nu graag gaan reageren, na al vanaf de 1e dag jullie gevolgd te hebben. Echt, echt, wat is het een enerverende, ontdekkende, emotionele, verrassende, blijde, uitdagende, liefdevolle reis. Alle emoties, zoals zijn te lezen, zoals te zien, komen zooo bijzonder over. Ik had willen wachten tot het einde, om te schrijven. Mss vreemd, maar ik mag ook graag schrijven, en ben niet handig om korte reacties te schrijven. Ook mbt tot klein beetje mindere weerstand, kan ik me nu niet langer 'stil' houden:-) Het is wederom, net zoals de reis naar Rome, zo belevend te volgen. Blijf nu dan ook, wandelend dag voor dag, verder met 'Deze Reis'. Hierbij nog even kleine toelichting. Wij heben elkaar ontmoet, tijdens de wandeling in het Bargerveen. Ik had me aangemeld om die dag met jullie mee te lopen. Eenmaal bij jullie huis, bleek dat jullie al vertrokken waren. Maar gelukkig hebben we elkaar nog ontmoet in het Barerveen en hebben nog stukje samen gewandeld en gezellig even pauze genomen. Wie weet, zien we elkaar nog een keer:-) Voor nu, Voorspoedig Reis, HARTEGROET Willy

Willy 2023-01-14 15:08:27

zo maar gleidende de berg af tis wat, en dan met die zware tassen

Akkie 2023-01-14 17:19:36

Wer darf hinaufziehen zum Berg des Herrn ? Wer darf stehn an seiner heiligen Stätte ? Der reine Hände hat und ein lauteres Herz.... Er wird Segen empfangen vom Herrn und Heil von Gott seinem Helfer ! - Mit diesem Wort aus Psalm 24 will ich euch ermutigen für das letzte Stück des Weges.

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2023-01-14 20:59:19

Het 'gedoe' bij de grens is natuurlijk ontstaan door de vele aanslagen en ter veiligheid van de inwoners van Israël, de kosten, tja dat is belachelijk.. Ben benieuwd of je het Jordaanse mes mee terug mag nemen de grens weer over terug, hahahaha, toppers zijn jullie!