Dag 139 Galacacades - Pella 28 ,2 km

Griekenland, Pella

Een vrachtwagen start de motor rond 7 naast het sportgebouw en ik word ervan wakker en start ook weer …de zoveelste pelgrimsloopdag.
Gips noemt het ook wel eens topsport wat ook wel zo voelt.
Na het spul weer opgeruimd te hebben de tasse weer op de rug en dan eerst weer richting de kerk om de sleutel in te leveren.

Dan een koffie to go …en daar ga ik weer op pad.
Bij een banketbakker koop ik een lekker broodtje met een choco laag erboven op.

Vandaag hoop ik aan te komen in Pella het geboortedorp van Alexander de grote waar nog resten moeten zijn van zijn paleis.

Ik moet langs drukke wegen met af en toe een dorp. Bij de ingang van een dorp krijg ik een controle van politie in burgerkleding. Ze tonen hun id en dan vragen ze die van mij. Na een foto en uiteraard vragen .. meer persoonlijke dan voor hun werk kan ik mijn weg weer vervolgen.

Bij een bar krijg ik een kop koffie.
Het word hier steeds drukker en de bevolking is meer gemengd qua uiterlijk.
Een man in een dhl bezorgdienst auto stopt en wil graag weten wat ik doe en daarna met me op de foto. Hij is ook bergwandelaar en zeer enthousiast. Sommige mensen geven je een gevoel net as je ze al jaren kent.

Ik pak weer andere paden achterlangs door agrarisch gebied over glooiende bergen.

Bijzonder het zijn hier allemaal katoenboeren en het wemelt hier van de plukresten.
Verderop worden ze verzameld en in dikke pakken gedrukt.
Ik versier mijn stok er ook wat mee leuk bij het bruine schapenwol uut Drenthe.

Mijn stok heeft ook wat onderhoud nodig want hij slijt flink an onderzijde. Door natheid is een schroef of spijker niet voldoende.
Ik loop tegen een omgereden klein ijzeren kapelletje an en het kruis is nog heel Die is mooi voor onder an de stok.

Ik loop langs een archeologische vindplaats welk achter een hek bevind. De bocht om zie ik dat het loop hek los staat. Een man is verderop an t werk en ik mag wel een kijkje nemen.
De ingang is beschermd met golfplaten. Binnen ga ik via trappen een tombe in van een vast belangrijke Macedoniër uit de oudheid. Prachtig om hier zo te zijn.

Ik bedank de man en ga verder en loop zo achterlangs het dorp Pella binnen met gelijk an mijn rechterzijde de overblijfselen van het paleis van Alexander de grote ook wel de gruwelijke genoemd die zo n 350 jaar v christus een wereldmacht had opgebouwd door verwoestende strijd.
Hij begon daarmee toen hij het goedgetrainde leger van zijn vader erfde. De erfenis verkreeg hij na eerst zijn half broers en zussen uit te moorden.

Ik ben mooi op tijd en zo rond drie uur loop ik het dorp binnen en zoek dan eerst weer een koffie bar op.
Van een Duits sprekende man hoor ik dat rond vijf uur de pastoor bij de kerk is.

Ik zoek op tijd de kerk op ..die zich bevind hoog in dorp.
Er loopt een oudere vrouw die denk ik koster is buiten op het terrein rond.
As ik er heen loop doet ze het hek voor mijn neus dicht en roept me wat vreemd toe.
Ik denk dat ze bang is.
Dan blijf ik maar voor het hek in de zon wachten.
Er komt een vrouw in auto an en even later de pastoor ook.
De vrouw spreekt Engels en heeft kamers in de verhuur.
De pastoor komt er bij en met ondersteuning van mijn documenten leg ik mijn verhaal uit.
De pastoor heeft geen plek en de oude vrouw werkt ook niet mee.

Ik stel voor om mijn tent voor de kerk te zetten achter het hek maar dat zien ze ook niet zitten.
Dan bedank ik en ga maar opzoek naar iets anders.

Zo as vaker zoek ik weer een bar op.
Jonge mannen in een soort Lotto bar vraag ik om hulp.
De ene spreekt redelijk Engels en belt met een soort van dorpsvoorzitter die aangeeft bij een dorpshuis te kunnen overnachten in de tuin.
Daar maar op an dan…even later vraag ik nogmaals de weg aan een jonge vrouw en zo kom ik bij een huis met naam Alexander an.
Ik vind de deurbel waar ik licht zie branden.

Een jonge man genaamd Alexander spreekt goed Engels en ik moet maar even binnen komen as ik mijn verhaal doe.. ik ga in de kamer waar ook zijn vriendin me aardig toespreekt en nieuwsgierig vraagt wat ik doe.
Het is een ander huis dan het bedoelde dorpshuis en hij belt voor mi ook wat nummers. Ook met de buurvrouw…die blijkt de vrouw te zijn bij de kerk met
de kamerverhuur wat hier naast dus is.

Ik zeg dat ik dat niet voor ogen heb en dat ik de reis niet commercieel wil.
Dan praat het stel met elkaar en hebben ze een oplossing welk voor mij een grote verassing is.
Ze hebben een appartement aan de achterzijde die momenteel niet verhuurd is en daar mag ik in.
Ik zag al bij toeval dat Alexander een t shirt draagt met mijn geboorte jaar 1973 en dacht ja hoor het komt vast weer goed.

Het is helemaal geweldig.. wat heerlijk ff zo n luxe.
Ze brengt me ook nog wat eieren om te bakken en een stuk bloemkool .

Ik ga lekker douchen en maak het eten klaar.
Ze hebben me ook nog uitgenodigd voor wat te drinken en gezelligheid wat ik niet afsla.
Tis een leuk en aardig stel.
Hij doet ondertussen ook nog zijn werk achter de pc. Na wat koffie en drinken zoek ik mooi mijn eigen plekje op en geniet van de comfort op het groot bed.
Wat zal ik slapen.

Je hebt het verdiend Barry Lekker in een groot bed slapen Wat een luxe voor een pelgrim Het moest weer zoo zijn zo als het zoo vaak gebeurde kwam dit ook weer goed Slaap lekker en succes gr

Bertus gepken 2022-11-17 22:29:46

jou wandelstok wordt steeds mooier en het verhaal wat jij erbij kunt vertellen ook steeds beter, lekker slapen op dat grote bed

Akkie 2022-11-17 23:13:53

Do what you do !!

aly 2022-11-17 23:39:13

Ik denk dat het zeker topsport is, jonge wat heb jij een conditie. Lijkt er op, om bijna elke dag een marathon te lopen.