Dag 88 Kljake- Sinj 33,1 km

Kroatië, Sinj

Wat draai ik wat op het korte bankie maar slaap gelukkig zo weer verder. De paar extra pivo s helpen dan ook wel mee.

Ik sta op maar het bovenste deel van het huis is nog rustig. Ik pak de boel wat in en breng de dekens naar boven. Dan tref ik de gastvrouw en ondertussen worden de kinder wakker in bed of op de bank. De zwager komt er ook weer aan en we drinken koffie en ik krijg brood.

De jongens gaan naar school en ik ga ook weer te voet. Ik bedank de gastvrouw met een paar klompjes, ze verteld dat ze van alles doet, Boten en huizen poetsen en zelfs schapen scheren. Tis een aanpakker en hef het maar druk met haar door de man in de steek gelaten huishouden. Een best wicht.

Ik ga het bergje af en dan de grote weg weer op. Mooi weer en de pas der in.
Ik kom langs kleine winkel en koop wat dagelijkse boodschapjes.
Een stuk verder pauze op een muur in de zon.

Bij volgend winkeltje sta ik stil en een locale man biedt me drinken aan en ik krijg spontaan een fles cola die ik de hele dag bijna draag.
Gipsy is meer van de cola en we hadden hem met zijn tweeën al lang op gehad.

Op de straat lig weer een dode slang. Die kom ik vaker tegen een paar dagen terug zag ik ook een grote boskat cq lynx. Dat was wel bijzonder.
Ook zitten hier genoeg wolven.

Ik pak nog een mooi stuk natuurweg dat langs een beek gaat. Regelmatig moet ik op stap stenen oversteken. Ik verstap me een keer en heb de voet nat. Maar goed dat het droog weer is.
Dan de weg weer op en kom ik de stad Sinj binnen. Een kleine kapel op de berg met een getrapt liggend kerkhof ervoor is een mooi gezicht. Dan ga ik wat eten bij een snel restaurant. Zo’n lekkere hamburger met veel groentes.

Dan naar de grote Maria kerk waar niemand is. Ik vraag bij een koffie bar er tegenover of ze kunnen bellen voor mij naar een bestuurder. Het wordt niet wat en ze raden me aan om naar de dienst te gaan om 7.00 uur Dat doe ik gezien het ook bijna zo laat is. Het wordt ook zo donker dus hopen dat ik de juiste mensen tref.

De dienst in Kroatisch heb ik meer mee gemaakt en ik volg het op ritme die me bekend is. aan het einde praat ik met de priester die een Franciscaner monnik blijkt te zijn. Ik moet mee komen voor een stempel en hij belt gezamelijk met een jonge student wat af. Op het laatst is er iemand onderweg. We gaan naar buiten en ik
hoor mensen zingen. Ze laten me even binnen in een ruimte waar ze zingen en verschillende onderwerpen aan snijden

Dan komt de hoofd pater en hij neemt me mee naar huis een bar restaurant waar ik ook kan slapen, Ik moet mee in auto … wel de andere kant op dan normaal. Maar ik ben bliede met een plek.

Ik krijg lokaal eten. Gestoofd vlees in zuurkool. Dan ga ik naar de kamer en na een fijne douche stap ik in bed. Onvoorstelbaar vind ik het dat ze zo gul zijn voor een pelgrim.

Morgenvroeg kan ik ook an t ontbijt.

Ha Barry Goedemiddag! Gastvrijheid ten top !Mag ook wel voor een pelgrim die toch in zijn eentje over Gods wegen loopt om het zo maar te zeggen ! Ha ha straks moet je weer wennen! Nee hoor ,dan schrijf je vast MET GROTE BIJDSCHAP IS AANGEKOMEN ! Wandel ze en groetjes voor beiden Poot voor Maurice .

Annie Wolken . 2022-09-23 16:18:36

Wat mooi dat het weer voorspoedig gaat. En de zuurkool ziet er heerlijk uit 😀. Jullie kunnen je er alle 3 op verheugen om elkaar snel weer te zien 😃. Goed weekend alvast 😇

Tante Lenie en Lydia 2022-09-23 16:45:37

Wat een mooie foto’s weer. Ik was alleen op zoek naar de dode slang. Ik hoop niet dat je wolven tegen komt. Wel fijn dat je een paar dagen niet in je eigen villa hoefde te slapen. Ook fijn dat ze daar veel van pelgrims houden en zo gastvrij zijn.

Marja L 2022-09-23 17:03:21

Laat de wolven daar maar Barry

Dick Zeeman 2022-09-23 18:21:44

Goeinaomd Stoofvlees in zuurkool, nooit gegeten maar als je goede trek hebt zal het héérlijk smaken 😋 Da’s mooi om een Lynx te mogen waarnemen, die zullen we hier niet snel zien, wolven wel. In de buurt van Wapserveen (in Drenthe) zijn al heel wat schapenboutjes verorbert door de wolven, zelfs een pony en een koe hebben het loodje moeten leggen. Vraag; Jullie geven de hééle reis, steeds klompjes aan de vriendelijke mensen waar overnacht word. Dat moet een behoorlijke zak vol zijn! Raken ze nog niet op 🤔😏 Moi mar weer 🎵