Dag 179 Kykkos klooster - Praitori 26 Km

Cyprus, Praitori

Rond zes worden we wakker maar doen nog een uurtje kalm an gezien het vies weer is.

We gaan weer eerst naar de gasteneetzaal voor koffie en thee…en eten geroosterde toast lekker met suiker op gesmolten boter welk me doet denken an logeren vrogger bij tante Ria.

We geven de keuken lui een paar klompjes as dank en treffen een grove monnik bij de keuken die ons mandarijnen geeft en zegent ons voor de verdere reis nadat hij van de anderen hoorde over onze pelgrimage.

We maken ons klaar voor vertrek en moeten de regenkleding an.
De Poolse jongen vertrekt ook weer en dankt ons nogmaals voor de tip.
Hij wandelt hier een dikke week en nodigt ons uit voor as we een keer naar IJsland gaan.
Hij werkt daar een groot deel v h jaar in een hotel. Het moet daar ook heel mooi zijn.

We danken ook de gastenbroeders en werken de tassen weer op de ruggen.
De poncho s komen er ook over zodat alles droog blijft.
Dan ist mooi dat je weer een medepelgrim hebt om die gekke dingen over je en rugzak te krijgen.
Eenmaal buiten werken ze behoorlijk op de lachspieren en as het nog niet genoeg nat is komen de tranen der bij uut de ogen.

Tis goed koud …vooral an de handen doordat we lopen in de wolken die blijven hangen op deze hoogte.
We gaan eerst afdalen op de E4 en op een klein dorpje an 5 km verderop.

Klimataria lijkt wel uitgestorven maar de slimme telefoon geeft an dat er een klein market/bar moet zijn.
We komen langs een heel leuk kerkje opgetrokken in natuursteen met een leiendak.

En zo in t midden vinden we de kleine market bar die los is.
De eigenaar zit er mooi te tv kijken.
Het hef wel wat van een woonkamer maar dan met wat spulletjes rondom te koop.
We bestellen een kop koffie en heet water en dan zien we wat bananen en hij heeft ook nog een paar plakken brood in de diepvries. Een paar colaatjes en we hebt wel weer genoeg voor de dag.

We gaan verder op pad en komen in een prachtig gebied terecht van naald en loofbomen en naast ons slingert een beekje met ons mee.
We komen op een soort van picknick plek terecht waar twee beekjes samenkomen en er is een prachtige oude natuurstenen brug.

Totaal niet verwacht dat deze naar beneden wandeling zo geweldig mooi zou zijn dus echt een super verassing en we vallen vaak even stil nog net niet met open mond.

We pauzeren er even en gaan verder door prachtige natuur waarbij de struiken en bossen een uutleg info bordtje hebben.

Twee jagers met honden treffen we an .. ze bent opzoek naar konijnen en kalkoenen.

Langs grote waterbekkens verdwalen we wat in een prachtig soort duinen landschap.
Gips wil hier graag wat van Maurice uitstrooien gezien het hier zo vredig en mooi is.
Op een duin in de zon strooit ze wat uit en tis mooi en tevens emotioneel tegelijk.

Via de slimme telefoon zijn we vlot weer op t juiste spoor en gaan via een kalkgesteente bergpad weer omhoog.
Verderop de berg op moet weer wat bewoning zijn dus we zetten de pas er nog even goed in ..om voor donker een dorp te bereiken.

In het dorp zien we een oude moskee met een minaret die in dit deel van Grieks Cyprus buiten functie zijn maar wel uit respect door de overheid worden onderhouden.
An de Turkse deel is dat helaas anders.
We hoorden dat daar geen christelijke kerk meer in de benen is.

Een boer verteld dat er wel een pastoor moet zijn en we gaan opzoek in t dorpje.
Er komt een auto an en de pastoor blijkt er in te zitten.
Hij is minder goed in Engels en heeft geen plek maar verwijst naar een kleine bar verderop.

Het is een kleine sobere bar.. en er brand wel de houtkachel.
We bestellen ons eerst wat te drinken.
Er zitten wat mannen rond een bordspel en eentje spreekt redelijk Engels maar kan ons ook niet direct zo helpen.
Dan komt de pastoor er ook zitten en ik ga nog een gesprekje an en laat hem de documenten zien.
Hij heeft geen stempel en …geen plek en ik vraag hem rustig nog s na te denken.
As we de tassen oppakken geeft een man aan dat de pastoor inmiddels wat weet.

We kunnen in het huisje van zijn broer die ook priester is en momenteel in de havenstad Limasol is.
We kunnen er gelijk heen en hij begeleid ons.
Tis echt heel bijzonder dat we van het eenvoudige toch van alle gemakken voorziene onderkomen gebruik mogen maken.

Verderop zit nog een restaurant waar we nog heen gaan om wat te eten.
De aardige eigenaresse kookt op een soort van buitenkeuken grote BBQ op houtskool.

We bestellen weer Souvlaki cq vleesspies van varken en kip met lekkere zelfgemaakte patat en een grote bak verse groente.
Het smaakt echt verrukkelijk en we pochen de vrouw goed. Ze is een heel vrolijk mens.

Er zitten diverse mannen an een eigen tafeltje vanwaar ze wel de grootste gesprekken met elkaar voeren op afstand .

De ene man die goed Engels sprak uit de andere bar is hier nu ook en hij verteld de anderen over ons.
We geven an dat we morgen vetrekken en hij vind dan dat we ook nog wat laatste km dansend hier moeten afleggen.

Na het eten komt er Grieks Cypriotische muziek op uit de digitale leuke jukebox en hij gaat in de benen met de gastvrouw.
Ze dansen met elkaar en ook om de beurt apart van elkaar.
Ze maken van die draaiende bijzondere bewegingen dat ze wel op een stel paradijsvogels lijken.
Ze klappen ook af en toe erbij in de handen en hij klapt soms met platte hand op zijn schoenzool.

En zekers wij moeten ook mee doen en laten om en om onze kunstjes zien op de muziek.

Dikke lol hebben we …en wie had dit nou verwacht zo op de leste avond op Cyprus.

De hoofddansers zoeken het nog even hoger op door op de tafel te dansen.
Wat een mooi volk.

Na de dans bedanken we ieder en gaan naar pastoors zien huusie en bed gezien we morgen weer vroeg op moeten richting het vliegtuug.
Dan get het echt gebeuren op naar het beloofde land.

Was Mario er ook om karaoke te zingen??😂

Petrus 2022-12-26 21:25:27

Wat een bijzondere momenten daar op Cyprus, mooi om ook een beetje van Maurice achter te laten, zo rustig. een goede vlucht samen