Dag 193 Magdala - Kafarnaum 15,5 km

Israël, Emek HaYarden Regional Council

Rond zeven weer wakker maar we doen nog eem kalm an.
Nog eem keer douchen en de schoenen repareren ..nu met seconden lijm en pleister verband erover.

Er is niemand meer v d mannen die voor ons het onderdak hadden geregeld maar via de slimme telefoon zeggen we nogmaals dank.

Na een tijd langs het meer te hebben gelopen rusten we uit op een relaxed bank.

Het water van het meer is hier wel wat vuil …tenminste van wat hier zo aanspoelt tussen de begroeiing.
We komen door een palmenbosje en moeten steeds onze weg vinden om om het meer te blijven lopen.
Dan weer een villa en dan weer een resort welk met hekken is omheind.

In ruiger met riet en bamboe gebied word ook veel gewildkampeert er staan diverse tentjes en ook veel bbq s en vuur plekjes.
De meeste zijn verlaten.

In een pad door het bamboe is het net een soort tunnel … we lopen erdoor heen.
We komen uit bij een museum waar een gevonden boot is te zien die stamt uit Jezus zijn tijd.
Hij is gevonden an t strand door twee wandelaars.
Het is een hele klus geweest om hem op te graven en te conserveren maar dat was echt wel de moeite waard.
Ik moet denken an onze kano van Pesse.
In Drents museum.

We komen langs een joden kerkhof en een monument voor de slachtoffers.

Bij een leuk strandje waar ook een man wild kampeert gaan we rusten en op een grilletje die er staat maak ik de overgebleven kipjes nog s warm.
Tis vandaag ook best weer warm.

Van de olijfbomen pluk ik me wat olijven waar ik de stok mee inwrijf. De olie geeft een mooie kleur an het hout.
We passeren een opgraving van een paleis uit 700 na Christus die onder leiding van Duitse archeologen is uitgevoerd en gefinancierd.

Dan komen we in Tabga waar een klooster en kerk onder Fransicaans beheer valt omtrent het verhaal van Jesus die voor een menigte van 5 duizend mensen sprak en hun voorzag van korven vol brood en vis uit maar vijf broden en twee vissen.

De rots waar hij toen op zat is nu te zien onder het altaar van de kerk.
Een aardige monnik geeft ons ter plekke uitleg.
Hij is in de zomer meer druk as een soort van bewaker verteld hij.
Dan heb je hier veel Arabische jeugd met speedboten en luide muziek rondhangen op het meer bij de heilige plek.
Wegjagen gaat lastig ronde kerk aan zee.
De politie helpt hem maar minimaal.
Het lijkt ons ook echt storend en zijn blij er in deze rustige tijd te zijn.
Er komen hier ook weer veel bussen vol met bedevaartgangers uit Amerika en Europa.

We gaan de berg Beatitudes op waar Jesus de bergrede cq zaligsprekingen uitsprak.

Boven op de berg staat een kerk welk in Byzantijnse stijl is gebouwd.

We moeten om het terrein van een boer heen en komen dan via hekwerk en groot hek binnen. Er word Entre gevraagd maar we mogen doorlopen as we zeggen pelgrims te zijn vanuit Nederland.
Op het terrein is een groot zusterhuis voor bejaarde zusters wonen.
Een Franciscaanse non die in de voorkerk een winkeltje heeft vragen we om hulp voor eventueel verblijf hier.

De dag loopt al weer mooi ten einde namelijk. Ze belt met een secretaresse die in een gastenhotel zit verderop.
Ze hebben hier ook Paus Johannes de 2e gehad as gast.

Helemaal tegen het gedachtengoed in van Franciscus vragen ze hier een enorm bedrag voor de overnachting ..en we kunnen er dus niet as pelgrim terecht.
We zoeken de secretaresse persoonlijk nog even op en laten onze documenten zien
die ze maar half leest en aangeeft niks voor ons te kunnen betekenen.
Ik kan het niet laten om er toch iets over te zeggen en het voelt weer een beetje as Assisi waar ook de commerciële gedachte het had overgenomen van de nederige fransiscus gedachtegoed,… maar goed jammer …we zakken weer af van de berg en lopen door fruitbomen op de plek Kafarnaum af.
We zijn net voor sluitingstijd binnen in het omheinde oude dorpje van Jesus.
Bij het loket mogen we zo door lopen zonder te betalen….de man geeft an dat we nog twintig minuten hebben.

We lopen richting hoofdkerk die as een betonnen soort van spaceshuttle boven de resten van het huis van Petrus hangt waar Jesus ook veel verbleef.
Er was eerst een octogonale kerk over het huisje heen gebouwd maar die is verwoest.

Het hele dorpje is later door lava door een vulkaanuitbarsting zo een 700 jaar terug bedolven geweest.
Er staat ook een groot deel van een Synagoge gelijk naast .. deze is ook gebouwd op zijn voorganger uit Jesus tijd.

We willen graag meer tijd hier doorbrengen en ik vraag eerst aan een Afrikaanse pater of hij ons kan helpen voor eventueel onderdak.
De hoofdpriester word gebeld en we moeten wachten maar er komt vast een oplossing zegt hij wat al goed klinkt.
Het terrein gaat dicht maar wij mogen wachten en het voelt goed een beetje worden opgesloten in Jesus en zien kameraden zien dorpje.

Het word al donker en de man uit kiosk gaat weg en geeft me nog een houten rozenkrans.
De Afrikaanse pater bracht ook al een fles water naar ons.

Dan komt de verantwoordelijke priester en hij neemt ons mee naar de achterzijde van het kloostergebouw waar in de gewelfde kelder een grote ruimte is voor gasten en nu vrijwilligers en werklui slapen.
Ze …een groep mannen zijn Pools en knappen een toiletgebouw op en maken nog een extra gastenhuis op het terrein.
Een jonge man die oomzegger is van de priester spreekt goed Engels
Ze maken voor ons een groot bed klaar van losse elementen in de centrale ruimte.
Er zijn ook slaapvertrekken en douches en een keuken.
Een zuster maakt avondeten en zo zitten we later mooi gezamenlijk met de aardige mannen an tafel.
We praten mooi over Polen welk we goed hebben leren kennen door een grote rondreis enkele jaren terug.

Ik krijg zelfs nog een glaasje whisky en na een tijd komen ook nog de Afrikaner en Poolse pater er bij.

Tis heel gezellig en de Afrikaanse vrolijke Anselme bied an ons morgenvroeg nog een privé rondleiding te geven voor dat het terrein weer open gaat. Wat mooi.

Dan ist weer mooi west en gaat ieder plat en wij dus ook.
Lekker slapen in deze bijzondere heilige plek.

Wat weer een bijzonder verhaal van jullie. Prachtig….ik volg jullie elke dag vanaf dag 1. Als lange afstandsloper (kan ik dit in vergelijking met jullie nog wel zeggen?) heb ik hier zeer veel bewondering voor.

Hans Jorna 2023-01-08 15:10:04

Die commerciële toestanden is toch wat. Gelukkig weer liefhebbende mensen op jullie prachtige pad

Linda 2023-01-08 15:15:33

Poles from Cafarnaum say hello ! :)