Dag 133 Ano Kalliniki - Florina 15 km

Griekenland, Florina

Rond zeven in de nieuwe tijd sta ik op.
Ik kan mooi koffie zetten via een waterkoker in het keukentje.
Dan eet ik eerst mijn ontbijt uit het tasje v d pastoor en ruim dan de boel weer op.
Voor onderweg maak ik nog een bakje voor in de thermobeker en zo stap ik het leuke onderkomen uit.
Op naar de grote plaats Florina.
Het zou an t einde vd middag gaan regenen…dus qua weer begint het wat minder in Griekenland. Morgen moet het helemaal slecht zijn vlgns de slimme telefoon …we zien het wel weer.

Ik plan wat wegen achterlangs zodat ik de drukke straat wat vermijd.
Het zijn wat zand en verharde wegen tussen de bergen in.
Er komt best wat wind opzetten en de temperatuur zakt ook.

Door een dorpje ga ik met grappige versiersels in de tuin. Ook een molentje.
Hier ook overal van die kleine miniatuur kerkjes bij de huizen voor an de straat.

Richting de stad moet ik wat klimmen.
Florina lig aan de voet van gebergte.
Hierlangs loopt de grootte lange afstands wandeltocht de E4.

Het eerste stuk langs de weg gaat door industrie gebiedt en ik zie een grote Lidl winkel. Die heb ik al lang niet gezien en ik ga er eerst heen voor wat boodschappen.
Een grote bak met yoghurt drink ik gelijk buiten op.

Dan loop ik de stad in die me wat tegenvalt qua bebouwing Het is geen mooie stad.
Via via kom ik wat in het centrum terecht en in een drukke straat met eettentjes roepen een paar mannen die op terras zitten me toe. Ze willen me drinken aanbieden.
De ene spreekt goed Engels. Hij heeft lang gewoond in Australië.
De ander is boer en heeft wat koeien.
Ik mag ook met een vorkje wat van de borden meepikken. Ze doen dit altijd op zaterdag middag.
Beetje gezellig drinken en hapjes eten.
Der komen wat mensen langs om te praten en er komt nog een kameraad bij zitten die bij de politie recherche is.
Ik krijg van de mannen de een na de andere fles bier en denk zo van .. ach tis me ook wel eem oké.

Een paar uur later stappen ze op en na een bord kippepootjes zoek ik de kerk op. De grote kerk lig een stukje verderop aan een riviertje.
Der gaan allemaal mensen naar binnen en
Ik ga ook kijken en pak een plaatsje achterin .
De mannen worden gescheiden van de vrouwen.
Het is meer zingend bidden wat enkele mensen voorin doen links en rechts van het heilige middenstuk. Daar loopt af en toe de pastoor achter de fraai versierde houten wand. Hij komt ook met wierook door de kerk.
Bijzonder is het voor mij om zo n dienst bij te wonen.
De mensen komen en gaan en maken veel kruistekens. Tevens kussen ze de beelden en iconen van de verschillende heiligen.

Ik tref een man in het voorportaal die Engels spreekt en een soort koster is.
As de dienst afloopt tref ik de priester en laat het document zien.
De koster is er ook bij en vertaald het een en ander.
De pastoor wil me geld doen voor een hotel maar ik zeg dat dat niet nodig is en ik mijn matras en alles bij me heb.
Dan neemt de koster me mee naar een gebouwtje er tegenover.
Er staan wat tafels en ik vind het oké. Helemaal omdat het begint te regenen.
Ik krijg ook een sleutel van de toiletruimte onder in de kerk.

Ik ga nog naar een koffie bar om mijn dagboek bij te werken.
Dan maak ik mijn bedtje weer op een tafel en kruip lekker in mijn vertrouwde slaapzak,
Ben benieuwd hoe laat morgen de kerk cq klokken beginnen.

Het mag ook wel eem goed wezen. Eem niet 'aan' staan 🦋.

Thyti 2022-11-10 21:11:14

Goede dorpsbewoners tref je elke keer maar En een borrel gaat er altijd in 🍷🎵🍺 Dat geeft de Pilger moed om door te gaan Gastvrijheid is een groot goed 👍 Dat moet gekoesterd worden Recht zo die gaat naar de volgende rustplaats Er is elke keer weer plaats in een herberg. Privéhuis of je eigen hoteltent Jammer dat je al een paar dagen verder bent, dan wij lezen , maar ook dat heeft zijn redenen . Komt de auto van Monique al weer in een vertrouwd territorium ? Carpe Diem 🌴

N. Ahoj 2022-11-10 21:33:13

altijd even wennen aan de andere dingen in een land maar wel met een bekende winkel,