Dag 143 Livadi - Galatista 16,7 km

Griekenland, Γαλάτιστα

Na een koude nacht met een paar keer wakker ervan sta ik op tussen 6 a 7.
Ik meld me bij moeders en krijg een kop koffie en wat koekjes. Ik krijg ook nog wat koekjes en verpakte choco croissant uit de market van haar voor onderweg. Ik geef de lieve vrouw een paar klompjes en we knuffelen even as afscheid. We hebben niet veel kunnen praten maar ze straalt as zorgzame moeder uit haar ogen.

Ik kies toch weer voor een natuurpad anders moet ik heel veel om. Ik ga over de bergen waar ook een mist hangt. Het is stukken kouder hier en ik heb de lange broek over de korte aangetrokken. Mijn zakmes ben ik ook verloren. Daar baal ik van… een oude herders mes nog van Gips haar pa.

In de bergen merk ik dat ik moe ben van de gebroken nachten en van de lange en vermoeide tochten de laatste dagen en wil vandaag niet te ver.
As een flits gaan diverse gedachten langs me heen .. zo van wat ben ik al lang onderweg en al die paden en bergen en ontmoetingen.. het is soms net een lange droom.
Ik heb het nog niet eerder gehad maar op zulke momenten mis je je thuis haventje best wel. Lekker ff bij de holt kachel en zo.
Maar goed ik ga verder te voet …. En vandaag dus niet te vermoeiende dag ervan maken.

Ik heb weer ruige paden met wat klimwerk Ik pauzeer kort gezien het koud is..
ik pak een stuk geen binnendoor weg omdat het mistig is Ik klim tot 1000 meter en precies op die hoogte hebben ze een kleine kapel gebouwd waar ik mooi ff na binnen ga. Ik steek wat kaarsjes an voor diegene die het neudig hef en eet ook ff wat.

Dan krijg ik een flinke afdaling en zit verkeerd … ik moet terug omhoog en aan de andere zijde v d kapel naar beneden. De wegen liggen digitaal soms heel dicht bij elkaar maar komen onder aan de berg heel verschillend uut.

Ik loop langs leuke paden richting het dorp waar ik denk te willen blijven. Bij een tankstation direct in het dorp vraag ik na een nieuwe telefoon laad kabel maar die hebben ze niet. Wel een lekkere kop koffie en de jonge man is aardig en geeft me nog een koekje. Hij weet ook waar de priester woont want dat is haast zijn buurman.

Ik zoek het huis eerst maar s op wat an de rand v h dorp is. Aan de deur tref ik de pastoor s zien vrouw an en nog een vrouw die dikke lol heeft omdat ik op kom dagen.

Maar de pastoor is er niet en ze hebben ook geen plek wordt me verteld via de dochter an de telefoon die Engels spreekt

Dan het dorp weer in en ik spreek de jongeman nog bij het tankstation. Hij geeft aan dat er een gebouw bij een andere kerk in aanbouw is waar ik misschien zo wel in kan. Ik zoek de kerk op en tref andere pastoor die hier niet woont en heen mogelijkheden ziet.

Dan tref ik een jonge die wil gaan sporten en vraag daar voor mogelijke plek maar ook lastig. Ik ga eerst maar s wat eten opzoeken en ik mag in een kebab zaak eerder naar binnen. Ze zijn eigenlijk nog niet los. De eigenaar en zijn vrouw zijn erg aardig en behulpzaam.
Ik vraag voor hulp voor een adres voor een nieuwe laadkabel en ik vertel van de tankstation. Er is nog eentje verderop en hij belt erheen. Er is een en hij springt in de auto en haalt eentje voor me. Gelukkig das weer een probleem minder.
Hij laat zijn vrouw bellen voor een plek voor mij en ook nog s met de priester vrouw. Dan is er toch een kleine kerk die open blijft en …waar ik kan slapen.

Ik ga eerst kebab eten en blijf mooi de avond er zitten. Ik eet nog eentje en ik krijg het van de zaak.

Dan loop ik richting het kerkje en onderweg roept iemand me toe vanuit een café en komt me na. Ik moet echt even binnenkomen en een biertje mee drinken. Ze zagen me de hele middag al lopen. De man is leidekker en maakt de mooiste daken in bijzondere vormen Hij werkte ook heel veel jaren op Athos waar ik heen loop. Hij doet me denken an Ronnie die bij ons ook zo’n vakman is bij de kerken.

Tis nog ff gezellig en na tweede biertje ist voor mij mooi west. De vrouw van de kebab zaak zocht me ook nog met de auto en brengt een paar dekens.
Ik neem ze met naar het leuke kerkje bij de basisschool. Het is binnen goed te doen met de temperatuur en ik maak mijn bed weer klaar in t middenpad.
Het luchtbed blaas ik niet te hard op zodat ik er nog redelijk op kan liggen.
Zo lig ik ook eens midden in een orthodox kerkje. Het duurt niet lang of ik zeil weer weg.

Ha Barry Tussen de regels door lees ik je zeemansbenen ! Roeien met de riemen die je hebt! Het valt niet altijd mee ondanks je soms boeiende verhalen . Hou vol kwetter vaak met de slimme telefoon naar je lieve Gibs ! ( die Houdt Maurice en Hurry UP wel.in de gaten! Groet en wandel ze !

Annie Wolken . 2022-11-22 07:24:15

Love and Light! Vrede en veiligheid. Hier een kaarsje voor jou 🦋.

Thyti 2022-11-22 07:54:37

Hoe verschillend is het voor jou met het vinden van een slaapplaats. De ene keer wordt het je aangeboden en een andere keer word je van het kastje naar de muur gestuurd. Ik kan begrijpen dat je dan naar je eigen thuis verlangd. Vooral nu het kouder wordt, maar je bent een doorzetter!! Af en toe houd ik wel mijn hart vast als je schrijft over mist en 1000 meter hoogte. Dan bid ik maar voor je.

Marja L 2022-11-22 07:56:23

Och het valt echt niet altijd mee zeker met het vinden van een slaapplaats, hou je taai en bel maar vaak met Monique 👌❤️🍀

Akkie 2022-11-22 10:53:18

Held ben je! In Israël zeggen ze: Chana haba be Jerushalaïm, of in het Nederlands: Volgend jaar in Jeruzalem, ik hoop voor jou dit jaar al, dat je Alija (opgaan) kan maken naar de Heilige Berg!!