Dag 136 Amyntaio Kato Grammatiko 28,5 km

Griekenland, Κάτω Γραμματικό

Om 6:30 gaan de lichten an in de voorkerk. Er is een andere man die slecht Engels spreekt maar hij is aardig.
Ik maak nog een Turks bakkie koffie op kleine brander in de keuken en ga dan weer op weg.

De stad door en nog ff langs de bakker voor een brood.
Ik neem weer mooie natuurlijke paden en er hangt nog wat mist wat altijd een mysterieus effect opwekt.

De heuvels zijn ingenomen door wijntellers.
Af en toe hangt er voor mij nog een trosje an wat wel aardig is van hun.

Ik zie op de kaart een teken van opgraving en loop er apart naar toe. Het blijkt een leeg veld … zal wel onder de grond zitten.

Bij een dorpje verderop een mooie zonsopkomst Bij een kleine koffiebar ga ik zitten met op achtergrond gezang uit de kerk via buitenspeakers.

Verder langs landelijke agrarische wegen.
Met vruchtbomen en druiven.
Een groot meer passeer ik waar ze water uit Putten .
Ook hier van die kleine grappige tempels bij de pad.
Ik vind een ijzeren haak die ik in de voet vd wandelstok maak gezien hij teveel slijt. De spijkers zijn al weg.
Ik vind een leuk bordje van de E4 ..mooi voor de verzameling.

Bij een koffie bar zitten twee oude mannen te kaarten. De ene helpt me via zijn vrouw an koffie. Hij komt bij me zitten en vraagt in halfbakken Duits en Engels waar ik heen ga. Hij ziet mijn psoriasis plekken op mijn armen die behoorlijk zijn verslechterd gezien ik de zalf niet meer heb en komt terug met een middel uit Indonesië.
Ik moet gaan staan en hij behandeld de plekken.
Daarna komt hij nog met een boterham zak vol gepelde walnoten en dikke tros druiven. De koffie is ook voor niks.
Ik neem afscheid met een knuffel en beloof voor hem te bidden bij de kloosters.

De route is vandaag mooi langs een berg en kleine dorpjes. Het levert mooie plaatjes op langs een ravijn en oude brug.

Er lig een dode das an de kant vd weg. Wat word er toch veel dood gereden.

Plaatselijk ook hier grof en huisvuil gedumpt in de mooie natuur.
Het is echt een gebrek an respect voor moeder aarde.

Ik kom uit op deze dag in een klein dorp met een kerkje. Een man in een pick up stopt en vraagt me wat ik hier doe. Nadat ik hem uitleg heb gegeven vraag ik ook of hij soms de pastoor kent…of iemand anders die over het gebouw gaat. Even later komt er een andere man an die in een bij gebouwtje eerst wat opruimt en dan kan ik er wel in. Het is wel wat vervalen maar er is een wc een keukentje en er staan twee 1 persoonsbedden. Ik maak eerst nog wat meer schoon en vooral de slaapruimte maak ik spinnenrag vrij. Gips was hier minder blij mee west.

Buiten op straat hoor ik een vrachtwagentje . Het is de groenteboer met allemaal bakken vol. Ik koop mooi wat groentes voor maar 1 euro.
Er is ook een kleine winkel verderop in t dorp en daar koop ik wat worstjes en natuurlijk een kold biertje.

Ik maak mooi het grilletje an de gang en zo eet ik uitgebreid.
Er stond een kleine brander in de keuken en ik had ook een gaspotje gekocht .. maar de aansluiting lekt dus dat word niks.
Dan maar aolewets water op de grill en met houtvuurtje krijg ik water voor koffie heet in een keteltje.
Zo ben ik weer mooi een tijdtje zoet voor de geneugtes des levens.

Nog eem een blogje bijwerken en tis weer mooi west veur vandaag.

Een heel verhaal weer! Vervelend dat je last heb van psoriasis en je zalf op is. Wat lief van die man om jou te behandelen met zalf uit Indonesië. In Indonesië hebben ze altijd van die middeltjes. Heerlijk dat je altijd weer fruit kan plukken onderweg.

Marja L 2022-11-13 19:58:24

Ik heb diep respect voor jullie. Ja, voor JULLIE. 🦋

Thyti 2022-11-13 20:02:17

Vanmorgen hoorde ik dat je een reisverslag bij houdt vanaf het begin. Ik heb af en toe een dag gelezen. Wat maak je een boel mee en prachtig al deze verhalen. Ik lees graag verder. Hele goede reis

José 2022-11-13 20:23:23

Weer mooie verhalen! Goede reis!