Rust Dag 120 Lac Klooster Sint Antonius

Albanië, Laç

Wakker worden in het klooster loge kamertje zo rond zeven kijken we eerst hoe het met onze brave viervoeter gaat.
Hij hef er nog niet veel zin in dus laten we hem nog mooi ff liggen.
Ik haal eerst bij het souvenierwinkeltje koffie en heet water voor gips haar thee.
Om 9 is er een godsdienst en die woon ik eerst s bij. Dan maar kieken hoe Maurice der an toe is. Tis ook nog s zundag dus normaal ook de rustdag ..

Vooraf an de dienst hoor ik al via de speakers overal geluiden van het rozenkrans bidden. Ik ga het kerkje in waar de mensen langs de muren lopen en kruistekens maken op kruizen en beelden.
Ook hebben ze briefjes bij hun. Het is hier een plek of hoop.
Wij hebben nu ook maar 1 hoop en dat is op dit moment dat Maurice opknapt en we weer samen verder kunnen.

Na de dienst komt hij wel wat in de benen /poten …om wat te lozen ..hij drinkt en eet ook weer een beetje.
We blijven hier vandaag mooi ff om te rusten en maken plannen dat hij morgen voor onderzoek naar de kliniek kan zoals voorgesteld door Joshua.
We bellen ook met hem voor advies en bespreken de opties.
Wanneer hij virus heeft en tijd niet echt kan lopen bind ik de kar weer achter me an en kan hij in de reis zak.
Maar zo as ik altijd doe in mijn werk en Joshua ook zegt ….eerst goed onderzoek en daarna handelen.

We zitten op een berg van hoop en dat is ook het enige wat we nu kunnen doen… hopen en bidden.

Ik lees stukken over en de geschiedenis hier en tis echt bijzonder In de middeleeuwen stond hier al een Maria kerk die later veranderde en as patroon heilige Sint Antonius kreeg
Tijdens communistisch bewind werd deze kerk gesloopt … dit gezien geloofsuitingen verboden waren
In 1990 net een half jaar voor de val van het bewind gingen wel een 60.000 mensen deze berg op om te bidden tot hun en ieders God. De menigte was verdeelt in moslims . orthodoxe en katholieke gelovigen en zelfs atheïsten waren van de partij.
Een groep katholieken zaten op de fundamenten van de oude kerk en vroegen an een oude pastoor van 86 voor een wonderverhaal van Sint Antonius. Hij keek om zich heen en zei tegen de mensen.. wil je nog een groter wonder dan dat ik op mijn oude dag dit nog mag beleven .. zoveel mensen van verschillende religie hier samen te bidden.

De veiligheidsdienst van de regering trad niet op en een half jaar later kwam de huidige democratische regering.
Het is nu een nationale berg van hoop kaarsjes aan steken en bidden
Prachtig. Ik ben nog niet vaak in mijn leven in zo n mooie geloofs plek geweest.
Mensen die hier komen mogen hier ook gewoon slapen. .. dus niet alleen voor pelgrims.

Maurice eet ondertussen wel wat en drinkt ook wel met beetjes. Das hoopvol.

Wij eten ook zo wat brood en chocolade wat te krijgen is bij de souvenierwinkel. We willen niet vragen om eten.

Een schoonmaakster Hilda helpt ons met wat kleren wassen Ze brengt wasmiddel en helpt mee spoelen en wassen.
We hebben het volgende geregeld.
Morgenvroeg gaat gips vast vooruit met taxi en Maurice naar de kliniek in de hoofdstad.
Ik loop er dan wel achter an.
Joshua regelt de afspraak daar

Nu eerst nog rust in het gasten klooster kamertje

Ik kreeg 3 keer zelfde bericht. Van 23e oktober.