Dag 208 Mitzpe Yeriho - Ma’ale Adoemmim 18 km

Palestina, Maale Adomim

We worden wakker om kwart over zeven in ons gastenverblijf van de vriendelijke Rabi.
Het weer is weer prima weer en we zitten nog even buiten op t dakterras voordat we vertrekken.
Hier hebben we ook nog wat WiFi dus eerst een bericht en blog de deur uit voordat we bij de pad gaan.
Er is een ijzeren buitentrap en as we beneden zijn treffen we de aardige man.

We bedanken hem vriendelijk en schenken hem een paar klompjes. Hij wil ook graag een foto met ons samen.

Dan de straten weer door en eerst naar het winkeltje wat zo n beetje het hart vd nederzetting is. Het is er steeds druk in ..en omheen dus as Gips wat koopt geniet ik op een bank van de diverse mensen.

Het is vrijdag en hier al weekend dus er is ook een kleine market.

We eten wat brood en gaan de nederzetting uit en richting Bethlehem .. daar hopen we morgen te zijn.
De route gaat deels paralel an grote snel wegen.
We slingeren langs .. door en over kale bergen.
Deze zijn weer kalkachtig en lichter van kleur.
We verwachten vandaag vriend Erik op ons pad die wat dagen mee wil lopen en word gebracht door Sjonny en zijn vriendin Ayelet waar hij ook sliep.
Ze lopen misschien ook nog een stuk met.

Ook lilach en Yanin waar we bijna een maand terug waren willen mogelijk nog bij ons komen.

We zeggen zo tegen elkaar zo loop je heeeel lang ellent en zo heb je alles tegelijk.
Maar ook hoe meer zielen hoe meer vreugd.
An het eind van zo n reis is het ook altijd wel leuk. Dat hadden we naar Rome ook.
Het moment van aankomst willen we wel graag allent.
Dat moet ook voor besef en verwerking.

Maar goed zover ist nog niet.
We gaan een bergje over en de weg houd weer eens abrupt op … Ze halen soms zo een halve berg weg… voor in dit geval een lager gelegen straat.
Dan maar weer terug en we gaan de grote weg over gezien er een museum is van de Barmhartige Samaritaan.
Het is meer een mozaïek museum.
We gaan mooi ff pauzeren op een klein terras bij de ingang en bestellen koffie en een cola.
Er komt een jong stel uit Australië en wonende hier bij ons staan praten.
Ze mogen ook graag wandelen.

De man bij het loket praat ik ook wat mee en we krijgen stempels.
Hij geeft me ook nog een grappig poppetje met rugzak van dit natuurgebied.
Ik heb nog een los klompje en geef hem die. Allebei weer blij.

De plek van het verhaal over de Barmhartige samaritaan moet zich hier wel ergens hebben afgespeeld. Het was hier op de route ..maar dan zonder snelweg.

We gaan verder.. Erik en zien persoonlijke gidsen gaat eerst nog langs het mooie Sint Joris klooster.

We gaan weer over en door de bergjes.
Het is goed warm.
Boven op een berg zijn stukken ruïne met gewelven van oud kasteel met rondom prachtig uitzicht op ene zijde Jordaan vlakte en andere zijde de steden op de bergen waarvan de ene de Heilige stad is.

We gaan weer op en af en tis soms knap stijl.
De ondergrond is zandig en of van los gesteente. Ik glij twee keer onderuit.
Het ging goed op de heup en handen.
En Gips doet ook donders goed kalm an.
Het komt niet op een uurtje meer of minder an.

Bij een tankstation an de grote weg kopen we eerst een paar blikjes koud drinken en ik pak een lekker biertje .. daar heb ik later wel wat last van. T was nog te vroeg in de warmte met de zunne op de kop.
Later in de middag is beter. Maar soms is de verleiding net ff te groot voor zo n spierverzorger.
Gipsy hef nooit last met haar colaatjes.

We gaan weer verder en lopen wederop wat parallel an de grote weg.
Ons stel uit Israël verwachten we niet meer. Er zijn wat problemen bij een vriend.
Erik en co komen wel zo.

Bij een volgend tankstation treffen we elkaar en tis best wel eem emotioneel knuffelen met onze vriend.
Ook heel mooi om toch Sjonny uut Bargeroosterveld met zien meisje te treffen.

Ze zetten de auto an de kant en willen allen met lopen.
Ayelet is niet groot maar wel een pittig ding. We hebben gelijk ook mooie gesprekken.
We blijven nu meer an linker zijde van de weg en na een minder fraai deel komen we weer wat meer in de natuur terecht.

Voor een Joodse nederzetting op een berg zitten wat jongeren mooi op een picknick bank wat koffie te drinken welk ze maken op kleine brander.
Ze vragen of we ook zin hebben.
Dat hebben een paar van ons wel en het is weer direct gezellig.

We vragen of dat ze ook de Rabbijn kennen in de Nederzetting of een andere geschikte plek voor de nacht.
Ze komen hier niet allemaal vandaan maar enkele geven wat tips om te kijken.

We gaan door de natuur stijl de berg op en voor de mee lopers is t gelijk dus ook puffen.

Bovenaan bij de bebouwing gaan we richting een gebedshuis en er lopen diverse mannen naar toe.
We vragen enkele om hulp maar een Rabbijn komt niet rechtstreeks dus gaan we verder.
Er is verderop nog een gebedshuis.
Het is voor de sabbat en vele gaan nu zo in gebed.
Ayelet heeft perongeluk de verkeerde telefoon mee genomen van de jongens en die komt hem wisselen.
De jongens ondersteunen ons opnieuw waar we moeten zijn.
We vinden het gebouw en praten buiten met enkele maar ze bidden nu en weten niet wat voor ons.
We gaan ook hier maar weg en praten bij een bankje met een oudere moeder met dochter die aangeeft dat het hier lastig word … ze zijn hier slim Orthodox Joods.
Een van de aardige jongens heeft Sjonny met Ayelet en Erik weg gebracht naar hun auto.

Ze zijn weer onderweg en Ayelet stelt voor dat ook wij mee gaan naar haar huis.
My casa is your casa zegt ze.
Dan morgen weer zien hoe we op de rit komen .. des noods betaald Dr Anders E een taxi zegt die. Nou helemaal goed ,

Even later komen ze voorrijden en gaan we met richting Rishod.
Ze hef een mooi huus cq casa en er is genoeg plek

Ze heeft ook vier kinders maar die zijn er nu niet behalve een zoon die net as die van mij Bas heet.

Tis gezellig met mekaar en Sjonny heeft het bier koud gezet. Mooi man eem op zien Drents eentje drinken en praten.

We bestellen fijne echte hamburgers en patat via de slimme telefoon die later word gebracht. Wat een luxe eem.

Ook nog heerlijk douchen en samen een groot bed.
Dat hef die Sjonny toch goed doan met hier zon dame.

Wat ook bijzonder is dat hij uut Bargeroosterveld komt waar Erik ook weg komt en vriend Johan Muter en ik ooit inspiratie kreeg van zijn pa Frans op een verjaardag Ja dat over zijn reis na Rome in 1950.
We zijn ook in de Rk Majella kerk te BO veld twee gezegend voor de pelgrims reizen .

Zo praten we nog een tijdtje en gaan dan alle fijn te bed.

Wat een gezelligheid net voor de finish!!

Ton en Marion 2023-01-24 19:49:50

Einde in zicht en nog even Drents praiten!

Berta Smilda 2023-01-24 20:08:06

Mooi zo samen bijna op het eind en das fijn en vertrouwd

Akkie 2023-01-24 23:06:50

Zeker heel bijzonder en mooi!