Dag 89 Sinj - Katuni 38,1 km

Kroatië, Katuni

Half zeven word ik wakker en rond zeven uur krijg ik ontbijt in de bar restaurant van ik denk de cheffin. Heerlijk drie omelet met vlees en jam en natuurlijk koffie Amerikano.

Ik vertel haar wat ik doe en dat de pastoor me hier bracht. Ze wil me wel weer terugbrengen naar de kerk in het stadje. Das heel aardig, het scheelt me weer een uur extra lopen.

Van daaruit ga ik verder langs de grote straat richting grote plaats trilj, daar is het mooi.
Bij een winkeltje krijg ik weer een cola aangeboden. De mensen zijn hier aardig veur een pilgrim. Regelmatig toetert der weer eentje.

Wegwerkers passeer ik die bezig zijn met gele reflecterende verf, Ik vraag hem de punt van mijn stok te verven. Mooi voor s avonds.

In het centrum bij de heldere rivier neem ik plaats voor een lekker bakkie.
Ik vraag aan wat jonge lui wat een mooi strand is gezien ik daar aan zit te denken, ik heb tijd over om naar Medjugorje te gaan en ook omdat het nog enkele dagen mooi weer is.
Gipsy gaat dinsdag van huis en zal er enkele dagen over doen.

Een jonge man verteld me waar de kust op t mooist is.
Zelfs een van de mooiste van heel Kroatië met bijzonder punt een dikke steen waar bomen op groeien en heel bekend is.
Ook de weg erheen is mooi langs een kloof / Canjon en leuke plaatsjes.
Daar ga ik dan maar eerst op af.
Over enkele dagen kan ik dan weer zwemmen in de mooie Rivera.

De weg gaat wat parallel met de rivier en kloof mee. Ik pak eerst een stuk natuurpad. Dan moet ik weer via de grote weg.

Bij een dorp koop ik in een winkel een half rond plat stuk brood. Die is lekker en ken ik van de kebab. De weg voert langs heuvelachtig gebied met bergen in de verte. Telkens duikt er weer zo’n joekel op. Mensen zijn druk met de druiven oogst binnen te halen en ze bieden me een halve emmer vol an. Das veel te gek en met een dikke tros in mijn hand ga ik verder.

Bij een dorpje word ik toegeroepen door een jonge dame die staat bij een groepje mensen waarvan er eentje aan het metselen is of ik wat drinken hebben wil. Ik krijg een koud biertje. Ze kijken allemaal toe hoe de hardhorende metselaar bezig is met natuursteen. Een grappige situaties. Ze maken het nu netjes verteld Antonia omdat er een jonge man is die ook mee helpt en gaat trouwen.

Ze maakt me ook nog een brood met lekkere Schenke uit de streek klaar.

Ze verteld ook waar een priester woont bij een kerkdorp verderop. Dan nog maar even de pas erin. Het is weer een lange dag aan het worden. Ik voel het altijd an de voeten.
Onderweg muurschilderwerken van soldaten die gesneuveld zijn en ook de voetbal club uit Split.

Dan kom ik aan in het dorp met boven op de berg er achter een groot kruis.

De kerk is open en ze zijn druk an t rozenkrans bidden wat ik al van ver hoor door een luidspreker. Ik ga naar binnen en na het bidden komt de pastoor naar me toe en hij wil me wel helpen maar heeft eerst nog een dienst.
Die woon ik eerst bij.
Daarna ga ik mee met naar zijn huis een mooie oude pastorie wat terug liggend achter een oud kerkje naar de grote moderne.

Ik krijg stempels en kan in de sacristie ruimte liggen. Hij wil mijn kleren ook wel wassen en ik krijg zo nog wat te eten een broodtje cevapcici. En ik kan me ook fijn even douchen. Super.

Pastoor Milo heeft zelf ook gepelgrimeerd van af Portugal naar Santiago de Compostella en ook een deel Jesus pad van Nazareth tot Bethlehem.
Hij heeft nog een afspraak wat wel jammer is gezien we leuk in gesprek waren.

Na schoon, buik lekker vol , en ook luchtbed vol ga ik weer mooi vlak. Morgen mooi naar de kust.

Jij bent er vroeg bij. En wat een prachtige mensen heb je weer ontmoet. Mogen we hier in Nederland wel een voorbeeld aan nemen. Wat slim van jou om de top van je stok te laten reflecteren en moedig Monique om die kant op te rijden en verstandig om daar een paar dagen over te doen. Goed om dan weer met z’n drietjes te zijn. Ik denk dat er 1 heel blij is …..Maurice!

Marja L 2022-09-24 09:25:36

190 dagen lopen : 2 = 95. Nu dag 89. Hi, ik heb wat met getallen. Monique en Maurice, hoe leuk om precies op de helft weer aan te sluiten! In gezondheid uiteraard, en op de dag dat jullie past. Een getal is maar een getal. Shine 🦋!

Thyti 2022-09-24 10:21:38

Weer een mooie dag met mooie ontmoetingen. Wat een prachtige foto's. Fijn dat jullie binnenkort weer met zijn drieën zijn. Echt super dat je door gegaan bent. Wim en Margreet