Dag 5: Horstel - Tecklenburg 22,6km

Duitsland, Tecklenburg

We ontwaakten in de kloostertuin rond zes uur en terwijl we nog slaperig waren hoorde ik buiten een wind opkomen en gezien ik op de slimme telefoon had gekeken naar het weer, sprong ik in de benen en sleepte Gypsy der uit omdat er een dikke bui aankwam en ik de tent in zijn geheel oppakte en gauw onder het afdak c.q. de veranda van de paters bracht voordat hij drijfnat werd.

Bruder Paul groette ons direct vanuit de galerij en toen ik pater Phele zag bewegen richting de gebed zaal bedacht ik me, dat ook wij waren uitgenodigd voor de ochtenddienst.

Dat was me wel ff bijzonder en intiem. Heel sober aan een tafel met in het midden een kaars en het geheel duurde maar een kwartier incl. brood en wijn erbij en leuke teksten uit een Stundenbuch, die ook wel wat sloegen op waar we het de avond ervoor over hadden gehad met een borrel.

Na de regen zijn we wat later als gewoonlijk op pad gegaan. Tegen de berg op, zoekende naar de bordjes met de grote H van Herman. Die Herman was de grote Germaanse oppersoldaat die in dit gebied het Romeinse leger in mootjes hakte in een dal. We hoorden dit verhaal voor het eerst van een jager die een B&B heeft met zijn vrouw bij de Hesseltersluis aan het Dortmund EMS kanaal toen we na 50km aankwamen op een drie daagse trip van 120 km van Tecklenburg naar huis, tussen oud en nieuw, 2,5 jaar terug. Ja; daar zijn die Duutsers wel stolz (trots) op.

We ontdekten deze geweldige wandeltocht door mijn zus, die met haar gezin hier een dag was geweest bij de zandsteenformaties Dorenther klippen op de bergkam van dit Teutoburgerwald. De weg c.q. het lange pad loopt zuidoostwaarts tot aan Marsberg.

Wat waren we blij hier te lopen nu! De vijfde dag en tevens de langste dag van het jaar midsummer!!
We dachten dat het hier pas echt zou beginnen maar man wat hebben we al een paar prachtige aanloopdagen gehad!

Ff rusten nadat we vrij pittig omhoog waren geklommen en gezien Gypsy toch wel wat last had van haar knie. We wisselen elkaar wat af. Gisteren had ik wat meer last van mijn rug.. Maar goed; we denken ook dat de lichamen toch nog moeten wennen aan deze tocht met volle bepakking.

Naast het bankje stond een bordje op een fraaie zandstenen sokkel met het verhaal van een zekere Robert die in 1929 van hieruit de langste (ruim100km) segel /zweefdelta vliegtocht had gemaakt van de wereld. Geweldig lijkt me dat om nog eens te doen. Vrij zijn als een vogel met niemand om je heen!!! Of toch wel; met wat kameraden!! Idee voor in 't vat!

Maar goed; weer verder te voet door het prachtige gebied met veel beukenbomen. Je loopt hier zo mooi over de bergrug met regelmatig mooie uitzichten en ook regelmatig iets cultureels of geschiedkundig onderweg. Daar houden we wel van. Maar ook een infobord bij het kerkhof tegen een berg op, van gevallenen, zowel Engelse als Duitse, soldaten op 3-4-1945. Toen hebben ze hier nog flink gevochten. Ook dat moeten we niet meer mee maken. De duutsers zetten der ook steeds van die mooie spreuken bij. Daar zijn ze ook echt goed in.

Rond de middag komen we dan aan bij de sprookjesachtige steenformaties de Dorenter klippen. In een fraai houten horecapunt, op de naastgelegen bergwand, hebben we een kop koffie en chocolademelk met slagroom gedronken! Een echt fraai adres met super uitzicht. De eigenaar stelde zich voor als den Waldspecht en gaf als verklaring van zijn naam weer de mooie houten bouwwerken. Café, uitzichttoren en Schotse totempaal. Echt weer een speciaal type mens. Na met hem te hebben gebabbeld en op zijn toren te hebben gestaan, moest ik natuurlijk ook ff met deze paradijsvogel op de foto bij mijn uit huis meegenomen fotograaf!

Op dit punt werden we ook nog gebeld door pater Peleh omdat hij mijn hanger met gekruiste sleutels had gevonden in de kloostertuin. Ik had er onderweg al over gebeld, aangezien ik hem was kwijtgeraakt. Dit kwam door de snelle ochtendactie. Gelukkig was hij der weer! Ze sturen hem per post naar een kerk verderop op de route. Ik moet ze wel mee hebben natuurlijk (de sleutels) naar Rome!!

Op een berghelling kwamen we nog een boomgaard tegen met uitlegborden en toen ik de dikke rode kersen zag zat ik vijf minuten later hoog om ze te plukken. Ooo wat leuk is dat toch; zo onderweg zijn door de natuur.

Er trokken vervolgens wel een paar dikke buien over de bergkam en ook dus over ons. Dat hoort ja ook bij dezelfde natuur. Maar goed, de kersen moesten ook gewassen worden. Aan het eind van de dagtocht vlak voor het fraaie toeristenstadje Tecklenburg werd mijn meisje wat misselijk. Het kon zijn van de vele kersen en daarna brood met dikke laag kruidenboter of combi van dat en gewoon moe.

In het begin van het schilderachtige stadje sprak een vrouw ons aan en gaf ons de naam door van de RK-pastoor Dhr. Tiel. Na nog meer mensen te hebben gevraagd, kwamen we na vele trappen en steegjes terecht bij de pastorie. Een vrouw deed open en de pastoor bracht net zijn kinders na bed. Wat vreemd; het bleek een evangelist te zijn. Ook goed. Hij wenste zijn kinderen ff welterusten en bedacht gelijk een oplossing voor zijn pelgrimsgasten.

We konden overnachten in het gemeenschapshuis van de kerk. We mochten overal gebruik van maken. God wat weer een gastvrijheid. Mooi! We zeiden ook tegen de pastoor dat de katholieken dit ook eens weer moesten doen. Hij moest wel lachen. Wel jammer dat ze geen stempel hadden van hun parochie voor in ons pelgrimspaspoort.

Na de spullen te hebben gedropt zijn we naar de winkel gegaan. Toen we vlakbij de döner kebab-zaak zagen staan, keken we elkaar aan en hebben daar onze hoofdmaaltijd maar laten klaarmaken.

Um mit zu nehmen nach die Kirche ruimte! Bijzonder; nu moslim brood op eten in evangelische ruimte. Zo moet het zijn dacht ik!!

We eindigden deze mooie dag; Gypsy met een ieskold colaatje en ik op deze langste dag een blikje Whisky met cola uit Tennessee Amerika. Proost!! Op Herman en dat wij de Romeinen gewoon tegenkomen over een paar maand.

De 3 xxxxx

Wat super om te lezen.......😊 i.p.v. een saaie ochtendkrant haha .....💋

Jacqueline 2018-06-22 09:11:45

Dit is ook het eerste dat ik vanmorgen lees. Prachtig verslag weer. Zo beeldend verteld dat ik alles voor me zie.

Diete Kits 2018-06-22 09:20:25

Wat een prachtige verhalen toch weer en wat hebben jullie alweer veel meegemaakt in nog geen week tijd. Bijzonder om te lezen! Zoveel lieve, bijzondere en gastvrije mensen, gebeurtenissen en de natuur! Om jaloers op te worden. Ik kan genieten van de tochten zonder moe te worden!! Heerlijk is dat!! Een voorspoedige voortzetting, pelgrims! Ik blijf genieten!! Liefs Marja

Schoonmoe van Lexy 2018-06-22 09:22:11

Wat een verschil met de mensen uit de krant en het journaal! Eindelijk eens het echte beeld. Wat zijn er een boel leuke en aardige mensen op deze wereld! (Ligt ook aan jullie, denk ik...) Dank je voor de heerlijke verslagen. Dat je tijd hebt om iedere keer zo’n lang verhaal te maken.

Hans en Ika 2018-06-22 09:48:56

een geweldige reis verslag, net of ik het zelf beleef. Ga zo door.

adri 2018-06-22 09:49:35

Mooi dat het allemaal zo goed gaat en dat jullie al zoveel beleefd hebben, prachtig geschreven Barry veel succes nog voor de rest van de reis

Groetjes Yvonne en Gerard 2018-06-22 10:02:04

Goed geschreven. Blijven jullie met veel plezier en interresse volgen.

Geert en margreet 2018-06-22 10:18:20

Wát een avontuur! Ik lig dit te lezen, nog lui in mn bedje in de caravan. Het komt hier in Kroatië met bakken uit de hemel. Veel onweer vannacht. Ik hoop dat jullie niet zoveel buien over je heen krijgen. GO FOR IT@

Marjon &Luc 2018-06-22 10:25:48

We genieten van jullie belevenissen veel succes

Dick en Biek Zeeman 2018-06-22 10:40:37

Wat toch een belevenis, succes met de reis

Trijntje valke 2018-06-22 11:26:26

Mooi om jullie verhalen te lezen en wat een avontuur. Veel succes met de verdere reis! Groet’n uit Erica

Koen de Groote 2018-06-22 12:06:38

Nu al een prachtig avontuur! En wat leuk om als dorpsgenoot zo mee te kunnen genieten. Goede reis!

Paula Mast 2018-06-22 12:49:36

Immer wieder toll zu verfolgen und zu lesen . Hoffe , es geht euch gut. Weiterhin gute Reise. Liebe Grüße ,Margret

Margret 2018-06-22 12:50:12

Hé buurtjes, wat een prachtige verhalen. Leuk om jullie zo te volgen. Geniet ze van jullie mooie tocht.

Ria 2018-06-22 13:22:08

wordt n mooie reis :)

Jos 2018-06-22 13:30:23

Ga zo door toppers, mooi geschreven ook weer, wens jullie top weer emt weinig vocht uit de lucht.

Johnny 2018-06-22 13:30:49

Wat weer een mooi verhaal, wij zijn volgende week in hetzelfde gebied, helaas zijn jullie dan vast al een stuk verder...

Maryjanda peters 2018-06-22 13:31:29

Weer zo’n super mooi verhaal, schitterend geschreven, we genieten elke dag van jullie avontuur.

Marja 2018-06-22 14:19:34

Wat fantastisch om mee te genieten van jullie reis en mooie verhalen. 👍🏻

Albert Margareet. 2018-06-22 14:28:02

Mooi om te lezen

Jannus 2018-06-22 17:06:22

Dat word moej luk voor mij om hier noch wat aan toe te voegen al die leuke reakties Jullie maken heel wat mensen blij Ga zoo door Die verslagen van jou Barry die vervelen noojt Veel loop plezier pap

Bertus gepken 2018-06-22 17:58:04

Geweldig om jullie verhalen te lezen, stoer om dat jullie het toch maar doen..durf te leven 🤗...

Astrid Scheyvens 2018-06-22 21:27:13

Hoi wat leuk om jullie pelgrims tocht zo te volgen.

Jenny 2018-06-22 22:12:12

Ikvind de reakties ook mooj Een voorbeeld van Marja De schoonmoeder van Lexy Leuk om te lezen

Bertus gepken 2018-06-22 22:16:57

Ie kunt mit oen beide, nuuver een verhaaltie schriemm Tussndeur gooi ie dur ök wel ies een Dreins woordtie deur hèn, doar hoal ik wel van, muj meer doen, want dur bint vaste meer Drentn die de dagelijkse verslaggie's leesn zult ! En ast ur iene is die ut niet snapt, kan ie altied vroagn Vien ie ök nie ? K'weinse jullie allebeide (en ut hontie ök) een alderbarstens mooie wandeltied en holt ur de moed mar in Groetn vanuut t'Oegeveine