Dag 48 Oberbreitenau - Zenting 36.4 km

Duitsland, Zenting

Ik word vroeg wakker als de zunne ook op staat zo rond 5:30 /5:45. Tis vrij fris en ik ga er maar uit om de boel in te pakken. Nog even de koek uit glas lepelen en dan weer op pad. Ik kom langs oude resten van vroegere boerderijen en natuurreservaat hochmoor cq veen.

Bijzonder dezelfde beeld als bij ons maar dan op 1000 m hoogte. Hier ook weer Erica heide.
Onderweg vliegt er een zwarte birkhuhne zo uit de bosjes.
Ik vindt weer veel lekkere bramen onderweg en kleine heidebessen.

Ik kom langs een golfcentrum en denk misschien kan ik hier een kop koffie kopen .. maar alles nog dicht.
Verderop de bult weer op zie ik een vrouw druk met paarden. Ik vraag haar om wat water en ze biedt me ook een kop koffie en zelfgemaakte eierlikeur cake an. Heerlijk weer wat benzine in het lichaam en na een leuk gesprek en het afgegeven van de blog weer verder omhoog.

Weer wat kleine dorpjes en bij een grotere dorp een winkel voor wat eten en koude yoghurts. De bergen weer verder in en langs een eigen dorpje met fruitbomen, hier vindt je info over verschillende soorten appels en peren.

Na verschillende te hebben uitgetest weer verder op pad richting voormalig gouddelversdorpje en hier is ook een kerk maar niemand erbij ook geen stempel.

Dan zie ik op een huis “burgemeesterswoning” staan en zijn vrouw staat voor het huis .
Ik vraag of zei een stempel hebben en dan haalt ze haar man die na dertig jaar is afgezwaaid en die direct drok zuukt na zijn ambtsstempel. Ik krijg ook een fles met appelsap zo vers uit het dorp.

Na een tijd zoeken vindt hij de stempel maar geen stempelkussen. Hij gaat naar vm bureau en ik krijg alsnog de stempel. Ze vertellen me ook leuke dingen vanuit het goudzoekers verleden en ook over een cowboyfeest wat hier wordt gehouden. Ik moet nog even op de foto en dan weer verder.

Weer al klimmend kom ik op de een hooge bergtop en ik zie een dorpje met een kerk en aangezien ik al best wat km heb gemaakt hoop ik dat ik er terecht kan.
De kerk is dicht en ik hoorde al dat de overleden koster zien vrouw nog ernaast woont. Het mensje is er wel maar snapt het niet helemaal goed en wil me geld doen voor een onderkomen. Dat wil ik niet en uiteindelijk krijg ik het boekje waar pastoor zijn nummer in staat. Mijnheer pastoor neemt op maar heeft gien plek…
Dan maar verder de berg op.

De top is waar in de winter een ski-oord is en ik loop langs kabelbanen. Ik tref een aardige geïnteresseerd vrouw met hondjes en dan zie ik donkere wolken snel naderen. Ik kan nog net schuilen onder een afdak bij een hutte. Na de bui weer omhoog en als ik de top bereik valt het weer met bakken uit de lucht. Ik zie parasols bij een toren en ik kom half nat aan in een gezellig onderkomen waar binnen de kachel brandt en ik krijg koffie. Er zitten verschillende aardige mensen te kletsen over de wereld problemen en over de geldmachthebbers en dat het tied wordt voor een andere tijd.

Ik meng me ook in het gesprek en vertel over mijn ervaring onderweg van nog steeds veel liefde volle mensen.
De ene man is natuurwetenschapper en ging in Corona tijd waar hij twijfels over had qua verplichtingen de berg op om te bidden.
Hij vind het ook mooi wat we deden.
Ik krijg de kop koffie veur niks en ook nog schildjes voor aan Mien stok.
Een vrouw loopt met me mee naar beneden.

Ze doet hier vrijwilligerswerk bij een ezelsboederij via wwoof das een wereld wijde organisatie van biologische boeren. Ze verteld dat ze normaal de mensen niet snel vertrouwd en ik vertel haar wat ik mee maak. Ze krijgt de blog en we nemen afscheid.

Ik ga richting plaats Zenting en hoop dat er in de kerk plaats voor mij is. Na vele nachten in de tent is een beetje extra luxe niet verkeerd.

Ik nader de plek over van die echte koeien weide landschappen.
In de verte zie ik de kerktoren al. Ik ga het dorp door en op naar de kerk die ook open is. Er is naast het parochie en pastoors huis maar niemand komt op de bel af.

Ik loop wat rond en op t’kerkhof en er zijn mensen die niet veel weten. Dan het dorp in waar een stel kerels bier zitten te drinken. Uiteindelijk weet een vrouw me te vertellen waar koster Mario woont. Na hem aan de andere kant van het dorp te hebben opgezocht is hij gelukkig daar direct behulpzaam.

Hij loopt mee en vraagt aan een buurvrouw met pension dichtbij de kerk of dat ze wat voor mij te eten heeft. Ik krijg een puttie worst en hij brengt me later nog brood en cake.
Een fijn onderkomen krijg ik van een vrouwen en kinder club met wc en keuken. Ook mag ik fruit plukken uit pastoor zien tuun. Hij is toch op vakantie in zijn moederland india.

Hier kan ik mooi even weer mijzelf en de kleren wassen. Ook de schoenenzool repareren met lijmkit welk ik onderweg gekregen heb van timmerlui.

Tevreden en gelukkig dat ik na zo n lange dag weer zo’n onderdak heb gekregen val ik in slaap

Dag Barry Wat een afstand heb je vandaag afgelegd !! En.levden op cake fruit en worst ! Lux hoor! (.morgen een goed bord met een grote Duitse snitsel ).Je beschrijvingen blijven mooi.! We reizen mee . Succes met de lijm ,niet onder de zolen ! Dan.missen we de rest van je tocht . Groetjes voor beiden poot voor Maurice .

Annie Wolken 2022-08-13 18:55:24

Mijn hemel wat een lange dag en wat een km.'s. Het was wel een enerverende dag met uitersten en weinig eten. Goed dat het niet altijd zo is . Fijne avondengroeten voor jullie en knuffel voor Maurice.😀😀🙋‍♀️👍

Annie Knol Kolthof 2022-08-13 19:19:55

Barry, zet door en bij dit weer……. hou je hoofd koel!

Herman en Minie 2022-08-13 21:59:49

Respect hoe je het allemaal doet,is het niet tijd voor een rustdag om even bij te komen? Fijne dag.

Mariët 2022-08-14 08:17:20

Wauw wat een afstand afgelegd en dat met dit weer 👌👏👏😅en zo met cake en fruit 😋 gelukkig weer onder dak