Dag 51 Passau - Andorf 35 km

Oostenrijk, Utzenaich

7:15 van de bank waar ik lekker op kon slapen. Even later zie ik de poort open gaan van het klooster en een broeder is druk met de bloemen water gegeven.

Ik krijg een ontbijt en gezien het Maria hemel opneming dag is vraag ik hoe laat de dienst is. In t kloosterkerkje om 10.00, maar beneden in de kerk 08:30 waar ik mooi even heen ga.

Ik bedank de broeders voor de goede zorgen en ga de trappen weer af. Net op tijd ben ik voor de mis. Veel vrouwlu hier in dindl jurk met ook bosjes bloemen. Later hoor ik dat dat een gebruik is hier ter ere van Maria heilzame kruiden en bloemen die worden gezegend en hangt men bij Maria. Wat weer een leuk gebruik.

Na de dienst even kletsen met diverse mensen en ik krijg ook hier een stempel.

Dan de stad uit weer langs de berg met Maria hilfe klooster en het bos wat in. Even later passeer ik de grens. Ik ben in Oostenrijk.!!!

Direct wat wild groeiende planten langs beek en in het bos.
Dit eerste deel van Oostenrijk is wat heuvelachtig met veel boeren dorpjes.

De dikke bergen heb ik nog niet gezien.
Ik volgen een deel van Via Nova een pelgrimspad.

Pauzeren met een plak brood uit het klooster en salami uut Italie van Fam Arends.

Ik tref wat oude water molens aan, of waar vroeger eentje stond. Bij een Wirt is het goed druk omdat het hier een vrije dag is. Ik bestel me ook een grote pot radler bier tis ja zo benauwd warm.

Onderweg zie ik verschillende hazen en bij bosrand even weer een bankje.

Allemaal kleine boeren gehuchtjes en als ik denk nou heb ik genoeg km gemaakt zie ik een kleine kapel. Hij hoort bij de boer die open doet. Hij kijkt vreemd op en ik merk dat het niet wat wordt ook buitenom geen vlak terrein voor de tent dus maar op naar volgend kerkdorp.

Die is nog ver weg zie ik op de slimme telefoon dus bij een dorp vraag ik een jonge vader die ik zie lopen in tuun. Hij hoort mijn verhaal maar het is nee en ik moet het maar vragen bij de buren.
Oké zeg ik en vraag hem ook niet verder naar water wat ook op is.

Ik zie verderop een vrouw op een fietse bij een huis staan en ze is heel vriendelijk.. ze roept de man van het huis en hij geeft me water en ze organiseert ook wat te eten. Hij brengt een bord en zegt kom maar met achter Tuus.
We gaan er mooi bij zitten met elkaar en zijn zoon komt er ook erbij. Ze wonen hier mooi met zelfs een zwembad achter t’huus. Ze verwennen me goed met ook nog koffie en koek.

Ze vragen me veel en ik leg uit wat de redenen zijn en hoe we pelgrimeren.

Ik geef ook aan dat ik in de tent slaap als het niet lukt bij een kerk en dat ik hier ook wel de tent kan neer zetten.. maar ze helpen me met een contact met pastoor een paar dorpen verderop.
Hij wil me ook wel brengen maar ik leg uit dat dat niet de bedoeling is. We bereiken de pastoor en hij heeft een plekje. Zwembad lonkte wel ontzettend naar mij.

Dan moet ik ook weer nodig in de benen want anders is het donker als ik aan kom.
Ik bedank de mensen en ze willen nog graag op de foto met mij.
Dan de marcheer pas er nog maar even in en ik navigeer naar Andorf nog zo’n 8 km.
Asks uiteindelijk de zunne ondergaat stap ik het dorp binnen. Verderop omhoog zie ik een man voor een mooi oud pand staan. Het is de pastoor die op me wacht.

Hij brengt me naar een mooi verbouwde parochie huis waar ik ook kan douchen.
Hij vraagt of ik eerst wat wil drinken en we drinken samen een lekker koud biertje in de tuun.

We hebben leuke open gesprekken over het geloof bij verschillende clubs en ook over de rk regels zo als celibaat enzo. Hij denkt ook vrij modern. Ook mag hij graag wandelen. Het is een prettige man.
Hij verteld ook dat de mensen hier niet zo gauw zingen in de kerk, tis een wat stugger volkje volgens mij hier.

Dan ga ik me lekker douchen en blaas mij matrasje op voor de nacht.

Nou, Barry, nu al in Oostenrijk. Ongelofelijk dat je nu al daar bent en wat kom je meestal super aardige mensen tegen. Gr. Will

Will 2022-08-16 17:43:22

Wat weer een mooie tocht. Hoop dat Monique zich gauw bij je kan voegen met Maurice❤️

Linda 2022-08-16 18:48:10

hopelijk zijn de meeste Oostenrijkers wel behulpzamer, ik zou zeggen klim ze de komende tijd, weer mooie meters afgelegd

Akkie 2022-08-16 23:30:51

Goeiemorrung Das ist die zweite Grenze, die Sie überschreiten Erst Deutschland und jetzt Österreich Es werden noch viele weitere folgen Schon eine Idee, wenn Monique und der Vierbeiner Maurice sich wieder trauen, mit Ihnen weiterzuziehen Gute reise en goed goan 👍

N.Ahoj 2022-08-17 07:39:15

Wat goed dat je al zover bent gekomen. Totaal ander land waar je nu in bent. Je kunt het bijna voelen als je naar de foto's kijkt. Ander slag volk ook maar ik twijfel er niet aan dat je ook hier weer veel fijne mensen zult treffen. Hopelijk zijn Monique en Maurice weer bij je voor je bij de volgende grens bent. Hartelijke groet en veel wandelplezier.