Dag 104 Zaton - Dubrovnik 15 km

Kroatië, Dubrovnik

Na een wat onrustige nacht in de nog in ruwbouw fase aanbouw sta ik op tegen kwart voor zeven.
Het tochte behoorlijk dus heb ik mijn slaapplaats verlegd. Ook Maurice was wat onrustig en kwam me af en toe bezoeken met zien grote neus

Ik heb hem eerst maar uitgelaten op een plekje waar meer honden kwamen zag ik. Tis hier mooi zo direct aan zee.

Gipsy en de pastoor zijn ook in de benen en hij is al druk aan eieren baken met uien.
We gaan mooi samen eten na gebed in het Engels.

We nemen afscheid en gaan op de mooie stad Dubrovnik an. Eerst langs de grote baai met rustige wegen en dan weer op de drukke kustweg.
Dat is toch wel even pittig in de zunne omhoog met de karre. Het trekt behoorlijk aan het boven lichaam.

Gipsy moet Maurice steeds aan de lijn houden en kan ook weinig goed rusten. (Op de rug)
We passeren ook geen restaurantje of koffie bar.

Bij een klein dorpje is het restaurant dicht de eigenaresse is aardig en brengt water ze verteld het verhaal wegens sluiten door het Corona virus. Nu verhuren ze wel een appartement aan het huis. Ze waarschuwt ons op deze straat niet verder te gaan vanwege hele gevaarlijke bochten en we kunnen of via trappen omhoog of weer terug. Dan maar weer terug en op de grote weg richting de mooie brug naar de stad toe.

Er liggen drie grote cruiseschepen waarvan eentje flink rook in de pieppe heeft. Wat een walm van stookolie dat een wolk veroorzaakt voor de stad en het heldere water.
Maar ja het brengt een paar duizend toeristen dat merken we later Amerika ,Canada en Brazilië deze kante op.
De verwachting van een prachtige stad valt van deze kante ons nog wat tegen.

We moeten met de weg eerst nog eens omhoog en dan gaan we via de lange trappen in een paar keer naar beneden. De karre wupt achter me aan en ik moet steeds op de rem. Maar dan komen we uit bij een terrasje bij een grote groente markt. Eerst hier ff bak koffie en een kop thee. We gaan de straten door en dan opeens komt de oude binnenstad in beeld met kerktorens en dikke oude stadsmuren. Het is een indrukwekkend gezicht.

Tis hier ook in eens knap drok .

We gaan de poort door de verdedigingswerken en komen aan in de oude stad met glimmende natuursteen als wegen en pleinen, eerst naar het klooster van de Franciscaner en hebben pech want der is niemand. Vrijdags zijn ze er vaak niet en er is een broeder omgekomen bij auto ongeluk. Daar berichte Martija me ook al over. Het was een bekende van hun.

Dan zoeken we eerst een terrasje op vlakbij de Kathedraal. Naast ons zitten Amerikaanse toeristen die op 1 v/d grote cruiseschepen zitten. Ze zijn heel nieuwsgierig wat we doen en vinden het vreselijk interessant. De oudere man betaald ons drinken bij het afrekenen.

Ik ga eerst op zoek naar de Zupni / priester en de restaurant eigenaar wijst me de weg naar het bisdom huis. Tis altijd knap lastig zoeken in steden en vooral deze oude naar de juiste deur .. maar ik vind hem en tref een vriendelijke jonge priester aan die me dus helpt met stempels en na overleg met zijn meerdere zegt hij ook een klein plekje te hebben. Ik leg uit dat we snel tevreden zijn en ik moet vervolgens mee lopen met hem en een vrouw. Onderweg verteld de priester dat hij een studie vriend heeft in Maastricht. We passeren Gipsy en Maurice en ik zeg dat ze eerst maar even moeten wachten.

Ik loop mee en in 1 van de mooie steegjes doen ze de deur open van een leuk klein appartement. Het heeft een slaapbank , douche en kleine keuken. Geweldig!! Het heeft alleen een probleem met vocht en schimmel aan de wand bij de douche zegt de priester dus we gooien gelijk straks de boel open.

Ik moet de sleutel morgen gewoon weer terug brengen. Ik haal gipsy op met een grote glimlach.
Zo’n mooi plekje midden in de oude binnenstad wat een mazzel.

Om zes uur is de kerkdienst in de kathedraal waar ik heen ga en Gipsy maakt macaroni.

We eten het op mooi in de steeg net als verderop de mensen vanuit een restaurant op terras zitten .We hebt zelfs nog een mooi kaarsje erbij en genieten echt even.
We kunnen ook koffie en thee zetten. Wat ben ik toch bliede met mijn filtertje en Gipsy had extra pakje koffie bij haar. Ze heeft zelf weer een voorraad pickwick sterremunt thee waar ze dol op is.

Dan gaan we nog een blikje drinken kopen in een kleine market en dan mooi mensen kijken vanaf een stoeppartij bij het oude klooster met tegenover een mooie brongebouwtje met een stenen koepeldak met diverse tappunten voor vers koud water.

Alhoewel de meeste voor luxer kiezen op de diverse terrasjes welk niet goedkoop zijn.

Dan gaan we terug naar ons onderkomen
Douchen en lekker op de slaapbank die goed ligt. Maurice ligt weer mooi voor ons met kop op de koude vloer.

Weer fijn blog om te lezen

Arie 2022-10-08 23:14:06

Dubrovnik, de stad die ik heel graag een keer wil bezoeken. Veel plezier.

Jeanette Kiers 2022-10-08 23:44:21

Och wat fijn met zijn drieën samen op 1 kamer slapen, geniet ervan samen in deze prachtige stad 🥰🙏👌❤️

Akkie 2022-10-09 00:59:17

Wat een belevenis en prachtige foto's!😍 Veel plezier gewenst!

Alie 2022-10-09 08:19:59

Wat een prachtige foto's maar weer! En wát een indrukken doen jullie weer op zeg. Succes maar weer🧭

Marjon Estié 2022-10-09 09:26:38

Wat een schitterende foto’s van een schitterende oude stad met van die smalle mooie straatjes en prachtige gebouwen. Ook ik ben gek op sterrenmunt thee van Pickwick. Alleen vanwege de bloeddruk mag ik die niet te veel drinken. Helaas!! Fijn dat jullie weer een goede slaapplek hebben.

Marja L 2022-10-09 11:29:54

Prachtig

Trijntje Valke 2022-10-09 15:51:18

Wat een prachtige stad! Dank voor het delen van wat er allemaal op jullie pad komt!