Dag 33: Heppenheim - Hohensachsen. 30 km

Duitsland, Hohensachsen

Kwart voor 6 wakker en vertrek zo rond 7 uur. Eerst naar de bakker, toen de bergen in. Dit is een wijngebied die parallel ligt aan de steden naast ons in het dal.
Bijzonder is dat we onderweg in de bergen stenen zien liggen zoals bij ons; grote granieten stenen.

Bij een rustplek is steinerengauf een grenssteen waar ik direct op klom. Het leek wel een versteende mammoet! Aan de boom hing een infobord waarop stond dat Karel de Grote in 805 dit een stenen paard noemde.
Onderweg komen we mooie burchten en schuilhutten tegen en ook zien we geo-caching onder de banken, dat is een spelletje voor wandelaars.

Paralel door het dal lopen vele wegen en ook treinbanen en bij een voormalige molen, omgedoopt tot restaurant, gaan we onder een brug heerlijk pootjebaden en even later vullen we onze zakken met bronwater.
Op de kruitzberg een sage van een damhert met verlicht kruis. De jager smeet zijn geweer weg en bouwde ter verering een kerk. Nu is het een buiten kerkje.

Vandaag hadden we geluk; we liepen langs een zwembad (weinberg) gevuld met grondwater. De badmeester Lars bleek een flexibele Duitser en gaf ons een aparte plek voor ons en Maurice. Heerlijk gezwommen en een hazenslaapje gedaan.

In het eindpunt Hohensachsen aangekomen bij de Rk jakobskerk. Het priesterhuis was leeg en vervolgens belden we en kwam Wolfgang (een vrijwilliger diaconie). Hij bleek leraar te zijn en ook pelgrim en hij nam ons mee naar zijn huis. Ook kregen we dezelfde tijd een berichtje van Michael die we onderweg tegenkwamen en vroeg of we bij hun wilden slapen. Hij bleek zelfs een collega van Wolfgang te zijn. Zijn vrouw had gestudeerd in Maastricht en kwam spontaan te voet voor Maurice eten brengen. Wat een weelde; twee plekken om te slapen.

Langs de winkel voor de boodschappen en Wolfgang trakteerde ons op een halve kip, die we lekker opgepeuzeld hebben op zijn balkon met een Radler en een colaatje.

En opnieuw kregen we de masterbed aangeboden en Wolfgang ging op het logeerbed. Uiteraard zeiden we dat dan niet nodig was maar hij stond erop!

Trusten maar weer

Ik lees jullie iedere dag.....das genieten van jullie tocht, dank voor het delen! Het is een voorrecht zo een mee te mogen reizen!

Tjits 2018-07-22 10:34:30

Ben ik weer. Op 16 juli gingen jullie naar Eberstadt. Op de kaart is dat de verkeerde Eberstadt bij Heilbronn. Dit moet echter zijn de Eberstadt onder Darmstadt.

Erik 2018-07-22 10:55:26

Net terug van de kerk en even reageren op jullie verslag. Ik ging even googlen wat pelgrimeren precies inhield en vond dit: Wat klopt dit!! Pelgrimeren is loslaten wat vertrouwd is. Je doet het in eerste instantie voor jezelf maar het helpt om te weten dat je deze lange afstand niet alleen loopt. Een pelgrim weet dat niet het einddoel het belangrijkste is maar juist al die ontmoetingen onderweg. Je zult dan ook van alles tegenkomen, diepe dalen maar ook prachtige vergezichten. Een avontuur! Fantastische foto's weer, maar gisteren zag ik een foto die je naar Lex had gestuurd. Dan ben je maar een kabouter, Haha!

Marja 2018-07-22 11:50:16

Machtig hoor, wat jullie doen. Enerzijds een beproeving lijkt me om dag in dag uit je boeltje weer te pakken en ondanks de pijn(tjes???) de tocht weer te hervatten. Maar wat een fantastische ervaring is het die je de rest van je leven met je meedraagt. Ben best een beetje jaloers 😉. Maar bedankt voor jullie inspiratie, ik ben nu regematig aan de wandel. Dinsdag ga ik samen met m’n dochter een flinke tocht lopen.

Alice Boertien 2018-07-22 13:40:11

Elke dag kijk ik en lees ik weer een mooi verhaal!

Evelien de Ruijter 2018-07-22 22:42:25

Een pelgrim doet een zware beproeving lichamelijk en geestelijk weet ik van mijn papa en tussen door leuk met heelveel mooie mensen die er voor je zijn groetjes van Agnes en kids 😊😉